Najs! Jag brukar stå vi älven men alltid bra med nya ställen! För ja, jag jagar också! (Även om det inte är så mäktigt här i söder utan telefon 😅)
Norrskenet på bilden-då såg man det rosa med ögat. Det gröna var dock ljusgrått.

Jag ska testa att åka ut till havet nån gång. Där ser man nog bäst. Ingen ljussmitta och bättre väderstreck.
 
Det är mulet fläckvis men det gröna finns där lite blygt.
IMG_9118.jpeg
 
Var ute igår, men hade inte kameran med mig, så har inga bilder på när det var som starkast.

Höll på att köra av E20 på vägen hem, för då var norrskenet över nästan hela himlen och syntes från bilen, i full färd.

Åkte sen ut igen, med kameran. Norrskenet var fortfarande synligt gör ögat, men inte lika skarpt.


Jag har jagat norrsken aktivt i 10 år nu. Kan rekommendera en FB-sida, som lägger upp aktuella analyser, skapar observationstrådar och håller oss andra på tårna. Finns även mindre grupper, t ex för olika landsdelar, som lägger upp bilder. Så kan man kolla hur långt ner andra observerat och själv lägga upp bilder eller observationer.
Jag såg bilder i töreboda fb gruppen, vilket sken o nej jag var inte alls avundsjuk :angel:
 
Jag har alltid velat fota norrsken med spegling i vattnet.
Nu är jag dock stenålders och måste ladda in bilderna från kamera till dator för att kunna posta och det orkar jag inte, men en mobilbild kan ju illustrera att jag äntligen fått till det iaf... :)

Visst är det 10 år sen idag (nåja, igår sett till klockan) som det var ett så maffigt norrsken att det syntes ner till Tyskland?! Jag fick upp som minne på fb att syrran var med ut och jag trooor att det var det norrskenet som gällde då. Kul slump med braknorrskenet nu i sånt fall! :)
20240913_233914.jpg
 
Jag har alltid velat fota norrsken med spegling i vattnet.
Nu är jag dock stenålders och måste ladda in bilderna från kamera till dator för att kunna posta och det orkar jag inte, men en mobilbild kan ju illustrera att jag äntligen fått till det iaf... :)

Visst är det 10 år sen idag (nåja, igår sett till klockan) som det var ett så maffigt norrsken att det syntes ner till Tyskland?! Jag fick upp som minne på fb att syrran var med ut och jag trooor att det var det norrskenet som gällde då. Kul slump med braknorrskenet nu i sånt fall! :) Visa bifogad fil 153231
Har för mig solen har cykler om 11 år, så det kan nog stämma i så fall :).
 
Har för mig solen har cykler om 11 år, så det kan nog stämma i så fall :).
Ja jag har läst det jag också :)
Det tyska var kul! Jag såg inte så mycket själv - jag är mörkrädd och tog med syrran för att kunna fota i en kolsvart skogsglänta men vi skrämde bara upp varandra så vi drog till lite mer belyst plats istället :D Men det är enda gången jag faktiskt mött andra norrskensjägare ute. Då några utbytesstudenter som passade på :)
 
Fotona man ser från södra Sverige är tagna med mobiler som förstärker färgerna etc. Jag som kommer från norra Västerbotten där grönaktiga norrsken var väldigt vanliga, blir helt ställd av dessa bilder. Sådär ser det inte ut, utan mobilkamera. Våra norrsken sträckte sig högt upp på himlen, sprakande och virvlande i grönt och kanske lite rosalila. Det man ser nu i södra Sverige tyckte jag mest liknade skenet från nån by eller stad. Inte norrsken. Men så fotar folk med mobilerna och det liknar, på bilderna alltså, nåt från Nordpolen typ!!

Alltså förlåt en grinig norrlänning, men…..


Alltså tack för att du skriver det, jag har verkligen funderat över hur det kan vara så mycket häftigt norrsken i södra Sverige medan jag som hela livet bott i Norrland aldrig har sett ett så kraftigt norrsken. Nu förstår jag varför 😅

Ni som lägger upp bilder får gärna lägga upp bilder som visar skillnaden mellan det ögat ser och det kameran ser, hade varit intressant att se 😊
 
Det har varit ovanligt mycket norrsken där jag bor de senaste månaderna.

vilket fått till följd att varenda kotte måste fotografera och lägga ut på traktrns fb.

När det ligger ett dussin halvdåliga bilder i rad blit det tröttsamt.
Ja, jag VET. Gå ut och titta, sitt inte där och spamma :rage:
Jag tror folk blir så överlyckliga över att få ha upplevt norrsken så bilderna åker ut i ren glädje. Man vill dela med sig.
Personligen ser jag hellre kassa bilder än alla dessa gnällinlägg om sopor och stulna cyklar.
 
Fotona man ser från södra Sverige är tagna med mobiler som förstärker färgerna etc. Jag som kommer från norra Västerbotten där grönaktiga norrsken var väldigt vanliga, blir helt ställd av dessa bilder. Sådär ser det inte ut, utan mobilkamera. Våra norrsken sträckte sig högt upp på himlen, sprakande och virvlande i grönt och kanske lite rosalila. Det man ser nu i södra Sverige tyckte jag mest liknade skenet från nån by eller stad. Inte norrsken. Men så fotar folk med mobilerna och det liknar, på bilderna alltså, nåt från Nordpolen typ!!

Alltså förlåt en grinig norrlänning, men…..
Egentligen är det inte mobilen som förstärker utan det är ögat som inte klarar av att uppfatta.
Norrsken norröver är mycket starkare och därför kan ögat se det bätte. Här i södern kan man ofta behöva ta en lins hjälp.

Har fått detta förklarat av mig av en läkare med fotografering som intresse. Mao så ser kameran det ögat inte klarar av.

Sen tror jag absolut att 90% av bilderna i sånna grupper har mängder med filter men det är en annan femma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
636
Senast: Glimra
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 915
Senast: Myrten
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 162
Senast: sjoberga
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 302
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp