Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Lånar min egen knapp :p

Det här med täcken är inte lätt. Men jag skulle bli vansinig om jag hade lagt på ett täcke, och stallägaren sedan bytte utan att rådgöra med mig om det. Det kan finnas anledningar till att man valt just det eller det.

Min häst t.ex., kommer denna höst & vinter att vara täckad i princip hela tiden. För närvarande gäller: sol - ulltäcke (inte speciellt tjockt), mulet - tunt fodrat (typ bomull) regntäcke med halvhals, regn - fleecefodrat regntäcke, inne - ulltäcke med fleecefoder. När det blir minus blir det till att köpa ett tjockt vintertäcke. Detta pga hon får inte bli kall över ryggen, då hon då spänner sig och blir öm. Har rådgjort med min ET som tyckte att det var bra. Om stallägaren skulle ha andra åsikter, vill jag höra dem ansikte mot ansikte så att jag kan förklara varför det är viktigt att detta efterföljs.

Bortsett från det, har vi ju för närvarande den klassiska svenska hösten, med väderväxlingar i både väderlag och temperaturer. Ösregn på morgonen, sol senare på eftermiddagen, och tvärtom. Även om man kollar väderleksrapporterna, är det svårt att ha exakt rätt hela tiden.

Jag anser att det är hästägarens val av täcke som skall gälla, såvida det inte är uppenbart skadligt för hästen. T.ex. 300g vintertäcke när det är 10 plusgrader och sol.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo det har stallägaren.
Om det sedan är så bra är en annan fråga.

Stallägaren har det juridiska ansvaret för hästen och därmed även bestämmanderätt.

Hästen kanske blir svårhanterlig av kraftfoder = bökig för stallägaren att sköta.
Om hästen kör ner huvudet för att beta i tid och otid så kanske den blir bökig för stallägaren att hantera.

Jag tycker att det i TS fall verkar som att stallägaren har tröttnat på TS och Ts häst.
Och det bästa för TS är nog att flytta till ett stall där det finns likasinnade så att intressena inte krockar.

Nej.
Hon har INGEN rätt att bestämma vad MIN äter för foder.
Min äter ett anpassat foder som han bygger muskler och har bra hull på.
Han skall ha rätt mängd och rätt foder för att orka med hård träning han utför.
Han är den lugnaste hästen i stallet, alla de andra är bråkiga eller på annat vis svår att hantera.
Han äter ett bra hö men med mindre näring än hennes och då blev det livat i stugan. Han åt tidigare hösilage och gjort det hela hans liv och fick byta direkt då vi kom hit eftersom hon sedan inte tillät oss ha silaget kvar.

Hon blir arg på hästen min när han inte gör som hon vill.
Hon vill att jag skall skrika och skälla på honom och vara hård mot honom för att få han att lyssna. MEN. Han är lugn med oss, han går fint bredvid mig och gör aldrig dumma saker. Han hanteras enlg NH och jag tillåter ej hårda ord eller slag mm.

OBS. Detta började från dag 1 då vi kom. Så började hon att bossa.
Ni undrar varför har ni stått kvar så länge. Jo brist på boxplatser.

Hon har ej tröttnat hon börjar redan planera för oss till nästa sommar.
Utan hon kräver så mkt.
Detta är svart. Inget avtal. Har inte ens sett ett tillstånd på att hon får ha så många hästar i stallet. Men stallet har funnits där länge så det tror jag hon har.
Men att skälla på mig varje dag i flera månaders tid är jobbigt.
Jag försöker rätta mig efter henne men går inte.
Min häst får äta i boxen när vi kommer sent till stallet eller efter vanliga tiden för mat.
Känns så jobbigt skall ni veta. Man kan inte gå någonstans utan att hon smyger på och gnäller.

Jag har gjort vad jag kan för att få detta att gå ihop.
Men varje gång kan jag säga till min väninna, undra vad hon skall gnälla över idag.
Hon visste att vi skulle rida iväg och komma senare på kvällen men var tvungen att komma och skrika på oss.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag anser att det är hästägarens val av täcke som skall gälla, ....

Det beror ju på vem som har ansvaret.

Reglerna som gäller från den 1 augusti 2007 säger bland annat att

• du bara ska använda täcke när det verkligen behövs
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Det är viktigt att veta hur det juridiska ansvaret ser ut för att kunna säga vem som skall få bestämma vad.
Vad jag vet så är det stallägaren som har ansvaret.
Men tydligen så finns det rättsfall som pekar på hästägaren.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej.
Hon har INGEN rätt att bestämma vad MIN äter för foder.

Då så är vi tillbaka på det där med vem som har ansvaret.
Om det är stallägaren som har det juridiska ansvaret så har hon det.

Reglerna somgäller från den 1 augusti 2007 säger bland annat att

• din häst ska ges tillräckligt med grovfoder varje dag
• din häst ska ha tillräckligt med tid att äta
• du ska se till att din häst inte blir över- eller underviktig
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Samt även rätt att bestämma hur hästen får sin mat så att den får tid att äta i lugn och ro samt inte för lång tid mellan måltiderna.

Jag tycker personligen att din berättelse visar på att du kan vara ganska så trasslig med tider vilket är något som ger oro i stallet.
Självklart kan inte din häst äta i hagen tillsammans med andra hästar om den inte är där när de andra äter.
Och självklart så måste alla hästar i samma hage äta likvärdigt hö.
Om ditt hö i hagen har ett lägre innehåll på proteiner än hennes hö så får ju hennes hästar för litet proteiner.
Hästarna håller ju inte reda på vilken hög som hör till vilken häst utan blandar friskt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag hade aldrig stått kvar där om jag vore dig. Låter hemskt :(.

Jag tål inte folk som bossar över ens egen häst, i min värld är det hästägarens ansvar för ens egen häst. Sen kanske lagen säger annat... Jag lägger mig inte i andras val av täcken, foder, hur ofta de rider osv. Bara om hästen verkligen lider, som när en inte skodde sin häst, eller verkade den på flera månader. Då blev det hallå i rutan, det slutade med att hästen flyttade och nu kan man bara hoppas att den mår okej. Troligtvis inte, men förhoppningsvis finns det folk på det nya stället som inte accepterar sådant vanvård.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Då så är vi tillbaka på det där med vem som har ansvaret.
Om det är stallägaren som har det juridiska ansvaret så har hon det.


http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Samt även rätt att bestämma hur hästen får sin mat så att den får tid att äta i lugn och ro samt inte för lång tid mellan måltiderna.

Jag tycker personligen att din berättelse visar på att du kan vara ganska så trasslig med tider vilket är något som ger oro i stallet.
Självklart kan inte din häst äta i hagen tillsammans med andra hästar om den inte är där när de andra äter.
Och självklart så måste alla hästar i samma hage äta likvärdigt hö.
Om ditt hö i hagen har ett lägre innehåll på proteiner än hennes hö så får ju hennes hästar för litet proteiner.
Hästarna håller ju inte reda på vilken hög som hör till vilken häst utan blandar friskt.

Hej.
Ja men det var för att vi fick tag på olika hö ifrån olika bönder och jag ej fick köpa hö med henne.

Jag låter alltid hästen äta i lugn och ro.
När vi rider en viss tid äter hästen före så vi kan rida ut.
Men just det att man får inte rida alls före eller efter fodringen.
Jag håller på alla regler och lagar men inte hon.
Hon tror att min häst är hennes.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Har du provat att bemöta henne när hon kommer och "skriker och dominerar"? Ex, VAD skriker du för? VAD är problemet med att jag rider ut på MIN häst när JAG vill? Att lugnt och sakligt bara bemöta henne, se hur hon reagerar?
Kan man bara behålla lugnet så brukar man oxå komma på vad man ska säga.

Du ska inte behöva gå runt och vara rädd och inte heller dina vänner.
Behandla henne lugnt och konsekvent trots hennes utbrott.
Träna "NH" på stallägaren, se henne som en ouppfostrad/ dominant häst:p.
Det kanske kan hjälpa dig att inte gå upp i varv och kanske även kunna se situationen med viss humor. Alla vet juh hur en del ston är....;)

Har hon problem med att hantera/ leda din häst, erbjud hjälp.
Säg att det och det fungerar bra för oss så jag föreslår att du gör på liknande sätt när du ex leder till hagen. För att underlätta för dig.
Ren omtanke från din sida gentemot häst och stallägare.

Förstår att du ändå vill flytta men i väntan på ny stallplats så får man göra det bästa av situationen. Så innan du åker till stallet nästa gång så tänker du igenom hur du ska agera gentemot henne, träna dig själv i tanken.
Och sträck upp dig, andas och var den större av er två.
Ta kontroll över din planhalva och låt henne sköta sin, inte vara inne och nafsa på din del. Jag lovar att du kommer att må SÅ mycket bättre:).

Lycka till.

/J.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

När vi rider en viss tid äter hästen före så vi kan rida ut.

Det är inte bra för hästen att arbeta direkt efter att den har ätit.
Den behöver smälta maten först.
Den fulla magsäcken trycker på hjärta och lungor.
Hästar är gjorda för att äta litet i princip hela tiden.
Vilket gör att man måste ta extra hänsyn vad gäller hästar och deras måltider.

Bättre vore om du gav en liten del av maten före ridturen så att hästen slipper att vara hungrig och sedan resten efter ridturen.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej inte alls.
Stallägaren är ansvarig inför djurskyddslagen och där ingår att hästen inte skall ha ett för varmt täcke.
Så om stallägaren anser att hästen riskerar att överhettas så måste den ta bort täcket.
Och om stallägaren anser att hästen fryser så bör den lägga på ett lämpligt täcke.

Det är svårt med sådant här då ansvaret hamnar så konstigt.

Men om det förekommer fall där inte djurskyddslagen kommer in, utan fall där det bara beror på stallägarens tycke? Vissa tycker ju hästarna ska ha täcke i 15C och klart väder då de själva fryser lite utan jacka.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men om det förekommer fall där inte djurskyddslagen kommer in, utan fall där det bara beror på stallägarens tycke?

Då så blir det svårare.
Stallägaren kan ju ändå peka på Föreskrifterna.

Jag personligen tycker nog att både TS och stallägaren borde sätta sig ner med Föreskrifterna och se över vad som är på vilken sida.
Om man gemensamt bestämmer det så borde det ju fungera sedan.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tack.
Jo men detta med foder i hagen.

Hon bestämmer mängd mm till våran häst och inte roligt det heller.
Hon bestämmer allt, hur jag skall hantera honom mm.
Han är mycket stark och har en svägerska som vill lära sig att hantera hästar.
Och det hon oftast ser är att han rycker ner huvudet för att beta, och svägerskan ej hinner med och då skall ni veta vilket liv det blir.
Hon sliter tag i hästens huvud och skäller på honom och oss.

ja hon sköter in utsläpp men endå. Det ursäktar inte hennes beteende.
Hennes hästar är bråkiga och opålitliga och kan sparka folk och så.
Sedan gnäller hon på oss.

Lika så med att är det mat 16:00 och bara ena hästens foder är där och vi kommer ex 16:05 så kan vi ej lägga ut min foderpåse eftersom den va 5 min sen.
Så kan man ej hålla på.

Blir flytt. Gärna innan denna månad så slipper jag betala henne mer.:devil:

Satan om någon kom o slet min häst ur händerna på mej om jag inte bett om det !!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men om det förekommer fall där inte djurskyddslagen kommer in
Jag är på din linje; jag tror att både stallägarens och TS uppfattning om god djurhållning gott och väl ryms inom Djurskyddslagen.

Om stallägarens veto skulle vara oinskränkt på grund av att denne hade det definitiva ansvaret för djurhållningen, så skulle ju inte en hästägare ha rätt att korrigera ens i de fall där stallägaren faktiskt bryter mot Djurskyddslagen... vilket låter helt orimligt.

Lättaste sättet att undvika liknande konflikter är att skriva ordentliga avtal, där ansvarsområdenas begränsningar framgår tydligt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Alltså jag tycker att det är svårt med gränsdragningen där.
Och tror att just ansvarsbiten måste vara klar innan man kan veta hur det skall vara.

Om stallägaren inte följer Djurskyddslagen så måste man ju ingripa.
Men det gäller ju oavsett om man är hästägare i det stallet eller bara en förbipasserande.
Och det är ju bara i de fall när stallägaren kan åberopa Förskrifterna som den skulle ha rätt att bestämma.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

jo, faktiskt... :crazy:

kolla det som Inte_Ung har skrivit på sidan 2!

det enda sättet för en stallägare att komma undan det ansvaret är om han/hon hyr ut byggnaden, men inte själv deltar eller är medveten om hur djuren sköts. då står han/hon enbart som ägare av byggnaden. dock räcker det med att han/hon en enda gång hjälper till med ett insläpp, utsläpp eller fodring, så anses han/hon vara insatt i rutinerna och får då automatiskt juridiskt ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

det enda sättet för en stallägare att komma undan det ansvaret är om han/hon hyr ut byggnaden, men inte själv deltar eller är medveten om hur djuren sköts. då står han/hon enbart som ägare av byggnaden. dock räcker det med att han/hon en enda gång hjälper till med ett insläpp, utsläpp eller fodring, så anses han/hon vara insatt i rutinerna och får då automatiskt juridiskt ansvar.
Att en stallägare delar ansvaret för att se till att djuren sköts enligt Djurskyddslagen är en sak. Men därifrån till att stallägaren skulle ha vetorätt om frågor kring inhyrningars hantering som inte innebär brott mot lagar och förordningar (utöver rena ordningsregler i stallet) köper jag inte en sekund innan någon visar på lagrum.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Han äter ett bra hö men med mindre näring än hennes och då blev det livat i stugan. Han åt tidigare hösilage och gjort det hela hans liv och fick byta direkt då vi kom hit eftersom hon sedan inte tillät oss ha silaget kvar.

Men om din häst ätit hösilage och de andra hästarna hö så säger det väl sig självt? Bara för att en häst äter hösilage behöver väl inte betyda att alla ANDRA hästägare i stallet ska behöva vacc sina hästar för att DU vill ge hösilage isf hö?

Du kan ju inte vara så naiv och tro att det bara är din häst som kommer äta av ditt hösilage när de går i flock? Ser faktiskt inget fel i stallägarens filosofi om att ge samma grovfoder. Sparar pengar om man köper hem mycket + att alla i hagen får samma "goda" hö och ingen får mer/mindre än de andra.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men därifrån till att stallägaren skulle ha vetorätt om frågor kring inhyrningars hantering som inte innebär brott mot lagar och förordningar (utöver rena ordningsregler i stallet) köper jag inte en sekund innan någon visar på lagrum.

Nja det är ju två saker som spelar in här.
Den ena är att Föreskrifterna numera är mycket detaljerade.
Du har dem här.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf
Där regleras t.o.m. utrustningen.
Och detta är vad stallägaren är ansvarig för.

Den andra biten är att stallägaren får ju sätta vilka regler som den vill.
Som t.ex. att hästarna aldrig får beta när man leder dem för att de blir svåra att leda in och ut ur hagen då.
Och det vill inte stallägaren hantera.
Den biten handlar om hur stallägaren vill ha sin arbetssituation och den måste man ju också följa.
Vill man inte det så återstår ju bara att flytta.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men om din häst ätit hösilage och de andra hästarna hö så säger det väl sig självt? Bara för att en häst äter hösilage behöver väl inte betyda att alla ANDRA hästägare i stallet ska behöva vacc sina hästar för att DU vill ge hösilage isf hö?

Du kan ju inte vara så naiv och tro att det bara är din häst som kommer äta av ditt hösilage när de går i flock? Ser faktiskt inget fel i stallägarens filosofi om att ge samma grovfoder. Sparar pengar om man köper hem mycket + att alla i hagen får samma "goda" hö och ingen får mer/mindre än de andra.

Men snälla lilla vän.

Jag bytte till hö när vi flyttade in men eftersom det var av olika bänder så fick vi inte samma hö och det var då det blev livat.
Än idag har han detta hö och det var var då 600 kg vi köpte och skall nu köpa årets hö.
Alltså. Hon vill att bara hennes hö skall finnas på skullen.
Men mitt hö får inte plats enl henne trots att det får plats med ca 30 ton.
anyway.
Samma grovfoder säger hon men går inte med på att vi köper av samma bonde. Konstigt de ju, vilket jag reagerar på.
Jag sköter mitt i stallet bra men inte hon som bara gnäller och tror att min häst är hennes för att den står i hennes stall.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nja det är ju två saker som spelar in här.
Den ena är att Föreskrifterna numera är mycket detaljerade.
Du har dem här.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf
Där regleras t.o.m. utrustningen.
Och detta är vad stallägaren är ansvarig för.

Den andra biten är att stallägaren får ju sätta vilka regler som den vill.
Som t.ex. att hästarna aldrig får beta när man leder dem för att de blir svåra att leda in och ut ur hagen då.
Och det vill inte stallägaren hantera.
Den biten handlar om hur stallägaren vill ha sin arbetssituation och den måste man ju också följa.
Vill man inte det så återstår ju bara att flytta.

Men hon kan inte tvinga oss att inte hästen får dra ner huvudet eftersom han gör det, men gör hästen det så slår hon nästan mot honom eller skriker åt honom och är elak, när han en gång gick ut ur hagen stod hon och slog med pinnar mot honom för att han skulle tillbaka in.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo det har stallägaren.
Om det sedan är så bra är en annan fråga.

Stallägaren har det juridiska ansvaret för hästen och därmed även bestämmanderätt.

Hästen kanske blir svårhanterlig av kraftfoder = bökig för stallägaren att sköta.
Om hästen kör ner huvudet för att beta i tid och otid så kanske den blir bökig för stallägaren att hantera.

Jag tycker att det i TS fall verkar som att stallägaren har tröttnat på TS och Ts häst.
Och det bästa för TS är nog att flytta till ett stall där det finns likasinnade så att intressena inte krockar.

Nej det har den inte. Stallägaren får ha koll så hästen inte vanvårdas. Men den har inte med att göra om hästen äter 2 el 3 dl kraft om dagen tex.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp