"Minisemester" med tonåringar

Jag bor på Åland sedan några månader och för närvarande känns det som om jag bor på Eckerölinjen eftersom jag åkt väldigt mycket till Sverige ett tag. Så lite info om den rutten:

Vissa turer är stökigare än andra. Undvik kvällsturer tror jag. Många ”turar” fram och tillbaka för att äta och dricka. Jag har själv upplevt att det kan vara en del personer som fått lite för mycket men tar man någon av de första turerna för dagen lär det undvikas.

Ska ni åka under högsäsong och ha med bil är det läge att titta på tider säger mina åländska kollegor.

Eckerölinjen varnar för att bildäck kan bli varmt så hundar är välkomna upp i båten. Hundrummet, som är väldigt lugnt och har en däckrastplats direkt utanför, ligger dock på plan 7 och hissarna går bara till plan 6. Man kan ha hundar på andra ställen också. Matmässigt endast i Caféet (som är typ en lunchrestaurang) på speciella platser.

Vissa delar av övergångarna från bildäck är inte speciellt lämpliga för rullstol. MEN Eckerölinjen är generellt väldigt serviceinriktade. Deras bokning är helt fantastisk. Man kan be att få assistans vid onlinebokning, men jag tror att ett telefonsamtal kan ge er mycket bra information snabbt så att ni kan utvärdera hur båten funkar för er.

Vi har varit på Åland för länge sedan, när dottern var liten, och upplevde det som väldigt mysigt och "lagom". Nära till allt, många små stränder att upptäcka, ingen storstad eller jättestora turistmagneter, men mycket turistvänligt ändå. Vi skulle som sagt gärna åka dit igen, men det jag mest funderar på är om det passar bättre för en lite längre resa (en långweekend eller rentav en hel vecka) eftersom jag tror att själva resan dit skulle "äta upp" en hel del energi.

Å andra sidan kanske t. ex. Eckerölinjen är lite lugnare än t. ex. Viking Line? Eller det kanske är vissa turer (eller dagar) som är lugnare än andra?

För hundar verkar det behövas pass, rabiesvaccinering, och avmaskning. Jag vet inte hur lång tid det kan ta att ordna ett pass till hund, men rabiesvaccin tror jag ska tas senast 3 veckor innan, så det bör hinnas med utan probelm i alla fall.
Pass borde ni kunna ordna samtidigt som ni vaccinerar hunden/hundarna. Det utfärdas på plats hos veterinären. rabiesvaccinationen läggs in i passet

Kolla om naturkartan kan visa tillgänglighetsanpassade leder. Den är i så fall helt suverän att ha med sig i fickan när man går. Jag har hopplöst dåligt lokalsinne och den har räddat mig flera gånger :)

Tack för era hjälpsamma tips! Jag tror att vandringsled kan vara en trevlig del av vår minisemester, en halvdag eller kanske en heldag, men att ägna hela helgen åt vandring skulle nog göra dottern uttråkad :D Jag ska se om det finns några lämpliga tillgänglighetsanpassade leder i närheten av de ställen vi funderar på, eller om det finns tillräckligt mycket annat att se/göra (och lämpligt boende o. s. v.) i närheten av t. ex. Sälen.

Jag bor på Åland sedan några månader och för närvarande känns det som om jag bor på Eckerölinjen eftersom jag åkt väldigt mycket till Sverige ett tag. Så lite info om den rutten:

Vissa turer är stökigare än andra. Undvik kvällsturer tror jag. Många ”turar” fram och tillbaka för att äta och dricka. Jag har själv upplevt att det kan vara en del personer som fått lite för mycket men tar man någon av de första turerna för dagen lär det undvikas.

Ska ni åka under högsäsong och ha med bil är det läge att titta på tider säger mina åländska kollegor.

Eckerölinjen varnar för att bildäck kan bli varmt så hundar är välkomna upp i båten. Hundrummet, som är väldigt lugnt och har en däckrastplats direkt utanför, ligger dock på plan 7 och hissarna går bara till plan 6. Man kan ha hundar på andra ställen också. Matmässigt endast i Caféet (som är typ en lunchrestaurang) på speciella platser.

Vissa delar av övergångarna från bildäck är inte speciellt lämpliga för rullstol. MEN Eckerölinjen är generellt väldigt serviceinriktade. Deras bokning är helt fantastisk. Man kan be att få assistans vid onlinebokning, men jag tror att ett telefonsamtal kan ge er mycket bra information snabbt så att ni kan utvärdera hur båten funkar för er.

Tack för bra och matnyttig information! Just det där med att rullstolsanvändande inte är helt kompatibelt med att ha hund, dyker ofta upp. Jag har t. ex. inte lyckats hitta något lämpligt boende på Åland som är både tillgänglighetsanpassat och tillåtet att ta med hund. Ofta tycks det vara antingen eller (det tycks även gälla den andra färjelinjen det tipsats om, där man kan boka hytt men då antingen tillgänglighetsanpassad hytt eller hytt där hundar är välkomna).

Dottern behöver sin rullstol och hon behöver sin hund, så för oss blir valet då att välja det hundvänliga, med resultatet att dottern kanske behöver mer hjälp och kan vara mindre självständig/röra sig mindre på egen hand, och det är förstås inte så kul när man är 17 år.

Att ta kontakt med kundservice eller liknande och få mer specifik information om sådant som kan påverka för oss, var ett bra förslag! Även om det inte skulle bli Åland den här gången, så vill vi kanske kunna åka dit i framtiden, och då är det förstås bra att veta om/hur det skulle fungera bäst.

Jag kan lägga in en liten uppdatering. Datum för vår minisemester är nu bestämt, men vi har inte riktigt kommit fram till var vi ska ännu.

Åland lockar nog mest för oss alla, tror jag, men det verkar inte helt enkelt att lösa allt för att det ska fungera så bra som möjligt. Jag tror att vi i alla fall lämnar småhundarna hemma, om det blir så att vi åker dit.

@MML - det finns en facebookgrupp som heter ”Bostäder på Åland”. Det är mest annonser/förfrågningar om bostäder för längre tid eller permanent men jag har sett en del som kollar efter semesterbostad. Du kan ju lägga ut en förfrågan. Det är inte alls otroligt att det finns någon hjälpsam ålänning som har förslag på boende som är ok för rullstol och hund.

• Gilla
Reactions: MML

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning alla som inte gillar gnäll och självömkan, det är precis vad som kommer i den här tråden. :p Jag har knappt kunnat rida på...
Svar
9
· Visningar
1 368
  • Låst
Övr. Barn Hej alla! Undrar lite över hur ni andra ser på era tonåringars pojk- resp. flickvänners övernattningar! Dottern, 17 år, har en...
Svar
3
· Visningar
927
Senast: anni0301
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama