Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Sv: Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Det är väl ingen som tar det lättsamt och skämtar bort det?
Men det är naivt att tro att man är perfekt själv och aldrig skulle kunna göra misstag, hur fruktansvärda de än må vara.

Det är INGEN som tar det lättsamt, vi kan bara se det ur andra vinklar än vad du kan.

Det är en bra egenskap i livet, att kunna se saker från olika håll - oavsett hur jobbig händelsen än må vara.

Det fick jag lära mig när min pappa hängde sig. Och det tyckte jag, och tycker nu med, var en bra mycket värre tragedi än att ett okänt, för mig, barn dött. Men man måste kunna försöka analysera, förstå och hitta en logisk förklaring ändå.

Han hade ihjäl sitt barn, hur kan ni ta det så lättsamt o "skämta" bort det?

Men det är ju tur att alla är olika... Jag vill inte ens förstå att det är möjligt att göra en sån sak.

Skämta?

Det KRYLLAR av potentiella faror i vår närmiljö.
Likväl KRYLLAR det av BRA föräldrar som kan agera försumligt/dumdristigt där de enbart råkar ha turen på sin sida medan andra får ett facit där de bittert får möjligheten att reflektera efterklokt.

Att glömma är mänskligt, ibland glömmer människor skitsaker och ibland glömmer människor sådant som kan få förödande konsekvenser.

Jag kan nog tänka mig in i hur fruktansvärt dåligt pappan till barnet (och övriga anhöriga) mår, därav min kommentar. Har man två barn (vilket jag inte har) antar jag att man någonstanns måste finna någon slags yttre styrka för att komma över någon sådant här för det andra barnets skull. Fast jag vet inte om jag skulle kunna förlåta om det var min man, men det är ju JAG. Visst var det nog inte med flit (får man väl ändå verkligen hoppas!) och visst är det synd om honom (pappan), men jag kan ändå inte fatta att det kan hända. Det är ju inte som om han var ute och gick med barnet, tittade bort en sekund och barnet blev påkört eller kidnappat, vilket jag har lättare att förstå. han glömde sitt barn i bilen i flera timmar och det där har jag svårt att förstå, ni får tycka jag är hur dum som helst, det är bara så!:crazy:

Sen kan jag ju förstå att folk är olika, han kanske är tankspridd, stressad etc. Jag själv är kontrollfreak och kollar saker flera gånger om, gör listor m.m. för att ha ordning. Visst kan jag också glömma saker, och visst har jag mått väldigt dåligt periodvis pga. stress, jag kan ändå inte fatta att man glömmer sitt barn....

Vilka ni?

Och vilka har skämtat bort händelsen och tagit det lättsamt, nu tolkar du väl in lite fel ändå?

Som Bebben skriver, det är en bra egenskap att kunna se olika händelser ur väldigt olika perspektiv och även om man kan förstå så är inte alls det samma sak som att tycka att det är okej.

Jag tycker absolut inte att det är okej att vara så stressad kring barn, men jag vet hur förrädisk stress kan vara och hur jävla blind man blir.

Något man måste jobba med ALLTID ..

:)

Senast ändrad:

Något som du borde ha gjort då och nu och fortfarande bör göra är att få terapi för stresshantering.
Det finns massor av metoder för att hantera stressen så att kroppen inte rusar iväg och producerar stresshormoner.
Och det är mera av en livsfilosofi som man måste leva efter för att kontrollera stressen.
Eller snarare kontrollera sig själv och livet så att man inte hamnar i stressen.

Jag kan idag hantera min stress. Jag jobbade väldigt mycket med stresshantering och fick bland annat professionell hjälp. Du tycker jag bör gå i terapi nu. Jag tycker du är väldigt olämplig att uttala dig om det då du inte har en aning om vem jag är. Hade du haft det hade du nämligen knappast uttalat dig på det sättet. För övrigt kan vi väl hålla oss till tråden, specfika råd om mina existerande eller icke existerande problem hör inte hit.

Anledningen till att jag tog upp det är att vissa inte verkar förstå stress och hur det fungerar...

Det hela är givetvis jättetragiskt, men att man inte ens kan försöka förstå att det hände förstår jag inte, för hur tragiskt det än är så finns det alltid en förklaring till att att något hände. Nu vet vi ju inte den exakta förklaringen, men det kan ju i alla fall vara värdefullt att spekulera i eventuella förklaringar. Förklaringar som kanske kan hjälpa till att undvika att historien upprepar sig.

Senast ändrad:

Fast jag tror faktiskt inte alla förstår hur illa det kan gå, man kommer fram till affären, barnet sover sött i sin bilstol, man tänker vi blir bara borta 5 minuter. Det finns faktiskt människor som inte är smartare än så, ska man förbjuda dem att bli föräldrar?

Mamman eller pappan kunde ju ha stannat kvar i bilen? Vad skulle hända ifall bilen började brinna? Nej, barn gillar jag inte men barn ska inte lämnas ensamma, vare sig de sover eller ej.

kl:

Jag ger upp! (Fåordig, suger på att skriva m vänsterhanden!)

Det är väl klart som fan att det finns en förklaring till det som hände - eftersom att det HAR hänt.

Mamman eller pappan kunde ju ha stannat kvar i bilen? Vad skulle hända ifall bilen började brinna? Nej, barn gillar jag inte men barn ska inte lämnas ensamma, vare sig de sover eller ej.

Förstår inte hur man ens kan tänka tanken på att lämna sitt barn i bilen och gå därifrån. Helt obegripligt. Att man kan glömma pga av (stor) stress osv kan jag väl kanske förstå men inte hur man helt medvetet lämnar sitt barn i bilen *skakar på huvudet*

Mitt inlägg handlade inte vad de borde gjort, det är ju självklart att man inte lämnar barn ensamma i bilar.

Utan jag försökte ge en bild av hur det kan ha gått till och hur de hade resonerat, med utgångspunkten att de inte förstod allvaret med det de gjorde.

. han glömde sitt barn i bilen i flera timmar och det där har jag svårt att förstå, ni får tycka jag är hur dum som helst, det är bara så!:crazy:

Ponera att han och hans fru turas om att lämna den minste på dagis och han glömt att det var hans tur idag.
Kan också vara så att han i stress trott att han redan hade lämnat barnet på dagis och därför gått runt och trott att allt var bra under dagen.

Jag kan själv väldigt lätt få för mig att onsdag är torsdag. Jag har också svårt att komma ihåg att hämta hunden på dagis på en dag då sambon vanligen hämtar.

Det hela är givetvis jättetragiskt, men att man inte ens kan försöka förstå att det hände förstår jag inte, för hur tragiskt det än är så finns det alltid en förklaring till att att något hände. Nu vet vi ju inte den exakta förklaringen, men det kan ju i alla fall vara värdefullt att spekulera i eventuella förklaringar. Förklaringar som kanske kan hjälpa till att undvika att historien upprepar sig.

Precis. Om något är det viktigt att man förstår vad som är orsaken bakom så man kan förebygga att det händer igen.
Att lyncha pappan för att "han haft ihjäl sitt barn" kommer inte att göra något gott. Det största straffet har han redan fått, han måste leva med det här misstaget... :(

Han hade ihjäl sitt barn, hur kan ni ta det så lättsamt o "skämta" bort det?

Men det är ju tur att alla är olika... Jag vill inte ens förstå att det är möjligt att göra en sån sak.

Det är ju lite tragiskt tycker jag...

"Han hade ihjäl sitt barn". Det hände en olycka.

Eller om det är din man/sambo/pappans barn som är ansvarig, skulle du förvänta dig att han tog livet av sig eller spenderade hela livet med att må skitdåligt? Jag utgår ifrån att du skulle lämna honom fort som fan iaf eftersom han uppenbarligen är den dålig människa pga en sån här sak.

Vid någon punkt måste man kunna, om inte förlåta så åtminstone, acceptera att olyckor händer så att man kan gå vidare med sitt liv. Om man glömmer sitt barn i bilen så är det en olycka, ingen tror väl att den här mannen med flit lämnade barnet i bilen hela dagen utanför jobbet?

Det så många i tråden som tycker ILLA om den här mannen. Är jag ensam om att tycka synd om honom...? Vilka jävla misstag att behöva leva med... Det är inte bara barnet det är synd om i det här fallet.

Nej du är definitivt inte ensam!

Jag förstår att han inte gjorde det här med flit och att han nu säkerligen mår riktigt skitdåligt. Det ÄR synd om föräldrarna precis som det är synd om det stackars barnet.

Här i tråden är några som jag tycker är naiva, " jag skulle aldrig..." är rätt farlig mening, för sann är den oftast inte.

Det är en sak att GLÖMMA sitt barn i bilen och en helt annan att LÄMNA sitt barn i bilen för att handla- skillnaden är enorm och förståelsen borde ju också vara för den som glömde barnet.

Jag kan inte förstå att folk inte kan förstå hur det gick till, att begripa att han faktiskt GLÖMDE och inte gjorde det med FLIT.

Man kan glömma och är man inte van vid att lämna på dagis, barnet är tyst, man är stressad av någon anledning- då kan sånt här tragiskt hända.

Eller pappan borde dömmas för mord?

Ponera att han och hans fru turas om att lämna den minste på dagis och han glömt att det var hans tur idag.
Kan också vara så att han i stress trott att han redan hade lämnat barnet på dagis och därför gått runt och trott att allt var bra under dagen.

Jag kan själv väldigt lätt få för mig att onsdag är torsdag. Jag har också svårt att komma ihåg att hämta hunden på dagis på en dag då sambon vanligen hämtar.

En dag skulle min son gå på fritids istället för att ta bussen hem. Det ändrades i sista stund så att han SKULLE ta bussen hem i stället. Jag var i väg och kom på 30 minuter efter att bussen lämnat av min son 2,5 km hemifrån, att jag hade glömt hämta upp honom. Nu har jag talat om för honom att saker KAN hända så att jag inte kan möta upp honom vid bussen och är inte jag där ska han 1. stanna kvar om han vill eller 2. gå hemåt. Vi bor på landet med 2 km grusväg och en liten 70 väg. Han vet hur man går i trafiken, är 7, 5 år gammal.

Men jag GLÖMDE mitt barn!!:eek: Ungen gick hem för han tyckte det var tråkigt att stå kvar och vi möttes hemma istället. Jag skäms över att jag glömde honom!!! Det var när jag var väldigt stressad i annat, mycket plugg, stress, trött, mådde inte s bra osv Jag GLÖMDE min son eftersom jag var så inställd på att han skulle till fritids!!! Han skulle ju inte hem från början liksom....:eek:

Jag förstår hur man kan glömma barn, hundar och andra människor.....

En dag skulle min son gå på fritids istället för att ta bussen hem. Det ändrades i sista stund så att han SKULLE ta bussen hem i stället. Jag var i väg och kom på 30 minuter efter att bussen lämnat av min son 2,5 km hemifrån, att jag hade glömt hämta upp honom. Nu har jag talat om för honom att saker KAN hända så att jag inte kan möta upp honom vid bussen och är inte jag där ska han 1. stanna kvar om han vill eller 2. gå hemåt. Vi bor på landet med 2 km grusväg och en liten 70 väg. Han vet hur man går i trafiken, är 7, 5 år gammal.

Men jag GLÖMDE mitt barn!!:eek: Ungen gick hem för han tyckte det var tråkigt att stå kvar och vi möttes hemma istället. Jag skäms över att jag glömde honom!!! Det var när jag var väldigt stressad i annat, mycket plugg, stress, trött, mådde inte s bra osv Jag GLÖMDE min son eftersom jag var så inställd på att han skulle till fritids!!! Han skulle ju inte hem från början liksom....:eek:

Jag förstår hur man kan glömma barn, hundar och andra människor.....

Precis, det är så lätt hänt.
Nu kan jag inte tänka mig att särskilt många hetsar över det du berättade, de flesta vet att sådant kan hända den bästa.
Men om nu ditt barn hade blivit bortrövad eller skadad vid vägen hade de förmanande olyckskorparna gottat sig i fördömande - det slår baske mig aldrig fel!

Precis, det är så lätt hänt.
Nu kan jag inte tänka mig att särskilt många hetsar över det du berättade, de flesta vet att sådant kan hända den bästa.
Men om nu ditt barn hade blivit bortrövad eller skadad vid vägen hade de förmanande olyckskorparna gottat sig i fördömande - det slår baske mig aldrig fel!

Ja visst är det så! Jag glömde eftersom jag var inställd på att allt var som vanligt. Precis som dagmamman såg helt ovetande ut när jag kom kl 12 och hämtade barnen där- hon trodde de skulle hem kl 16 som de brukade på torsdagar och hade inte tänkt på att det faktiskt stod 12 på schemat.

Vid ett tillfälle då äldsta sonen var alldeles nyfödd släppte jag ut min ena hund kl 12 på natten och glömde hunden ute till kl 5 på morgonen då mannen gick upp och insåg att en hund var ute. Jag hade glömt att jag släppte ut honom och gått och lagt mig. Detta var mitt i vintern ( februari), men det var ingen snö även om det nog var ett par tre minusgrader i alla fall. Som tur var hade hunden tjock päls och såg definitivt inte ut att ha tagit skada av att vara ute så länge- men skämdes gjorde jag ändå.

Jag har numer en vana att räkna hundarna innan jag lägger mig för att vara säker på att jag inte glömt någon ute. :o

Jag tycker att det är naivt att tro att man själv aldrig kommer att glömma, aldrig kommer att köra bil stressade osv osv.

Om man är ensamstående mamma eller pappa och har ett skitdåligt jobb och knappt går runt ekonomiskt- ska man då ringa jobbet och säga att " Jag känner mig stressad och vill inte köra bil med mina barn så jag stannar hemma i dag" ? Hur länge har man kvar jobbet? Hur många föräldrar med MER än ett barn känner sig stressade?

Det är så lätt att ha åsikter om andra när man själv aldrig har råkat ut för något liknande. Man ska inte döma en annan människa förrän man gått en mil i hans skor.Kanske något för en del här att fundera på?

KL

Vill bara hoppas att de lyckliga föräldrar som fördömer glömska som omänskligt/otänkbart, att de aldrig själva kommer att försumma sina barn, glömma viktiga saker, drabbas av blackout eller på annat sätt göra sådant de kommer att ångra.

;)

KL

Vill bara hoppas att de lyckliga föräldrar som fördömer glömska som omänskligt/otänkbart, att de aldrig själva kommer att försumma sina barn, glömma viktiga saker, drabbas av blackout eller på annat sätt göra sådant de kommer att ångra.

;)

Jag tror snarare att det är dom som självsäkert häver ur sig "hur kan man glömma det viktigaste man har" och liknande är dom som är farligast, eftersom de tror att de aldrig skulle göra något sådant.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 364
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka