Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Överlag tror jag att folk tittar för mycket åt norr. Att titta mot väster. Är oftast mer givande. Dessutom är det inte jättekänt att norrsken oftast ses bäst med mobilkamera. För ögat är det i normalfall bara vita dimslöjor på himlen. Det är först när man riktar mobilkameran mot dimslöjorna som man kan se färgintensiteten
Jodå, det ser ut så där, det är bara att kameror har möjlighet till bättre "färgseende" än våra ögon på natten. Det är ju inte något "påhitt", skulle du ta bilder i norr, så skulle betydligt mer detaljer synas i kan än vad du ser med blotta ögat.Fotona man ser från södra Sverige är tagna med mobiler som förstärker färgerna etc. Jag som kommer från norra Västerbotten där grönaktiga norrsken var väldigt vanliga, blir helt ställd av dessa bilder. Sådär ser det inte ut, utan mobilkamera. Våra norrsken sträckte sig högt upp på himlen, sprakande och virvlande i grönt och kanske lite rosalila. Det man ser nu i södra Sverige tyckte jag mest liknade skenet från nån by eller stad. Inte norrsken. Men så fotar folk med mobilerna och det liknar, på bilderna alltså, nåt från Nordpolen typ!!
Alltså förlåt en grinig norrlänning, men…..
Jodå, jag förstår att det är så. Jag blir bara paff över alla färgsprakande norrskensfoton som läggs upp varav en del från Skåne (där jag bor nu) medan jag under min uppväxt i norra Västerbotten ALDRIG sett nåt liknande - massor med vackra norrsken men aldrig de färgerna. Ska man se nåt ens i närheten av de färgerna får man dra rejält långt norrut, en bra bit norr om polcirkeln.Jodå, det ser ut så där, det är bara att kameror har möjlighet till bättre "färgseende" än våra ögon på natten. Det är ju inte något "påhitt", skulle du ta bilder i norr, så skulle betydligt mer detaljer synas i kan än vad du ser med blotta ögat.
Egentligen är det inte bara norrsken som kommer närmare sanningen genom kameran. Samma fenomen kan ske med solnedgångar, regnbågar, vatten mm. Lite som en hund kan höra en visselpipa som vi inte kan uppfattaJodå, jag förstår att det är så. Jag blir bara paff över alla färgsprakande norrskensfoton som läggs upp varav en del från Skåne (där jag bor nu) medan jag under min uppväxt i norra Västerbotten ALDRIG sett nåt liknande - massor med vackra norrsken men aldrig de färgerna. Ska man se nåt ens i närheten av de färgerna får man dra rejält långt norrut, en bra bit norr om polcirkeln.
Så, jag VET att det bara är jag som är gnällig och fotona är vackra men de är inte vad ögat ser. Alls!
Ja, jag förbannad vädret här, jag också, även om jag lyckades skymta lite grönt i kameran i några små glipor i molntäcketJag är så ledsen för att här är gröttjockt av moln
Chansen här är stor fram till 05:00 men det ska regna hela tiden.
Det HAR blivit vanligare. Här i mina trakter i Svealand är det numera norrsken varje vecka. För inte alltför många år sen var det några gånger varje höst/vinter.Jodå, jag förstår att det är så. Jag blir bara paff över alla färgsprakande norrskensfoton som läggs upp varav en del från Skåne (där jag bor nu) medan jag under min uppväxt i norra Västerbotten ALDRIG sett nåt liknande - massor med vackra norrsken men aldrig de färgerna. Ska man se nåt ens i närheten av de färgerna får man dra rejält långt norrut, en bra bit norr om polcirkeln.
Så, jag VET att det bara är jag som är gnällig och fotona är vackra men de är inte vad ögat ser. Alls!