Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Sv: Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Problemet är då hur man sållar mellan de som lämnat med flit, och de som gjort det oavsiktligt.

Jag tror inte att det i sig är ett så stort problem i det här fallet. Barnet måste ha dött ganska snabbt i den här värmen vilket visas när en obduktion görs. Arbetsplatsen kan ju svara på om mannen var som vanligt eller betedde sig märkligt under dagen, om han avvek från platsen och liknande saker.

Jag tror också att de kan analysera hans reaktion när han fann barnet, som äkta eller så. Ja, jag tror att utredningen visar på om det var med flit eller en ren och skär olycka som inte skulle hända.

kl

"Problemet" i den här diskussionen verkar vara att alla har så olika synsätt på vad en olycka är. För mig är en olycka något som händer som man inte kan råda över, eller en plötslig händelse där man inte hinner reagera.
Men en del verkar se mer att en olycka är allt där man inte handlar med avsikt.

Men egentligen spelar det ingen roll. Flickan är död och det är pappans fel.
Jag hoppas att det inte kommer hända fler gånger, men tyvärr är jag ganska säker på att det kommer hända igen :(

Att inte se sig för är brottsligt, att glömma är inte brottsligt.

Är det brottsligt att inte se sig för? Om jag kör ut i en tom korsning utan att se mig för, kan jag då bli dömd, trots att det inte fanns några andra bilar där, och inget alls hände??? Förutsatt att någon verkligen såg att jag inte såg mig för.

Visst, glömska är inget straffbart i sig, men vissa saker bör man akta sig för att glömma, för annars blir det ett brott till slut, som t ex betala räkningar, höger-regeln i trafiken och sörja för omvårdnad för sina barn och djur.

Håller med fullkomligt - hur eller hur så HAR han ju faktiskt vållat sin dotters död! Varför skulle det vara värre att köra på någon för att man inte såg sig för ordentligt än att glömma att man har ett barn i bilen?

Då blir jag nyfiken på din definition av en olycka samt den mänskliga faktorn?

Att glömma, att göra ett misstag är enligt mig en olycka.

Fast om man glömmer eller gör misstag så att någon annan skadas eller dödas räknas det faktiskt som ett brott. Om någon kör i hjäl en annan för att h*n glömmer högerregeln och tror att h*n befinner sig på en huvudled räknas det väl som vållande till annans död eller? Den personen hade ju knappast uppsåt att skada eller döda, men gjorde det ändå av försummelse. Självklart får pappan sitt straff ändå, och att tala om straff i en så här tragisk situation är väl egentligen onödigt, MEN nog 17 har han - utan uppsåt- vållat flickans död, och krasst sett borde han mycket väl kunna dömas för det. Nu kommer det säkert att fiinnas förmildrande omständigheter som gör att han inte behöver skaka galler, som t ex att han lider svårt av det inträffadee, men som sagt, krasst sett- varför inte?

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka