Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det är intressanta frågeställningar.
Och att jag drar det till sin spets beror på att jag funderar på om man alls kan ha inackorderingar.
Och om kollektivstall egentligen är det enda som fungerar för dem utan eget stall.

Man kan ju bara tvinga den inhyrda hästägaren så länge som den stannar kvar.
Om den inte gillar läget så kan den ju alltid flytta.
Som stallägare är ju en flytt litet svårare att fixa om man inte trivs.

Nu vet jag ju att det finns fall som tröskats genom rättsystemet där stallägare ålagts att betala veträkningar när denne tagit ut veterinär mot hästägarens vilja för något icke-akut, så vi kan ju börja med att stryka att stallägare har fullt ansvar och full bestämmanderätt över inackorderade hästar. Var gränsen går exakt vet jag inte, men jag är helt övertygad om att den inte går så snävt kring en inhyst hästägare som du argumenterar för i denna tråden, även om jurudiken inte alltid är samma sak som varken logik eller sunt förnuft.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag skulle väldigt gärna vilja veta var gränsen går.
Den verkar mycket oklar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag håller med om att det inte är ok att veta att A gäller, och sen när man lessnat på det komma och vilja ha B också.

Men att ha fodret hemma. Det skulle jag aldrig köpa... :cool:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vi kan låsa denna tråd nu eftersom jag och dammen har bytt stall.
I morgon åker vi... skall bli skönt.
idag stod han hos grannens nordisar eftersom stallägaren tycker att hästarna skall rotera och inte stå i samma hage varje dag.
Men men.

Kommer iaf att sakna stallet då det var så mysigt.
Stora nybyggda boxar och högt i tak. Hö Förrådet var på sidan om med sin egen del samt att man hade en skrittmaskin mm. Mycket modernt men tyvärr kommer man i bråk med stallägarna ibland. Men då kan det vara. Inget att göra åt.
Måste bara säga en sak med.

Nästa helg skall vi tävla. Blir LB Klass =) han är ju tävlad LA: med höga procent så vi får se vart vi landar.:bump:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Påtryckningar kanske?
Utifrån.
Det ser ut som om det får plats fler hästar här t.ex.

Men sakta i backen... Att folk tjatar är väl ändå inte anledning att ta in fler hästar, än att man har plats för två-tre små hinkar/burkar och en säck till varje häst (om alla nu äter kraftfoder) :confused:
Det är stallägarens mark och anläggning. Alltså denne som har sista ordet om hur många platser det finns, oavsett hur gärna folk vill stå i stallet med sin häst. Det är stallägarens ansvar att se till att varje häst har lika mycket utrymme för foder, utrustning o.s.v. - hur utrymmet utnyttjas är upp till hyresgästen, bara denne håller sig till det utrymme som är tilldelat. Men jag håller med, har man inte plats (förutom en box) får man skriva i kontraktet att hyran gäller boxen och annat utrymme finns inte tillgängligt...
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Skönt att det verkar ordna sig för er. Lycka till på tävlingen! ;)
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men sakta i backen... Att folk tjatar är väl ändå inte anledning att ta in fler hästar, än att man har plats för två-tre små hinkar/burkar och en säck till varje häst ....
Det är lätt att gå på det där som stallägare.
Tro mig.

Om jag skall dela upp utrymmet per häst så blir det 1kvm kvar till allt som en inackordering behöver ha till sin häst.
Och det fungerar inte.
Hästägare bedyrar så att de minsann inte behöver ha någon plats för att sakerna kan vara någon annanstans.
Och sedan är det fullt överallt ändå.

Plats för hästen men inte för ägaren liksom.
Mina lösdrifter är trevliga så det är dessa som drar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja flytta verkade ju vara det enda raka för er.
Hoppas nu att ni kommer bättre överens i nya stallet.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo så är det ju.
Och jag har som konsekvens av det inga inackorderingar.
Utan bara egna hästar.

Min mest trånga resurs är plats i sadelkammare.
Därnäst utrymme för foder.
Hästar finns det dock plats för så därför får jag en del ibland ganska så envisa förfrågningar.
Rent lagligt så skulle det gå att ha minst 8 hästar till här.
Jag har 10.

Klokt resonerat!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vi kan låsa denna tråd nu eftersom jag och dammen har bytt stall.
I morgon åker vi... skall bli skönt.
idag stod han hos grannens nordisar eftersom stallägaren tycker att hästarna skall rotera och inte stå i samma hage varje dag.
Men men.

Läser jag dig rätt? Stallägaren har flyttat på din häst och flyttat runt den till andra hästar utan din vetskap och medgivande? Om det uppstår en skada kan stallägaren rättsligt bli åklagad för vårdslöst förfarande. så gör man bara inte.

jag blir förvånad utifrån anläggningen du beskriver att stallägaren har sån okunskap om hästar. de är vanedjur och mår väldigt bra av fasta rutiner. det är inte ett djur som kräver stor variation i dagens upplägg, utan snarare blir trygg när saker och rutiner är rätt så lika.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej.
Jag ställde den hos grannarna eftersom hon vill flytta runt de andra hästarna i stallet.
Dvs så att häst 1 står i hage b en lördag så skall häst 1 stå i hage d på söndag för att variera lite och slippa se samma sak.
Eller så ställer hon bara ut hästarna i en hage som passar oavsett vilken.
Men dem går alltid med samma hästar.
Men jag tröttnade och flyttade min till grannarna.

Dammen trivs bättre där men i morgon flyttar vi som sagt.
Blir flera timmars åkande men skall bli så skönt och bra.

Hon i stallet gjorde i ordning boxen åt oss och det bästa är ju att allt ingår här och för 2100 kr månaden. Super.:bump:

ja skall bli kul att tävla igen. Få se vad vi får. Vi hade problem med skänklevikningen och övergångarna förra tävlingen och hamnade på 5.e plats av 100 tävlande.:grin:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det är lätt att gå på det där som stallägare.
Tro mig.

Det är det säkert, men det fungerar ju inte i praktiken - i längden. Har man plats så tar man in inackorderingar (om man vill göra det), annars låter man bli, eller skriver in i kontraktet att plats för kraftfoder (tex) inte ingår och inte heller går att köpas till.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

hennes stall - hennes regler.

diggar du det inte så är det bara att flytta.

HAHA INGEN och jag säger INGEN har rätt att säga ett pip om hur någon tar hand om sina hästar så länge hästarna är väl omskötta och inte miss sköts. Skulle någon säga så till mig hade jag bara bett dom gå och lägga sig eller nått.

Vilken inställning du har....:confused:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Stallägaren har det juridiska ansvaret för hästen och därmed även bestämmanderätt.

Öh sedan när??
Skulle Åby ha ansvaret för alla hästar som står där?
Ingen säger ett pip till mig om hur var när och med vad jag fodrar och täckar mina hästar med.

Hästen kanske blir svårhanterlig av kraftfoder = bökig för stallägaren att sköta.
Om hästen kör ner huvudet för att beta i tid och otid så kanske den blir bökig för stallägaren att hantera.

Då ska personen i fråga inte ha hand om hästen. Eller kanske inte ens ha ett inackorderings stall. Otroligt...:confused:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Öh sedan när??
Skulle Åby ha ansvaret för alla hästar som står där?
Ingen säger ett pip till mig om hur var när och med vad jag fodrar och täckar mina hästar med.



Som stallägare har man det yttersta ansvaret att hästar på den egna anläggningen inte missköts. Men det är inte detsamma som att lägga sig i detaljer utefter eget tycke och smak.

Beträffande hur folk täckar så är det, anser jag, i princip var och ens sak utom i undantagsfall. Har jag någon i stallet som pälsar på hästen 400 gr. täcke i t.ex. 10-15 plusgrader, ja då säger jag till. Har de inte bättre förstånd så måste ju någon ha det. Likadant om någon låter pållen stå otäckad i hällregn ute på hösten så den står och huttrar hela dagen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Som stallägare har man det yttersta ansvaret att hästar på den egna anläggningen inte missköts.

Låter väldigt konstigt men denna beskrivningen låter bättre än den jag läste tidigare. Dock så låter detta omöjligt på ett jätte stall som Åby med kanske 100tals olika ägare över hela världen, som dessutom kanske aldrig är där.

Men det är inte detsamma som att lägga sig i detaljer utefter eget tycke och smak.

Precis jag låter absolut ingen sätta sig på mig jag gör precis som jag vill med mina hästar. En gång kom jag till stallet och mina hästar var ute i hagen, jag hotade då stallägaren med en polis anmälan för egenmäktigt förfarande. Sedan dess har mina hästar bara fått mat när jag bett om det och inget annat.
Fattar inte att någon kan tåla att någon annan skall bestämma hur någon skall göra. Jag hade satt personen på plats å det bestämdaste direkt.

Beträffande hur folk täckar så är det, anser jag, i princip var och ens sak utom i undantagsfall. Har jag någon i stallet som pälsar på hästen 400 gr. täcke i t.ex. 10-15 plusgrader, ja då säger jag till. Har de inte bättre förstånd så måste ju någon ha det. Likadant om någon låter pållen stå otäckad i hällregn ute på hösten så den står och huttrar hela dagen.

Kicki :laugh:

Precis :bow: det är ju snudd på att plåga djuren men annars behöver man ju inte bry sig så länge hästarna mår bra.:cool:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Visst kan man göra så. Om man vill vara säker på att stå med tomt stall.

Nejdå inte alls.
Det finns de som tycker att det är en bra service också.
Jag har för min del dessutom utbildning i ämnet på universitetsnivå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp