Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Sv: Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

*kl*
Tycker endå inte att de är ok att skylla på stress i denna situation. Är de då ok om jag kör ihjäl en cyklist på väg till jobbet för att jag råkadde vara lite sen? ... nej!... Men jag tycker endå det är mer olyckshändelse än att glömma sitt barn. Då är de nog dax att omprioritera i livet. Är jobbet så viktigt att man glömmer det som är viktigast för en i livet(i vart fall för mej) dvs mina barn?! Folk får bli hur stresade de vill, men när de råkar döda andra människor (eller djur för den delen) då tycker jag att man borde säka hjälp.

Nu har jag inga barn men vad hade jag gjort om jag haft barn? Sjukskrivit mig från barnen med?!

Något som du borde ha gjort då och nu och fortfarande bör göra är att få terapi för stresshantering.
Det finns massor av metoder för att hantera stressen så att kroppen inte rusar iväg och producerar stresshormoner.
Och det är mera av en livsfilosofi som man måste leva efter för att kontrollera stressen.
Eller snarare kontrollera sig själv och livet så att man inte hamnar i stressen.

Jag har varit svårt sjuk i just stress och fått sådan terapi.
KBT för att lära mig se till att INTE bli stressad.
Och det är definitivt en mycket stor skillnad.

Man har ett eget ansvar att se till att inte hamna i stress eftersom att man blir en farlig person då som kan göra ödesdigra misstag av den sort som den här pappan gjorde.

Du tror inte att pappan i det här fallet håller med dig?

Jag har tidigare haft problem med stress och det är inte alltid pga av anledningar man faktiskt kan påverka eller ens märker att man har problem med förrän något händer. Sånt där kommer ofta smygande och successivt.

Som liten fick jag flera gånger följa med mamma till jobbet eftersom hon glömde svänga in vid dagis.

Det är det som är så bra med telefoner! "Hej jag blir lite sen, så att du/ni vet".

Stress behöver inte handla om att man inte är i tid.
Man kan vara stressad av en massa skäl, tex pengabrist, en sjuk förälder, skilsmässa ect. Det är svårt att på förhand säga att "man ska aldrig köra bil stressad" det är självklart att det inte är bra, men det är nästan oundvikligt att det lär ske en dag, och är man tillräckligt pressad och tillräckligt många olyckliga omständigheter råkar sammanfall så kan sådant här inträffa.

Visst finns det idioter som medvetet lämnar sina barn eller framför allt hundar i bilen - men det finns även fall där det är just "olycka" framkallat av olika omständigheter, där personen inte medvetet orsakat den.

Det är absolut inte en ursäkt, men en förklaring.

*kl*
Tycker endå inte att de är ok att skylla på stress i denna situation. Är de då ok om jag kör ihjäl en cyklist på väg till jobbet för att jag råkadde vara lite sen? ... nej!... Men jag tycker endå det är mer olyckshändelse än att glömma sitt barn. Då är de nog dax att omprioritera i livet. Är jobbet så viktigt att man glömmer det som är viktigast för en i livet(i vart fall för mej) dvs mina barn?! Folk får bli hur stresade de vill, men när de råkar döda andra människor (eller djur för den delen) då tycker jag att man borde säka hjälp.

Jag undrar varför folk har så svårt att skilja på vad som är en ursäkt och vad som är en förklaring?

Jag har märkt det här i många trådar, förklarar man exempelvis varför lagstiftningen säger X så innebär det inte automatiskt att man förespråkar lagen.

Jag håller med dig i att det att man nog ska vara försiktig med att uttala sig om stress som kan komma av olika anledningar genom livet på så rakt vis, dvs jag kommer aldrig...

Jag tar fasta på det Inte Ung skrev samtidigt, att stressa när man har barn ( eller oavsett egentligen ) är inte bra, stressar man för mycket och har förhöjd stressnivå ( som jag också har ) så måste man jobba med sig själv och då menar jag hela tiden i alla situationer..

Men jag tror alla mer eller mindre stressar någon gång under sina barnsuppväxt oavsett, det går sällan att undvika ALLA stressande situationer och behandla allt med ett cool lugn / is i magen :)

Nej såklart inte men att köra bil stressad känns ju så otroligt dumt. Speciellt med barn i bilen eller att köra då alls ÄR dumt och kommer alltid att vara dumt. Köra bil är inget måste - som att andas.. :)

(eftersom jag var insnöad på bilkörningen och inte alla situationer)

kl

Hörde något hemskt idag av min kära mor.
De var till banken här i byn igår och hörde ett barn som skrek hysteriskt.
Tittade sig omkring och såg en bil där det satt en liten ledsen 1 åring och skrek helt ensam. Det var lite nervevat och tydligen trodde föräldrarna att det räckte för ingen fanns i närheten så de var säkert inne på affären eller nåt.
Det var VARMT här igår. JÄTTEVARMT! Vi hade vid lunch 32 gr i solen. 22 i skuggan och det är inte mycket skugga på parkeringen vare sig vid bank eller affär. Alltså blir bilarna jättevarma fort. Det har var alltså mitt på dagen när det är som varmast:crazy: Säkert en 35 gr i solen.

Mina föräldrar gick in på banken och sade till.
Vet bara att de ringde efter någon som kom dit och tog hand om barnet.
Om det var föräldrar, polis eller annat vet jag inte men någon kom alla fall.

Stress behöver inte handla om att man inte är i tid.
Man kan vara stressad av en massa skäl, tex pengabrist, en sjuk förälder, skilsmässa ect. Det är svårt att på förhand säga att "man ska aldrig köra bil stressad" det är självklart att det inte är bra, men det är nästan oundvikligt att det lär ske en dag, och är man tillräckligt pressad och tillräckligt många olyckliga omständigheter råkar sammanfall så kan sådant här inträffa.

Visst finns det idioter som medvetet lämnar sina barn eller framför allt hundar i bilen - men det finns även fall där det är just "olycka" framkallat av olika omständigheter, där personen inte medvetet orsakat den.

Det är absolut inte en ursäkt, men en förklaring.

Jag stressade fram massor när mitt körkort var nytt och det var roligt att köra fort.. Helt sjukt att det aldrig hände nåt när jag tänker efter. Ung och dum.

Tycker inte att nån förklaring är vettig till det som hände eftersom ett barn DÖTT. Det är inte oj-jag-glömde-henne-i-bilen-och-kom-på-det-efter-5-minuter. Personen kan vara hur stressad som helst, man ska inte lämna det viktigaste man har i livet att dö i en bil. Olyckligt, ja visst men jag kan fortfarande inte försvara pappans beteende. Det tar emot alldeles för mycket. Kommer inte få någon som helst förståelse för händelsen.

Så hemskt. Stackars barnet och alla inblandade. Vilken hemskt situvation för föräldrarna och hur klarar man av som förälder att leva med att man orsaka sitt barns död.

kl

Hörde något hemskt idag av min kära mor.
De var till banken här i byn igår och hörde ett barn som skrek hysteriskt.
Tittade sig omkring och såg en bil där det satt en liten ledsen 1 åring och skrek helt ensam. Det var lite nervevat och tydligen trodde föräldrarna att det räckte för ingen fanns i närheten så de var säkert inne på affären eller nåt.
Det var VARMT här igår. JÄTTEVARMT! Vi hade vid lunch 32 gr i solen. 22 i skuggan och det är inte mycket skugga på parkeringen vare sig vid bank eller affär. Alltså blir bilarna jättevarma fort. Det har var alltså mitt på dagen när det är som varmast:crazy: Säkert en 35 gr i solen.

Mina föräldrar gick in på banken och sade till.
Vet bara att de ringde efter någon som kom dit och tog hand om barnet.
Om det var föräldrar, polis eller annat vet jag inte men någon kom alla fall.

Vilka jävla idioter. Många ska inte ha barn. För stort ansvar för vissa pappskallar.

Bra av dina föräldrar! Jag hoppas barnets föräldrar blev anmälda till soc eller vart man nu blir anmäld för sånna händelser.

Ja hoppas jag också, killen har ju kunnat dött.
Och vilket fruktansvärt sätt att dö på. :cry:

Vi var också där igår men såg inget så vi var nog där före det hände.
Men hur kan man ens tänka tanken att göra något sådant?

Ja hoppas jag också, killen har ju kunnat dött.
Och vilket fruktansvärt sätt att dö på. :cry:

Vi var också där igår men såg inget så vi var nog där före det hände.
Men hur kan man ens tänka tanken att göra något sådant?

Ja man måste ju ha ett gäng skruvar lösa.. Först och främst att ens vilja lämna ett sånt litet barn ensamt i bilen - IDIOTER. Sen att det är så sjukt varmt - vilket borde ge föräldrarna ännu en anledning till att inte lämna kvar barnet ensamt.

Alltså hade jag hittat ett barn sådär hade jag fan stannat tills idiotföräldrarna dök upp... Men sen är jag lite arg av mig också :angel:

Jag stressade fram massor när mitt körkort var nytt och det var roligt att köra fort.. Helt sjukt att det aldrig hände nåt när jag tänker efter. Ung och dum.

Tycker inte att nån förklaring är vettig till det som hände eftersom ett barn DÖTT. Det är inte oj-jag-glömde-henne-i-bilen-och-kom-på-det-efter-5-minuter. Personen kan vara hur stressad som helst, man ska inte lämna det viktigaste man har i livet att dö i en bil. Olyckligt, ja visst men jag kan fortfarande inte försvara pappans beteende. Det tar emot alldeles för mycket. Kommer inte få någon som helst förståelse för händelsen.

Köp en ordbok.

En förklaring till en händelse är inte en ursäkt för händelsen.

Köp en ordbok.

En förklaring till en händelse är inte en ursäkt för händelsen.

Jag har inte påstått annat än att jag aldrig kommer få någon förståelse för händelsen. Inte att ni andra har eller kommer få - om det nu verkade så.

Du behöver inte vara dryg.

Jag har inte påstått annat än att jag aldrig kommer få någon förståelse för händelsen. Inte att ni andra har eller kommer få - om det nu verkade så.

Du behöver inte vara dryg.

Men du argumenterar emot förklaringen med "Tycker inte att nån förklaring är vettig till det som hände eftersom ett barn DÖTT. Det är inte oj-jag-glömde-henne-i-bilen-och-kom-på-det-efter-5-minuter. Personen kan vara hur stressad som helst, man ska inte lämna det viktigaste man har i livet att dö i en bil." vilket visar att du inte förstått skillnaden.

Men du argumenterar emot förklaringen med "Tycker inte att nån förklaring är vettig till det som hände eftersom ett barn DÖTT. Det är inte oj-jag-glömde-henne-i-bilen-och-kom-på-det-efter-5-minuter. Personen kan vara hur stressad som helst, man ska inte lämna det viktigaste man har i livet att dö i en bil." vilket visar att du inte förstått skillnaden.

Då skrev jag väl som ett praktarsel. Blir lätt så när jag är upprörd.

Hur kan man?!?

jag tror nog att det är ganska "lätt" hänt. iallafall hos en mycket stressad förälder som inte brukar lämna barnen på dagis.

min mamma måste ibland påminna min pappa att släppa av henne på jobbet när de åker tillsammans till arbetet på morgonen trots att hon sitter i framsätet och de pratar med varandra, han är så inne i sitt arbete att han knappt tänker på att hon är där.

dock har min pappa alltid gett oss (när vi var) barn massor av uppmärksamhet och kärlek och aldrig lämnat oss någonstans men jag kan ändå inte se situationen som något helt unikt och att pappan var dum i huvudet.

väldigt tragiskt hur som helst.

Ja man måste ju ha ett gäng skruvar lösa.. Först och främst att ens vilja lämna ett sånt litet barn ensamt i bilen - IDIOTER. Sen att det är så sjukt varmt - vilket borde ge föräldrarna ännu en anledning till att inte lämna kvar barnet ensamt.

Alltså hade jag hittat ett barn sådär hade jag fan stannat tills idiotföräldrarna dök upp... Men sen är jag lite arg av mig också :angel:

Precis en sån händelse var jag med om för några år sen. Jag gick in i närmsta affär och dom ringde polis, men fanskapen hann precis komma och köra iväg innan polisen kom. Det värsta var att dom såg skitarga ut på oss som stod där vid bilen (för att se om vi skulle krossa rutan). Ungen såg totalsvettig ut, ettårsåldern.

Nej såklart inte men att köra bil stressad känns ju så otroligt dumt. Speciellt med barn i bilen eller att köra då alls ÄR dumt och kommer alltid att vara dumt. Köra bil är inget måste - som att andas.. :)

(eftersom jag var insnöad på bilkörningen och inte alla situationer)

Men jag skrev rent generellt och är inte enbart insnöad på bilkörning

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 364
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka