Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Sv: Nu har det hänt igen.. "glömma" sitt barn i bilen

Lambo, du ska vara mamma i mååånga år framöver.

Lycka till att ALDRIG köra bil med ditt barn i om du är stressad, på väg att bli utbränd utan att veta om det osv osv.

Jag kör nog superstressad med Sebbe i bilen en gång i veckan säkert, då man just försovit sig, har jättebråttom till en viktig tid, ska lämna på dagis på vägen, en traktorjävel kör i 30 km/h mitt på 90-vägen etc..

Lambo, du ska vara mamma i mååånga år framöver.

Lycka till att ALDRIG köra bil med ditt barn i om du är stressad, på väg att bli utbränd utan att veta om det osv osv.

Jag kör nog superstressad med Sebbe i bilen en gång i veckan säkert, då man just försovit sig, har jättebråttom till en viktig tid, ska lämna på dagis på vägen, en traktorjävel kör i 30 km/h mitt på 90-vägen etc..

Vet inte om jag skulle prioritera en viktig tid framför Elias liv.......?

Edit: Det går oftast lösa genom ett telefonsamtal eller två.

Jag funderar på en sak som stod i en länkad artikel där. Det kan tydligen vara livsfarligt att springa över gatan till bankomaten också, för då kan bebisen dö om den lämnas ensam. Är det inte lika varmt i bilen om ena föräldern sitter kvar? Det är extremt få människor som plockar ut sin sovande bebis ur bilen för att gå 5 m till bankomaten och ta ut pengar.
Har man AC är det bara att lämna bilen igång så är den sval och skön, men det finns ju trots allt många som kör utan AC dagligen, och där är det VARMT i bilen bara man står stilla en kort stund vid rödljus eller liknande.

(Jag har dock aldrig glömt någon i en extrem värme eller så, utan det har varit normala temperaturer där det inte är någon fara, som tur är.

Kan tänka mig att dom skriver så för att man verkligen ska göra det till en vana att aldrig lämna barnet/n i bilen.

Jag vet inte hur du fungerar, men om jag har bråttom någonstans brukar jag inte tänka "Nej, det är nog bäst att jag slutar stressa, för annars kan Sebastian dö."
Det är nog ingenting man ens reflekterar över, eftersom sådant här faktiskt händer väldigt sällan.

Det är större risk att ditt barn dör i vardagstrafiken, trots att du som förälder alltid kör lagligt och bra med ditt barn i bilen. Inte låter man väl bli det ändå, för att prioritera sitt barns liv inför en eventuell risk?

Jag vet inte hur du fungerar, men om jag har bråttom någonstans brukar jag inte tänka "Nej, det är nog bäst att jag slutar stressa, för annars kan Sebastian dö."
Det är nog ingenting man ens reflekterar över, eftersom sådant här faktiskt händer väldigt sällan.

Det är större risk att ditt barn dör i vardagstrafiken, trots att du som förälder alltid kör lagligt och bra med ditt barn i bilen. Inte låter man väl bli det ändå, för att prioritera sitt barns liv inför en eventuell risk?

Jag tänker absolut på att inte stressa när jag kör bil med honom eller gör nåt alls med honom. För att jag och stress går inte ihop så jag vet att jag förmodligen skulle kunna göra nån form av tabbe om jag försökte.

Fast det är ju skillnad att lämna någon i en varm bil i 5-10 minuter än hela dagen som det handlade om i detta fall (och även det i Oprah).

Att man inte någon gång under de 8+ timmarna reflekterade/kom på att ens barn kunde sitta i bilen.

Själv tänker jag på mina barn nästan konstant :love: även på jobbet.

Stress är den största enskilda faktorn till att det händer olyckor.
Att hantera stress är därför den absolut mest "lönsamma" metoden för att slippa olyckor och trassel.
De flesta chefskurser innehåller därför en mycket stor del av stresshantering.

Jag kör buss och så länge som jag kan hantera min stress, den kommer alltid nu och då, så händer det inget dumt.

Så jag tänker massor av gånger om dagen på att inte låta stressen ta över eftersom att det riskerar passagerarna, medtrafikanterna, bussen och mig.
Att vara stresstålig och duktig på att hantera stress är nog den enskilt största egenskapen för framgång.

:bow: Bra skrivet.

Det är vansinne att sätta sig och köra bil när man är stressad.

Ja bättre att inse att man redan är sedan så några minuter till gör ingen skillnad.

Det är ju så tragiskt!

Undrar om en sån familj får ett normalt förhållande till varandra igen. Han kommer alltid att leva med skulden och hon kommer aldrig att kunna förlåta honom:cry:

Men vilken idiot kör stressad när man har sitt barn i bilen. Chefen får väl skälla bäst fan h*n vill. Smartare o ha barnet i framsätet när man kör själv, hade inte hänt då...

Jag har haft jättemycket problem med stress och jag vet om när jag är stressad men stresshormonerna utsöndras ändå, rusar runt i kroppen och även om jag försöker att det lugnt så påverkar de mig, de gör mig bland annat rätt så disträ.

Visst du kanske har en låg stressnivå och kan hantera de när du väl känner stress, men för oss som har förhöjd stressnivå är det faktiskt inte så lätt att man inte bara kan låta bli att köra bil om man är stressad. Jag var stessad i princip 24/7 i några månder, slutade förvisso i sjukskrivning. Nu har jag inga barn men vad hade jag gjort om jag haft barn? Sjukskrivit mig från barnen med?!

Jag har haft jättemycket problem med stress och jag vet om när jag är stressad men stresshormonerna utsöndras ändå, rusar runt i kroppen och även om jag försöker att det lugnt så påverkar de mig, de gör mig bland annat rätt så disträ.

Visst du kanske har en låg stressnivå och kan hantera de när du väl känner stress, men för oss som har förhöjd stressnivå är det faktiskt inte så lätt att man inte bara kan låta bli att köra bil om man är stressad. Jag var stessad i princip 24/7 i några månder, slutade förvisso i sjukskrivning. Nu har jag inga barn men vad hade jag gjort om jag haft barn? Sjukskrivit mig från barnen med?!

Är det såpass illa att man blir sjukskriven ska man väl självklart inte köra bil med barn i... Eller öht om det är så.

*kl*

Tragiskt, och händer förmodligen lättare än man kan tro.
Jag har själv glömt hunden utanför ICA den enda gång jag bundit henne utanför, samt att jag hoppat in i bilen för att åka, och irriterat undrat vad för lös jäkla hund det är som springer runt bilen.....Jo, hunden jag var övertygad om satt i bakluckan. Glömde visst släppa in henne.

Stress är största orsaken i mitt fall, och oftast inser jag inte hur stressad eller uppe i det blå jag är förrän jag varvat ner och landat.

Man ser inte skogen för alla träd.

Är det såpass illa att man blir sjukskriven ska man väl självklart inte köra bil med barn i... Eller öht om det är så.

Det funkar inte riktigt så. Visst egentligen borde man inte, man borde inte ens umgås med barn om man är så stressad, men det kan ju vara lättare sagt än gjort som förälder...

Att tro att man aldrig någonsin kommer att köra bil stressad, med eller utan barn, låter för mig som ett önsketänkande.

Stress är så förädiskt, ofta inser man inte själv hur illa det är.
varför skulle det annars gå så långt att folk blir utbrända?

Senast ändrad:

Jag håller med dig i att det att man nog ska vara försiktig med att uttala sig om stress som kan komma av olika anledningar genom livet på så rakt vis, dvs jag kommer aldrig...

Jag tar fasta på det Inte Ung skrev samtidigt, att stressa när man har barn ( eller oavsett egentligen ) är inte bra, stressar man för mycket och har förhöjd stressnivå ( som jag också har ) så måste man jobba med sig själv och då menar jag hela tiden i alla situationer..

Men jag tror alla mer eller mindre stressar någon gång under sina barnsuppväxt oavsett, det går sällan att undvika ALLA stressande situationer och behandla allt med ett cool lugn / is i magen :)

Det är sant.
Jag behöver absolut tänka på att jobba med mig själv när det kommer till stress.
Blir lätt stressad och har svårt att hantera det

*kl*

Tragiskt, och händer förmodligen lättare än man kan tro.
Jag har själv glömt hunden utanför ICA den enda gång jag bundit henne utanför, samt att jag hoppat in i bilen för att åka, och irriterat undrat vad för lös jäkla hund det är som springer runt bilen.....Jo, hunden jag var övertygad om satt i bakluckan. Glömde visst släppa in henne.

Stress är största orsaken i mitt fall, och oftast inser jag inte hur stressad eller uppe i det blå jag är förrän jag varvat ner och landat.

Man ser inte skogen för alla träd.

Jag lämnade hästen lös på stallplan och bara åkte iväg med bilen. Kom på mig själv efter nån minut och åkte tillbaka. Nu är han snäll så nån hade nog ställt in honom i hagen:eek:.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 364
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka