Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Sv: Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Det känns fel att skratta i en sådanhär tråd, men jag kan inte låta bli att fnissa lite nu.

Vi får nog vara överns om att vi är oense på någotvis, det är enklare att förstå om man skulle prata utanför datorn, dvs inte genom skrift så det kanske helt enkelt handlar om missförstånd.

Förstår vad du menar! Helt klart.

kl

Jag hade tänkt att hålla mig borta från den här tråden, men kan inte låta bli att skriva.

Jag tycker det är självklart att pappan ska dömas för vållande till annans död, för även om han inte lämnade barnet med avsikt så är han vålande till sitt barns död. Jag kan inte heller förstå hur det kan gå en hel dag utan att man kommer på att barnet är glömt i bilen, visst att man kan glömma men att inte komma på att man glömt är för MIG obegripligt.

Jag skulle inte heller kalla det för en olycka, jag anser att en olycka är något som man inte kan råda över, men det här tycker jag är en situation som pappan själv har ansvaret för.

Senast ändrad:

Ajajaj nu kommer du få sjuttioelva motattacker! Eller så är det bara jag som får. (som vanligt ;))

Håller me!

Annars kan ju snart komma undan me vad som helst bara genom att skylla på att "jag glömde"...

Tror du den här pappan försöker skylla i från sig? Tror du han mår bra så länge han tänker på det som hänt som en olycka?

Jag skulle inte heller kalla det för en olycka, jag anser att en olycka är något som man inte kan råda över, men det här tycker jag är en situation som pappan själv har ansvaret för.

Fast det ÄR ju faktiskt en olycka.
En olycka som vållat någons död.

Eller hur ..

Pappan mår säkert prima ballerina eftersom han kan skylla allt på - jag glömde :/

Yeah right, ord som att komma undan tycker jag inte ens hör hemma i en diskussion om en sådan händelse som denna, men det är ju jag och min åsikt.

fy f*n för att vara den pappan nu :(

Nä, precis, "Komma undan" gör han ju inte, jag tror också att han mår superdålig över det som hänt.

Lycanthrope- Men JAG anser ändå att han är vållande till barnets död och ska dömas för det. Enligt vad JAG anser som en olycka är så är det här inte en olycka.

Då blir jag nyfiken på din definition av en olycka samt den mänskliga faktorn?

Att glömma, att göra ett misstag är enligt mig en olycka.

Vad är det då?

Gjorde han det med flit?
Vet ni nåt som inte vi vet?

Jag tror att han inte var van vid att lämna sina barn.
Han och frugan kanske sover dåligt pga barn som sover dåligt på nätterna?
Han har kanske det tufft på jobbet nu i varslingstider.
Eller tufft hemma med barnens mamma.
De har kanske förlorat en nära anhörig nyligen.
Kanske har de det svårt ekonomiskt.
Stressigt jobb.
Vissa jobb är ju lite grann så att man knappt hinner sitta ner och pausa och ibland känner jag att när jag sätter mig ner och pausar, då minns jag saker som jag glömt. Just att landa rumpan på en stol och bromsa ner sig gör att det blir lättare att minnas. Tänk om han inte kunde göra det på sitt jobb?

Det gör ont rent fysiskt att förlora en nära anhörig.
Jag lider med honom!!!
Jag kan förstå hur han kände sig när han sprang ut till bilen och fann sitt barn dött. Vilken smärta det måste vara för honom. Jag kan tänka mig hur ont det gör hos honom i själ och hjärta.

Självklart är det synd om barnet och självklart är det tragiskt det som skedde. Men att döma honom för det och straffa honom för det känns inte ok. Förresten så ska man väl ha ett uppsåt för att kunna dömas i Sverige. Han saknar uppenbart uppsåt, då det ju var en tragisk olycka.

De föräldrar vars barn trillar ner från skötbordet, kläms i vagnar eller åker kana nerför trappor i gåstolar. Ska de också dömas till vållande för annans död?
De föräldrar som vänder sina barn framåtvända innan barnen är 3 år, 1m långa och väger 15 kg, ska de också dömas till vållande till annans död/kroppsskada vid en olycka? Varenda en förälder vet väl om att man borde följa rekommendationerna för hur barn ska färdas i bil......

Barn som sparkas av hästar när föräldrar vänder ryggen till, cyklar och ramlar, cyklar och blir påkörda på vägen, trillar ner från träd, bränner sig på spisen, skållas av kokhett vatten.... var ska vi dra gränsen då?

Gränsdragningen är jättesvår och jag har inget bra svar på det. Och just att dömma för vållande till annans död är jättesvårt och jag kan inte exakt hur lagen ser ut. Men att han var vålande till barnets död måste ni väl hålla med om?

Men om jag jämför med dom som glömmer sina hundar i bilen så anser jag att dom ska dömas för djurplågeri, även om dom mår jättedåligt över sin hunds död. Fast problemet där är att många lämnar sina hundar med flit, vilket jag iof inte heller kan förstå efter all information om hundar som dör i bilar. Kanske inte helt enkelt att jämföra barn och hund men jag försöker se ur ett annat perspektiv.

Jag tycker också jättesynd om pappan, men han bör ändå inte komma ifrån sitt ansvar i denna situation.

En annan händelse att fundera på. En pappa är stressad till jobbet och backar ut bilen, bakom står hans barn och han kör på barnet. Det är en olycka enlig mig men ska han dömas för det. Hade han inte varit stressad hade han kanske sett barnet och kunnat undvika att köra på.

En annan, han kör på en okänds persons barn. Han kommer antagligen må jättedåligt över det men ska han dömas för det? En olycka när barnet kanske sprang ut på vägen men kanske hade han upptäckt det om han tagit det lugnare?

Nu hamnade jag kanske lite utanför ursprungsämnet, men gränsdragningarna är jättesvåra. Men jag anser ändå att glömma sitt barn i en sån extrem sak som JAG inte kommer kunna förstå och om andra förstår det så är det upp till dom. Men bara för att andra förstår så innebär det inte att JAG gör det, jag har aldrig varit utsatt för en sån stress som flera skriver om och kan inte sätta mig in i den situationen.

Sen att han ska dömas för vållande till annans död kanske var lite att ta i från mig, men en ordentlig utredning tycker jag att det ska göras.

Senast ändrad:

En annan händelse att fundera på. En pappa är stressad till jobbet och backar ut bilen, bakom står hans barn och han kör på barnet. Det är en olycka enlig mig men ska han dömas för det. Hade han inte varit stressad hade han kanske sett barnet och kunnat undvika att köra på.

En annan, han kör på en okänds persons barn. Han kommer antagligen må jättedåligt över det men ska han dömas för det? En olycka när barnet kanske sprang ut på vägen men kanske hade han upptäckt det om han tagit det lugnare?
.

Jag förstår faktiskt inte hur du kan se de två övre exemplen som olyckor, men inte ett kvarglömt barn i bilen som en....

jag anser att en olycka är något som man inte kan råda över, men det här tycker jag är en situation som pappan själv har ansvaret för.

Även om man har ansvaret kan det hända saker som man inte kan råda över, är det då ingen olycka bara för att någon har ansvaret?

Men JAG anser ändå att han är vållande till barnets död och ska dömas för det. Enligt vad JAG anser som en olycka är så är det här inte en olycka.
Givetvis ska han dömmas för det, dock är jag kluven till hur hårt.
Detta var ju faktiskt en olycka, oavsett vad du anser om det.

Men att han var vålande till barnets död måste ni väl hålla med om?
Ja det är han.

Men om jag jämför med dom som glömmer sina hundar i bilen så anser jag att dom ska dömas för djurplågeri, även om dom mår jättedåligt över sin hunds död. Fast problemet där är att många lämnar sina hundar med flit, vilket jag iof inte heller kan förstå efter all information om hundar som dör i bilar. Kanske inte helt enkelt att jämföra barn och hund men jag försöker se ur ett annat perspektiv.
Lämnar man sin hund med flit i bilen i solen, oavsett om det är 5 minuter (som lätt blir till 20) eller flera timmar, så är man är ovärdig djurplågare som varken ska ha barn eller djur.
Jag tror det är få som glömmer sin hund i bilen i solen, jag vill iaf hoppas det.
Självklart man kan jämföra barn och hundar på det sättet.
Det är lika hemskt vilket som, man lämnar inte en varelse på det viset i solen, det är vidrigt.

Givetvis ska han dömmas för det, dock är jag kluven till hur hårt.
Detta var ju faktiskt en olycka, oavsett vad du anser om det.
Jag anser inte att han ska dömas för det- det var en olycka och han har fått straff nog. Han hade inget uppsåt att skada sitt barn. Han lämnade inte sitt barn i bilen med flit för att gå in i en affär och handla, han GLÖMDE sitt barn i bilen, det är ju DEt som är olyckan!

Lämnar man sin hund med flit i bilen i solen, oavsett om det är 5 minuter (som lätt blir till 20) eller flera timmar, så är man är ovärdig djurplågare som varken ska ha barn eller djur.
Jag tror det är få som glömmer sin hund i bilen i solen, jag vill iaf hoppas det.
Självklart man kan jämföra barn och hundar på det sättet.
Det är lika hemskt vilket som, man lämnar inte en varelse på det viset i solen, det är vidrigt.

Se ovan. Det är skillnad på att lämna med flit och glömma, tycker jag.

Problemet är då hur man sållar mellan de som lämnat med flit, och de som gjort det oavsiktligt.

Men att köra på någon för att man är stressad och INTE SER SIG FÖR som man ska ENLIGT LAG är en annan sak jämfört med att olyckligtvis GLÖMMA sitt barn i bilen. Att inte se sig för är brottsligt, att glömma är inte brottsligt.

Nej jag anser inte att han är vållande så som du tycker. Jag anser att JA barnet dog pga att han glömde, men vållande så som du anser, tycker jag faktiskt inte att han är. Det var olyckan i sig som är vållande.... Ungefär som om en häst sparkar ett barn så det dör. Det är ju hästägaren och föräldern som ska ha koll på barnet men olyckor händer ju, det vet alla.

När ett barn dör så BLIR det en ordentlig utredning, både med polis och rättsmedicin inkopplad, så du kan vara lugn med att detta inte bara lämnas vind för våg att lösas själv. Ett barn som dör så här utreds alltid noggrant och obduceras också för att ta reda på hur och när barnet dog och liknande saker.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka