Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Sv: Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Hm ja då får vi nog lägga ner diskussionen helt.

Jag förstår fortfarande inte hur du kan tycka att det är samma sak att förstå som att acceptera, men jaja :)

Halvt KL

Men ni är ju för roliga, ni kan förstå att man glömmer sitt barn att dö i en bil men inte att jag känner såhär :rofl: :D

Alltså jag tror du och Lambo eg menar samma sak.
Ni har nog bara missuppfattat varandra.

Knapplån

Jag har också förståelse för händelsen även om den är vidrig och man önskar att sånt aldrig skulle hända.

Vad gäller att glömma så är närminnet ofta väldigt dåligt, hur vanligt är det inte att stå i mataffären, lägga upp sina varor på bandet, betala och sen bara gå därifrån helt utan maten!! Har hänt mig själv några ggr/livet samt ideligen när jag jobbade extra i mataffär...

Det är heller ingen slump hur t.ex bankomater är uppbyggda. Från början fick man pengarna först och kortet sen, men då var det jättevanligt att man glömde kortet - för minnet sträckte sig inte längre än att man skulle ta ut pengar...

Flera skriver här att de tänker på barnen hela dagarna. Som att det borde vara en självklarhet för dem som älskar sina barn. Jag älskar min dotter men tänker väldigt sällan på henne på jobbet (har ett väldigt roligt jobb där det sällan är dötid). Ser inget konstigt med det...

Vad gäller pappan så undrar jag om det inte är så att han kommer att få ett officiellt straff också - vållande till annans död? Någon som vet? Tror i och för sig straffet att leva med vetskapen är "tillräcklig" men är ganska säker på att man även döms på riktigt trots att det var en olycka?!

Man kan ju tycka att han borde slippa straff, han lider nog tillräckligt med all rätt.

Knapplån

Jag har också förståelse för händelsen även om den är vidrig och man önskar att sånt aldrig skulle hända.

Vad gäller att glömma så är närminnet ofta väldigt dåligt, hur vanligt är det inte att stå i mataffären, lägga upp sina varor på bandet, betala och sen bara gå därifrån helt utan maten!! Har hänt mig själv några ggr/livet samt ideligen när jag jobbade extra i mataffär...

Det är heller ingen slump hur t.ex bankomater är uppbyggda. Från början fick man pengarna först och kortet sen, men då var det jättevanligt att man glömde kortet - för minnet sträckte sig inte längre än att man skulle ta ut pengar...

Fast nu gör man tvärtom;)För en månad sedan så var jag och en kompis vid bankomaten och jag stoppade i kortet, matade in koden och pengarna, tog kortet och slipen och knallade iväg utan pengarna.... Och vi var TVÅ personer som stod där:o

knapplån

Jag måste säga att det här är en hemsk historia, jag lider med föräldrarna, inte som de måste göra dock.

Och jag förstår till fullo hur det kunde hända. Jag är av olika orsaker väldigt stressad just nu, och det var faktiskt för mig bra att detta uppmärksammats. För jag har lagt om mina rutiner. Numera kollar jag alltid så jag inte har barnet kvar i bilen - trots att jag vet att han är hemma med pappa. Men iom att jag vet hur stressad jag är vågar jag inte chansa. Då är det bättre att göra det till en vana att kolla i bilen så den är tom. Att jag sedan kommer att kolla bilen när jag går ifrån den när jag är 65 är en annan sak - men då kan jag iaf vara säker på att inte glömma barnbarn i bilen. ;)

Vad gäller pappan så undrar jag om det inte är så att han kommer att få ett officiellt straff också - vållande till annans död? Någon som vet? Tror i och för sig straffet att leva med vetskapen är "tillräcklig" men är ganska säker på att man även döms på riktigt trots att det var en olycka?!

Straffrätten är ju komplicerad, i regel krävs ju uppsåt, dvs avsikt, för att handling ska vara straffbar, men just vållande till annans död kräver ju "bara" oaktsamhet, så mest troligt lär han ju blir dömd.

knapplån Jag är av olika orsaker väldigt stressad just nu, och det var faktiskt för mig bra att detta uppmärksammats. För jag har lagt om mina rutiner.

Och det är just pga detta som det är så viktigt att faktiskt försöka förstå varför något sådant här kan hända istället för att direkt fördöma den som varit med om det. För att kunna lära sig av andras misstag så måste man ju förstå vad som ligger bakom dem.

Jättebra! :bow: Att istället tänka "det händer aldrig mig" blir ju i det fallet rent ut sagt livsfarligt, speciellt om man inte har erfarenhet nog att känna igen sina signaler på riktig stress och då börjar bli mer vaksam.

Tja det var ju samma sak.... inte !!

Jag förstår inte hur du menar när du skriver/förklarar, as simple as that!

Mirre:

Tveksamt ..

Men jag kan inte skriva det tydligare.

Om JAG förstår att det är möjligt att glömma sitt barn i en bil en HEL DAG vilket leder till DÖDEN är det samma sak som att "ja men det är väl klart att en sån sak kan hända" i mitt huvud. Å det tycker jag känns hemskt. Alltså kan jag INTE förstå att man KAN glömma ett BARN i en BIL en HEL DAG.

Hängde du med på vad jag känner nu? :D

Så genom att blunda för att problemet finns och tänka att det inte kan hända minskar man risken för att det händer, eller hur tänker du? Jag känner snarare det motsatta. Ser inte vad man har att vinna på att vägra att förstå, det är ju inte så att problemet eller det inträffade försvinner bara för det.

Så genom att blunda för att problemet finns och tänka att det inte kan hända minskar man risken för att det händer, eller hur tänker du? Jag känner snarare det motsatta. Ser inte vad man har att vinna på att vägra att förstå, det är ju inte så att problemet eller det inträffade försvinner bara för det.

Nej nu räcker det med förklaringar från min sida.

Summa: Det är ju roligt att ni kan sätta er in så jävla bra i situationen att man glömmer sitt barn att dö i bilen - men inte att jag inte accepterar det. Så det är rätt meningslöst att fortsätta diskussionen.

Jag tror att orsaken att man en hel dag kan glömma att barnet sitter i bilen beror på att i tanken har man själv redan lämnat eller så finns det i tanken att någon annan lämnade denna dagen.
Jag har en sjukdom där energi är stor bristvara och då fungerar hjärnan på liknande sätt som hos en som är under långvarig stress. Det är ofta jag måste fråga om jag gjort en sak eller bara tänkt att jag skulle göra en sak. Hjärnan har helt enkelt svårt att känna skillnaden. Ju mer uttröttad jag är i hjärnan desto mer ding blir den och det blir svårare att komma ihåg att jag glömt något för allt bara flyter samman.
Om en rutin ändras eller bara håller upp för någon vecka är det kört och det tar bra tag att komma in i den igen.
Jag är medveten om detta då jag har en sjukdom som gör så här. Jag märker dock inte förrens efteråt när hjärnan börjar att klarna att dom här perioderna där hjärnan varit fruktansvärt alternativ. Eftersom jag vet att sådant här inträffar så får min omgivning hålla koll på mig för att se hur "borta" jag är och hjälpa mig då min hjärna tar semester för mycket.
Hos en människa som inte vet att detta kan inträffa så blir resultatet som sådant att man inte uppmärksammar problemet förrens det verkligen blir jättestort och något händer. Hjärnan stänger helt enkelt av på ett sådant sätt att man inte märker när man långsamt får sämre förmåga till minne och koncentration. Hos vissa människor går det så långt att dom glömmer vem dom är. Totalt minnesförlust helt enkelt.
Så jag tror att orsaken att man kan glömma sitt barn en hel dag är att minnet kommer ihåg att barnet redan är lämnat där den skall vara.
Jag hoppas du aldrig behöver gå igenom något sådant för det är fruktansvärt obehaglig känsla tom när det inte gäller viktiga saker.
Hjärnan är en svekfull varelse ibland och inget man kan ha totalt tillit till tyvärr.

Ja nej det låter inte alls kul, tycker amningshjärna är tillräckligt jobbigt jag!

Men jag kan inte skriva det tydligare.

Om JAG förstår att det är möjligt att glömma sitt barn i en bil en HEL DAG vilket leder till DÖDEN är det samma sak som att "ja men det är väl klart att en sån sak kan hända" i mitt huvud. Å det tycker jag känns hemskt. Alltså kan jag INTE förstå att man KAN glömma ett BARN i en BIL en HEL DAG.

Hängde du med på vad jag känner nu? :D

Men att förstå HUR något är möjligt är väl långt ifrån att acceptera att det ska FÅ hända?

Jag fattar faktiskt hur du menar när du skriver som du gör ovan, men det här är något som du behöver fundera igenom själv. Vill du vara den som vägrar att förstå något som känns jobbigt för dig och på så vis döma och vägra vara förstående mot andra som gjort fel?

Om någon har begått ett hemskt brott, finns det INGA förmildrande omständigheter? Spelar det någon roll om förövaren själv varit utsatt för diverse övergrepp innan den gav sig på någon annan? (Till exempel) Ska det påverka straffet? Eller är det bara brottet som avgör? Oavsett vem som gjort det?
Nu går det lite OT men ändå.

Senast ändrad:

Men att förstå HUR något är möjligt är väl långt ifrån att acceptera att det ska FÅ hända?

Jag fattar faktiskt hur du menar när du skriver som du gör ovan, men det här är något som du behöver fundera igenom själv. Vill du vara den som vägrar att förstå något som känns jobbigt för dig och på så vis döma och vägra vara förstående mot andra som gjort fel?

Om någon har begått ett hemskt brott, finns det INGA förmildrande omständigheter? Spelar det någon roll om förövaren själv varit utsatt för diverse övergrepp innan den gav sig på någon annan? (Till exempel) Ska det påverka straffet? Eller är det bara brottet som avgör? Oavsett vem som gjort det?
Nu går det lite OT men ändå.

Ja i vanliga fall känner jag också så, men inte i detta fall... Ingen aning om varför! Ja, när det gäller det här ämnet vill jag vara en sån. Ingen aning om varför igen för jag bara känner så.

Ska man börja tänka på det där så kommer jag aldrig härifrån :rofl: Jo men jag tycker att varje fall ska granskas på sitt sätt. Å jag har redan skrivit att jag inte tycker att pappan ska få nåt straff.

Du är väl nybliven mamma? Kanske inte så konstigt att det här ligger lite "nära hem" så att säga. :)

Det känns fel att skratta i en sådanhär tråd, men jag kan inte låta bli att fnissa lite nu.

Vi får nog vara överns om att vi är oense på någotvis, det är enklare att förstå om man skulle prata utanför datorn, dvs inte genom skrift så det kanske helt enkelt handlar om missförstånd.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka