Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Hon har +- en halvtimme på utfodringen varje dag.
Lika så inga regler om när det skall vara lugnt.
Vi sa till henne att vi skulle rida ut sent och hon sa jaha nu när det är mörkt.
Sedan ett jäkla liv när vi kom tillbaka.

Hon tror att det är typ hennes häst och hanterar den som hennes och vi som hästens skötare.
Gör vi inte som hon vil gnäller hon.
Ni får säga vad ni vill eller försvara henne men detta är så jobbigt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

om det handlar om en restaurang eller städning ellr annan service, ja. inom hästvärlden finns det lika många rätt och fel som det finns hästar och människor och den som äger stallet, eller har hand om uthyrningen, sköter reglerna.
pallar man inte att anpassa sig efter dom, så får man flytta.

om jag hade stall och min hyresgäst inte respekterade de reglerna som jag satt upp, så skulle jag slänga ut den, för då har den inget i mitt stall att göra.

Ja men skillnaden är att hon bestämmer hur min häst skall skötas på.
Hon följer inte ens hennes egna sk regler.
Hon bara gnäller och folk har flyttat pga detta.
Mina vänner kommer inte ens dit mer då hon även hoppar på dem med sitt gnäll så dem nästan gråter.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

som sagt, jag har stått i likadant stall och det sista innan jag flyttad därifrån nöjde jag mig med att bara åka förbi och kolla så att hästen åtminstånde inte haltade.... :crazy:

men tyvärr finns det ingen man som hyresgäst kan göra eller säga. hennes stall - hennes ord - hennes lag.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

hennes stall - hennes regler.

diggar du det inte så är det bara att flytta.



Jo men stallägaren hade int behövt vara så sträng.
Har man int tid att sköta hästen på vissa tider så får d bli tidigare/senare. Så +e d helt enkelt...
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

som sagt, jag har stått i likadant stall och det sista innan jag flyttad därifrån nöjde jag mig med att bara åka förbi och kolla så att hästen åtminstånde inte haltade.... :crazy:

men tyvärr finns det ingen man som hyresgäst kan göra eller säga. hennes stall - hennes ord - hennes lag.


Det där är bara löjligt!

Bara för man hyr in sin häst i ett stall så har inte stallägaren rätt att tala om hur hästen ska skötas. Saker runt omkring, självklart. Men inte hur de inhyrda hästarna ska skötas.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag tycker att du gör SÅ rätt i att flytta!

Jag var i samma situation för några år sedan, tyvärr tror jag att detta är ganska vanligt:crazy:.

Jag stod i ett litet stall med 5 hästar, min var enda ponnyn, och det var bara jag som var inackorderad plus stallägaren som vistades i stallet. Och oj, så mycket skit jag fick! Till saken hör att jag då bara var 12 år (!).
I början var det skit i form av skäll för än det enda än det andra och jag mådde jättedåligt.
Sedan övergick det till "the silent treatment"- hon vägrade helt enkelt att prata med mig. Vi kunde vara i stallet samtidigt i en timme utan att ett ord yttrades...

Till slut mådde jag så dåligt (återigen;12 år) så jag skyndade mig till stallet (om jag åkte dit alls) slängde på sadeln för att hinna ut innan hon kom och sedan slängde jag in hästen i boxen igen. Alla blev lidande.

Efter ett par år flyttade vi till stallet som jag står i nu och allt är bara underbart :love:.

Stå på dig och lycka till!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

man kan tycka det ja, men tyvärr är det precis så det funkar i vissa stall!!!

jag fick inte bestämma vilken mat och hur myckt min häst skulle ha, när och om den skulle täcke osvosv.... det enda vi kunde göra var att bestämma VILKET täcke som skulle på och det genom att gömma resten, så det bara fanns ett alternativ.

helt sjukt, men det var bara för mig att rätta mig eller flytta därifrån - precis som TS.

du som hyresgäst är på hennes mark, på henns gård och i hennes egeondom. det finns inget du egentligen har att säga till om.
dessutom KAN stallägaren bli amnäld och skyldig till vanvård av DITT djur och DU inte sköter det.
visst är det konstigt? :crazy:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

du som hyresgäst är på hennes mark, på henns gård och i hennes egeondom. det finns inget du egentligen har att säga till om.
Ser man formellt på det så beror det ju faktiskt på hur hyresavtalet är formulerat. Hästägaren har massor att säga till om när det gäller den egna hästen såvitt inget annat är uttryckligen avtalat, men i praktiken blir det ju ohållbart att ha häst i ett stall där stallägarens och hästägarens intressen går så brett isär som TS berättar. I praktiken flyttar man ju till ett stall med rimligare villkor, precis som TS gör. :)
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

en rolig formulering som jag ofta har varit med om är att man ska följa de regler som skriftligen angets av stallägaren. Inga problem om man kollar reglerna och går med på dem.

MEN om det några månader senare sitter det en helt NY lista, med helt andra regler, som man då ska följa, som man inte alls är med på...
Nu har det bara hänt i ett stall att det har varit så, men då var det verkligen inge kul.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag får inte rida när hästarna har ätit eller skall äta och min får lite senare.
Kommer jag tillbaka ex kl 16:30 och hennes hästar åt kl 16:00 så får inte min middag eftersom hennes redan ätit, alt jag får ge min själv inne i boxen men ej i hagen. Fodras inte alla hästar samtidigt? Om nej, varför? Jag förstår dock att hon inte vill att du fodrar tidigare/senare i hagen när de andra hästarna är där - för det första får din häst knappast ha maten ifred då, och de andra hästarna blir stressade/störda = upplagt för stök och onödig oro. Ge hästen maten i boxen och släpp sedan ut i hagen när hon mumsat klart, gör själv så om jag rider medan de andra äter lunch t.ex.

Jag har spån i min box och annan fin blandning och den är heller inte bra eftersom det kommer strö i skenan där dörren glider på och en boxdörr som denna är enligt henne inte gjord för spån. Kanske hon tror att spånet ska fastna i dörren pga skenan. Vad vill hon att du ska använda? Torv, halm?


Jag får inte rida på kvällen då hon nattar sina hästar en viss tid vilket även vi gör, och alla andra stall jag varit på. Djuren behöver rutiner. När nattar hon?

min får ej gå i lilla hagen eftersom den kan bli så kladdig och det rinner iväg på sidan om. Om hagen blir förstörd nu när det börjar bli blött, förstår jag varför hon inte vill ha hästar där. Varför vill du ha din där, istället för med de andra hästarna?
Bara hennes kvalités hö gäller Rätt rimligt egentligen. Lättare om samtliga hästar får samma grovfoder, och det är klart att de allihop ska ha bra grovfoder om det nu är möjligt. Varför vill du ge annat?

Min får inte beta utanför hagen då hennes hästar inte får det. Dvs ta ner huvudet. När du håller i hästen, eller när hon gör det, både och? Så länge hästen inte förstör, dvs trampar sönder så att det blir geggigt, är det i mina ögon inga problem när du håller i hästen. När hon håller i däremot, har hon rätt att kräva att hästen inte står och äter.

hur hästarna skall få mat och exakt när. Foderrutinerna är ju trots allt något hon har rätt att bestäma. Ska du göra något med hästen så att h*n inte kan äta samtidigt, ordna så att din kan äta det när du är klar utan att det blir bråk bland hästarna.

Varje dag känns som en pina att komma till stallet eftersom jag vet att jag får skit när som helst.Be att få prata med stallägaren, förklara hur dåligt du mår av situationen - och vad och varför.

Detta stall ligger utanför stan och dom har stallet på sidan om deras hus men tillhör deras mark.
Jag förstår att man vill ha lugn och ro hemma, men hyr man ut boxplatser så borde man fatta att det kan bli spring tid och otid. Det skulle jag aldrig acceptera. Man har rutiner just för att det inte ska bli spring 'i tid och otid', om inte annat så för hästarnas skull.

Har skrivit i fetstil, mina egna funderingar, åsikter och frågor.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Hon följer inte ens hennes egna sk regler.
Hon bara gnäller och folk har flyttat pga detta.
Mina vänner kommer inte ens dit mer då hon även hoppar på dem med sitt gnäll så dem nästan gråter.

Det är däremot inte ett ok beteende. Kvinnan får gå och köpa lite social kompetens :mad:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Lika så med att är det mat 16:00 och bara ena hästens foder är där och vi kommer ex 16:05 så kan vi ej lägga ut min foderpåse eftersom den va 5 min sen.
Så kan man ej hålla på.

Blir flytt. Gärna innan denna månad så slipper jag betala henne mer.:devil:

Jag undrar återigen, hur det kommer sig att hästarna inte får foder samtidigt?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Lånar min egen knapp :p

Tycker att du gör rätt i att flytta, eftersom du uppenbarligen vantrivs. En hobby ska vara en kul sak att syssla med!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

du som hyresgäst är på hennes mark, på henns gård och i hennes egeondom. det finns inget du egentligen har att säga till om.
dessutom KAN stallägaren bli amnäld och skyldig till vanvård av DITT djur och DU inte sköter det.
visst är det konstigt? :crazy:

Jag tycker inte riktigt det är så lätt att påstå, att man inte har några som helst rättigheter att bestämma över sin egendom om den befinner sig på annans mark. Ens häst tillhör fortfarande en själv, i praktiken så är det lika mycket egenmäktigt förfarande att rida ut på sin inackorderingshäst (utan ägarens lov) som att på eget bevåg sätta på eller ta av täcken fast ägaren har sagt att den vill att hästen ska/inte ska ha täcke.
Och jag tror det kan vara anmälningsbart (till konsumentverket) om stallägaren betalar skatt för sin verksamhet (är det någon som vet?), men om inte så är det bara att anmäla h*n till skatteverket och flytta därifrån. :devil:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Bara för man hyr in sin häst i ett stall så har inte stallägaren rätt att tala om hur hästen ska skötas.

Jo det har stallägaren.
Om det sedan är så bra är en annan fråga.

Stallägaren har det juridiska ansvaret för hästen och därmed även bestämmanderätt.

Hästen kanske blir svårhanterlig av kraftfoder = bökig för stallägaren att sköta.
Om hästen kör ner huvudet för att beta i tid och otid så kanske den blir bökig för stallägaren att hantera.

Jag tycker att det i TS fall verkar som att stallägaren har tröttnat på TS och Ts häst.
Och det bästa för TS är nog att flytta till ett stall där det finns likasinnade så att intressena inte krockar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

.... i praktiken så är det lika mycket egenmäktigt förfarande att rida ut på sin inackorderingshäst (utan ägarens lov) som att på eget bevåg sätta på eller ta av täcken fast ägaren har sagt att den vill att hästen ska/inte ska ha täcke.

Nej inte alls.
Stallägaren är ansvarig inför djurskyddslagen och där ingår att hästen inte skall ha ett för varmt täcke.
Så om stallägaren anser att hästen riskerar att överhettas så måste den ta bort täcket.
Och om stallägaren anser att hästen fryser så bör den lägga på ett lämpligt täcke.

Det är svårt med sådant här då ansvaret hamnar så konstigt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

när och om den skulle täcke osvosv.... det enda vi kunde göra var att bestämma VILKET täcke som skulle på och det genom att gömma resten, så det bara fanns ett alternativ.

Det där är skitsvårt.

Det kan vara strålande sol på morgonen och man släpper ut hästarna nakna och så drar värsta ovädret in och det regnar galet när man kommer hem från jobbet. Då är det inte lätt att göra rätt.

Stallägaren har det juridiska ansvaret för hästen och därmed även bestämmanderätt

Näe, så behöver det inte vara. Vi har ett fall i närheten där en hästägare hade lämnat hästen på helfoder hos en stallägare (för att deras häst skulle få en sällskapshäst) och de blev vanskötta och det var INTE stallägaren som fick påföljerna utan hästägaren. Jättekosntigt, men så var det.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

.... det var INTE stallägaren som fick påföljerna utan hästägaren.

Intressant.
Du vet inte mera om det fallet?

Just det där med var ansvaret hamnar gör det så svårt med vem som skall bestämma.
Den som har ansvaret och kan få påföljderna är ju den som måste få bestämma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp