Nu har min tik kommit hem igen

C

cilvia

Äntligen är hon hemma, efter att ha varit borta i 8 veckor. Hennes valpar är idag dryga 6 veckor gamla, 7 stycken storpudelbäbisar.

Dom är otroligt fina, enligt dom som kan sin sak, en hanne skall vara något utöver det vanliga sägs det, "tycker alla ser likadan ut", ;) .

Men nu så har dom slutat dia, så nu fick hon flytta hem till oss igen, hem kom en jättefin glad hund, nybadad, nyfriserad, saknas lite päls, sen kan det ställas ut.
Jag tror hon tycker det är skönt att vara hemma igen, bland familjen, och sina katter.

Sv: Nu har min tik kommit hem igen

Har du haft henne utlånad under tiden hon haft valparna?

Skönt att hon är hemma igen. Hur har ni firat? :-)

Hon har varit utlånad till en som har tagit en kull valpar på henne, så valparna är kvar där hon har varit nu under 8 veckor, och kommer så att vara 2 veckor till, då dom är leverensklara.

Vi har ätit god mat, sen har vi jagat katterna ;) , och sen tjuvat lösviktsgodis ;)

oj bör man verkligen ta mamman från valparna innan dom är 8 veckor? :-O

Kul med en nybadad pudel, dom är som bäst då ;)

Kan du utveckla dina tankegångar lite? Jag tror många skulle vilja veta hur du tänker.

Jag höjde också på ögonbrynen, men jag vet också att många uppfödare låter tiken "slippa" att vara med valparna den sista tiden. En uppfödare jag känner låter sex veckorsvalparna träffa andra snälla vuxna hundar som gärna leker med dem. Mamman är knappt med i bilden längre.

Huruvida det är rätt eller fel kan jag inte svara på. Jag kan inte tillräckligt för att döma om det är dåligt på så vis att kullen blir "förstörd" eller inte.

Senast ändrad:

Varför är kullen förstörd??????!!!!!!!.

Tiken har sen en vecka slutat dia sina valpar, och där valparna bor så bor det en "dagisfröken" till dom, en tik på 1 1/2 år som agerar lektant!!!.

Eller rättare sagt så är valparna snart 7 veckor, och tiken brukar aldrig vara med i bilden så länge, valparna har ju tänder, så det gör ju ont när dom skall tutta.

Så jag ser absolut inget konstigt med det hela.

Jag skulle oxå gärna vilja veta hur du tänker.

Våra tikar vill mer än gärna slippa valparna vid den åldern. Sen har vi iofs snälla andra hundar som hjälper till att uppfostra valparna den sista tiden innan leverans och det har inte blivit några förstörda kullar.

Lånar knapp:...

Att ta valparna från mamman när valparna 6 veckor är inte hela världen. Huvudsaken är att valparna har andra vuxna hundar hos sig som kan fostra dom.
Jag vet flera som gör på detta viset, och inte har de hundarna blivit förstörda. Jag förstår inte varför folk hakar upp sig på att mamman måste fostra. Det duger andra hundar också till.
Men ta bort mamman och det inte finns andra hundar som kan ta vid, då är det fel anser jag.

Så svart eller vitt är det inte. Det som är viktigt för valparna då tiken slutat dia dem är vuxna och stabila hund som leker med dem och uppfostrar dem. Mamman är inte längre livsnödvändig.

Det är så det är tänkt, och så det har fungerat sista veckan, innan jag fick hem tiken, den andra storpudeltiken som bara är 1 1/2 år tycker livet är störtskönt med de små liven, och det är hon som har varit i "den stora valphagen" och busat runt med de små liven.

Jag förstod att det skulle bli påhugg.

Det är ju väl känt att präglingsfasen är förmodligen den viktigaste delen i en hunds liv. Många av er tycks anse att bara valparna klarar av att äta fast föda så är allt över men så enkelt är det nog inte.

Citat: "valparna har ju tänder, så det gör ju ont när dom skall tutta."

Det är ju det som är vitsen, det är då som tiken lär hunden de signaler som hunden måste respektera under resten av livet.

Från boken Fågelhundar Dressyr och jakt skriver Sten Christoffersson
citat: "Då läggs den viktigaste grunden för hundens möjligheter att bli en välanpassad individ som är mottaglig för uppfostran och utbildning."

I boken Du och din hund skriver G. Björnehammar och T Hemlen om samma period citat: "Det är tiken som avgör hur starka korrigeringar som valpen ska utsättas för. Det händer ibland att hon "räddar" valpen från allför hårdhänt behandling av t.ex en vuxen hane i flocken."

Erik Wilsson och John B. Steen skriver i sin bok Hundfostran om vad som händer om tiken tas bort för tidigt
citat: " Ja för det första vet vi att de som tidigt tagits från sina mödrar ofta får sociala störningar. De blir svårdresserade och har i regel problem i umgänget med andra hundar. Förklaringen är att de bland annat inte fått lära sig att underordna sig, de har inte fått lära sig att respektera en auktoritet och det är det största sociala handikapp en hund kan få. Sådana unghundar förstår inte visa underkastelse vid möte med vuxna hundar, de blir bitna och får olustiga upplevelser, som ofta gör dem permanent hundrädda. De blir svårdresserade och svåruppfostrade därför att de inte förstår att respektera de regler vi ställer upp och protesterar ofta med aggressivitet."

Jag vet att detta stämmer av egen bitter erfarenhet. Jag köpte en valp och när jag hämtade valpen var tiken inte där. Jag trodde i min enfald på uppfödarens förklaring att det gjorde ingenting att ta tiken från valparna vid sex veckor. Uppfödaren hade kennel så det fanns gott om andra "lekhundar".

För att göra en lång historia kort. Jag var den som kämpade längst av valpköparna i den kullen men efter drygt tre år var även jag tvungen att avliva hunden, trots att det var en suverän jakthund.
Den hade då bitit en granne helt oprovocerat och själv blev jag biten tre ggr. Sista gången då jag skulle gå förbi hunden i hallen och svara i telefon. Ingen av föräldrarna, båda jakt- och UCH, visade några som helst aggressiva tendenser, så det var helt klara att det var saknaden av tikens uppfostran som var orsaken till valparnas problem.

Därför anser jag det helt vansinnigt, om man ska bedriva en ansvarsfull avel, att plocka bort tiken före valparna är åtta veckor.

Anser även jag att valparna ska vara med sin mamma full tid. Att hon inte längre diar är en sak, de slutar de normalt med när valparna är 5-7 v.

Men hon har så många andra viktiga funktionen som hon ska uppfylla under de två sista v.

Att ha en unghund på 1½ år som förebild och extra mamma till dessa valpar är inte heller så sunt. Hon är ju inte mogen för ett sådant ansvar fullt ut. Som lektant....visst! Men som fostrare...nej!

Jag reagerade också på *Valparna har ju tänder, det gör ont att snutta* Men jag brydde mig inte att komentera det. För jag antog det var inte därför tiken inte fick vara kvar.
Min gamla hund skildes från sin mamma när hon var 6 veckor. Hon är en mycket stabil hund och har ett tydligt och klart språk med andra hundar. Så visst finns det hundar som klarar det galant. Är för övrigt den bästa hunden jag haft.

Jag tror inte din hund blev som den blev för den inte blev fostrad av sin mamma. Det är jag helt övertygad om att andra hundar klarar lika bra. Det fungerar ju utmärkt i vargflockar, där alla hjälps åt.
Självklart får uppfödaren se till så valparna har rätt vuxna hos sig. Kanske tycker jag att en tik på 1,5 år inte är helt det bästa.

Jag tror inte alltid böcker har svar på allt. Många uppfödare har nog mer kunskaper efter år av erfarenhet.

Min uppfödare tror jag gör så med nästan alla sina foderhundar. Och de är en av de bästa i sverige om inte de bästa i rasen. Och har bra statistik på mentaldel mm. Så visst fungerar det om man vet vad man gör.

Ett tillägg: Men självklart tycker jag att det bästa är om mamman är hos valparn tills de är 8 veckor.

Senast ändrad:

Härligt :) Jag ska eventuellt skaffa storpudel till sommaren, blir inte liite sugen när jag hör om dom här små liven! Fast jag tror att det blir en omplaceringshund för mig.. Ohh nu kliar det allt i fingrarna ;) Får nog gå och pussa lite på låne-pudeln!!

Det som många gånger kan vara ännu värre än att ta valparna från tiken för tidigt är att lämna bort sin tik för valpning.

Är tiken inte mkt trygg och harmonisk med valpplatsen kan hon uppleva en sådan stress att det påverkar fostren. Tikens kropp börjar långt innan de är dags att valpa skaffa starkare immunförsvar mot allt i sin omgivning. Detta innebär att flyttar man tiken så är det uppbyggda immunförsvaret värdelöst.

Stressen som tiken upplever gör att kroppen utsöndrar kortikosteorider som fostren tar del av från tiken, det i sin tur innebär att valparna får större mängd stresshormoner i sig än vad som är normalt.

Ja jag hoppas att du kan ge något annat genialt svar på varför en hel kull ballar ur. Tiken återgick från uppfödaren till ägaren p.g.a jaktträning på skarsnön i fjällen. Övriga kullar från samma föräldrar hade helt OK mentalitet.
Dressyr???? Ja i så fall misslyckades nio olika dressörer som hade valpar från samma kull. Mycket märkligt.

Visst det står mycket i böcker men Erik Wilssin är Fil.dr. i zoologi och Steen är professor i zoofysiologi vid Oslo universitet. Jag skulle tro att de är väl så kunniga som de uppfödare du relaterar till.
Båda är alltså mycket väl bekanta med hur varg uppfostrar sina valpar och har mycket goda kunskaper om vad som händer när något går fel.
Som tidigare chef på hundskolan i Sollefteå så har Wilsson fått många klara exempel på både god och dålig uppfödning.

När jag läser hur vanligt det tycks vara att man slarvar med god avelsetik, då blir jag både bekymrad och förb-ad.

Som jag skrev i tråden "Dagens föreläsning":

Jag önskar att fler hade gått på konferensen som handlade om just detta. :smirk: Tänk vad mkt bättre våra hundar skulle må om denna kunskap kunde komma ut till fler.

Synd att den inte var i rätt landsända.
Jag skulle verkligen ha uppskattat att få vara med.

Har en valp som skildes från sin mamma redan i samband med födseln, tiken dog, de tre överlevande valparna är precis som vilka andra hundar som helst.
Visst är idealet att tiken är hos sina valpar 8 veckor, men jag har aldrig märkt någon skillnad på de tikar som inte går kvar hos valparna när de slutat dia eller de tikar jag har som diar valparna till sista droppen när valparna kanske är 10 veckor

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 438
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar