Molnighet 100% enligt klart.se, och det verkar stämmaHar ni hyffsat molnfritt hos er ikväll så verkar en ny chans komma med en pik vid 23:00.
Good luck
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Molnighet 100% enligt klart.se, och det verkar stämmaHar ni hyffsat molnfritt hos er ikväll så verkar en ny chans komma med en pik vid 23:00.
Good luck
Norrskenet på bilden-då såg man det rosa med ögat. Det gröna var dock ljusgrått.Najs! Jag brukar stå vi älven men alltid bra med nya ställen! För ja, jag jagar också! (Även om det inte är så mäktigt här i söder utan telefon )
Jag såg bilder i töreboda fb gruppen, vilket sken o nej jag var inte alls avundsjukVar ute igår, men hade inte kameran med mig, så har inga bilder på när det var som starkast.
Höll på att köra av E20 på vägen hem, för då var norrskenet över nästan hela himlen och syntes från bilen, i full färd.
Åkte sen ut igen, med kameran. Norrskenet var fortfarande synligt gör ögat, men inte lika skarpt.
Jag har jagat norrsken aktivt i 10 år nu. Kan rekommendera en FB-sida, som lägger upp aktuella analyser, skapar observationstrådar och håller oss andra på tårna. Finns även mindre grupper, t ex för olika landsdelar, som lägger upp bilder. Så kan man kolla hur långt ner andra observerat och själv lägga upp bilder eller observationer.
Tyvärr gjorde slöjmolnen att kameran fick svårt att fokusera så alla bilder blev suddiga.Jag såg bilder i töreboda fb gruppen, vilket sken o nej jag var inte alls avundsjuk
Alldeles för en liten stund sen:Jag såg bilder i töreboda fb gruppen, vilket sken o nej jag var inte alls avundsjuk
Har för mig solen har cykler om 11 år, så det kan nog stämma i så fall .Jag har alltid velat fota norrsken med spegling i vattnet.
Nu är jag dock stenålders och måste ladda in bilderna från kamera till dator för att kunna posta och det orkar jag inte, men en mobilbild kan ju illustrera att jag äntligen fått till det iaf...
Visst är det 10 år sen idag (nåja, igår sett till klockan) som det var ett så maffigt norrsken att det syntes ner till Tyskland?! Jag fick upp som minne på fb att syrran var med ut och jag trooor att det var det norrskenet som gällde då. Kul slump med braknorrskenet nu i sånt fall! Visa bifogad fil 153231
Ja jag har läst det jag ocksåHar för mig solen har cykler om 11 år, så det kan nog stämma i så fall .
Fotona man ser från södra Sverige är tagna med mobiler som förstärker färgerna etc. Jag som kommer från norra Västerbotten där grönaktiga norrsken var väldigt vanliga, blir helt ställd av dessa bilder. Sådär ser det inte ut, utan mobilkamera. Våra norrsken sträckte sig högt upp på himlen, sprakande och virvlande i grönt och kanske lite rosalila. Det man ser nu i södra Sverige tyckte jag mest liknade skenet från nån by eller stad. Inte norrsken. Men så fotar folk med mobilerna och det liknar, på bilderna alltså, nåt från Nordpolen typ!!
Alltså förlåt en grinig norrlänning, men…..
Jag tror folk blir så överlyckliga över att få ha upplevt norrsken så bilderna åker ut i ren glädje. Man vill dela med sig.Det har varit ovanligt mycket norrsken där jag bor de senaste månaderna.
vilket fått till följd att varenda kotte måste fotografera och lägga ut på traktrns fb.
När det ligger ett dussin halvdåliga bilder i rad blit det tröttsamt.
Ja, jag VET. Gå ut och titta, sitt inte där och spamma
Egentligen är det inte mobilen som förstärker utan det är ögat som inte klarar av att uppfatta.Fotona man ser från södra Sverige är tagna med mobiler som förstärker färgerna etc. Jag som kommer från norra Västerbotten där grönaktiga norrsken var väldigt vanliga, blir helt ställd av dessa bilder. Sådär ser det inte ut, utan mobilkamera. Våra norrsken sträckte sig högt upp på himlen, sprakande och virvlande i grönt och kanske lite rosalila. Det man ser nu i södra Sverige tyckte jag mest liknade skenet från nån by eller stad. Inte norrsken. Men så fotar folk med mobilerna och det liknar, på bilderna alltså, nåt från Nordpolen typ!!
Alltså förlåt en grinig norrlänning, men…..