1000008552.webp

Natten mellan fre/lör. Syntes dock som bara vita fält som dansade och pulserade över himlen men blotta ögat. Men även det är rätt häftigt att se.

Men såg även lite i augusti och då kunde man svagt ana även färgerna med ögat.

Överlag tror jag att folk tittar för mycket åt norr. Att titta mot väster. Är oftast mer givande. Dessutom är det inte jättekänt att norrsken oftast ses bäst med mobilkamera. För ögat är det i normalfall bara vita dimslöjor på himlen. Det är först när man riktar mobilkameran mot dimslöjorna som man kan se färgintensiteten 😊

Jaja, det förklarar varför jag aldrig ser något 🙈

Fotona man ser från södra Sverige är tagna med mobiler som förstärker färgerna etc. Jag som kommer från norra Västerbotten där grönaktiga norrsken var väldigt vanliga, blir helt ställd av dessa bilder. Sådär ser det inte ut, utan mobilkamera. Våra norrsken sträckte sig högt upp på himlen, sprakande och virvlande i grönt och kanske lite rosalila. Det man ser nu i södra Sverige tyckte jag mest liknade skenet från nån by eller stad. Inte norrsken. Men så fotar folk med mobilerna och det liknar, på bilderna alltså, nåt från Nordpolen typ!!

Alltså förlåt en grinig norrlänning, men…..
Jodå, det ser ut så där, det är bara att kameror har möjlighet till bättre "färgseende" än våra ögon på natten. Det är ju inte något "påhitt", skulle du ta bilder i norr, så skulle betydligt mer detaljer synas i kan än vad du ser med blotta ögat.

Jodå, det ser ut så där, det är bara att kameror har möjlighet till bättre "färgseende" än våra ögon på natten. Det är ju inte något "påhitt", skulle du ta bilder i norr, så skulle betydligt mer detaljer synas i kan än vad du ser med blotta ögat.
Jodå, jag förstår att det är så. Jag blir bara paff över alla färgsprakande norrskensfoton som läggs upp varav en del från Skåne (där jag bor nu) medan jag under min uppväxt i norra Västerbotten ALDRIG sett nåt liknande - massor med vackra norrsken men aldrig de färgerna. Ska man se nåt ens i närheten av de färgerna får man dra rejält långt norrut, en bra bit norr om polcirkeln.

Så, jag VET att det bara är jag som är gnällig och fotona är vackra men de är inte vad ögat ser. Alls!

Jodå, jag förstår att det är så. Jag blir bara paff över alla färgsprakande norrskensfoton som läggs upp varav en del från Skåne (där jag bor nu) medan jag under min uppväxt i norra Västerbotten ALDRIG sett nåt liknande - massor med vackra norrsken men aldrig de färgerna. Ska man se nåt ens i närheten av de färgerna får man dra rejält långt norrut, en bra bit norr om polcirkeln.

Så, jag VET att det bara är jag som är gnällig och fotona är vackra men de är inte vad ögat ser. Alls!
Egentligen är det inte bara norrsken som kommer närmare sanningen genom kameran. Samma fenomen kan ske med solnedgångar, regnbågar, vatten mm. Lite som en hund kan höra en visselpipa som vi inte kan uppfatta :)

Bara för att vi inte ser betyder det inte att det inte finns.

Jag är så ledsen för att här är gröttjockt av moln :cry:
Chansen här är stor fram till 05:00 men det ska regna hela tiden.

Vi har ett massivt molntäcke, men jag har åtminstone sett en grön slöja genom det trots att jag har hela Göteborgs ljusföroreningar mellan mig och norr..

Det HAR blivit vanligare. Här i mina trakter i Svealand är det numera norrsken varje vecka. För inte alltför många år sen var det några gånger varje höst/vinter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 406
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka