Jag förstår din poäng men jag håller inte riktigt med. Det är som att det skulle sticka i ögonen på mig när folk säger att de väljer att inte skaffa hund för att de inte vill bli begränsade. "Va?! Påstår du att jag är begränsad?!" Alltså för det första, är det inte ren fakta att man blir begränsad av både djur och barn? Det kan ju ingen ens neka. Sen att det är det bästa som finns i livet ändå, för många, är en helt annan sak.
Men, jag håller med dig om att man får tänka på hur man lägger fram saker. Jag säger aldrig "Jag förstår inte varför man vill ha ett förhållande. Vad är grejen?" för det förstår jag kan locka fram försvar i människor. Jag säger att det kanske inte är just för mig.
Jag tänker att ibland är vi svenskar väldigt snara att tolka allt som klagomål och/eller ifrågasättande av våra val.
Och att det många gånger faktiskt inte är avsett som ifrågasättanden.
Eller så är jag extremt normbrytande i att faktiskt inte bekymra mig över om folk ifrågasätter mina val (vilket jag alltså egentligen inte tycker att de flesta gör).
Visst, jag har en kompis som i början tyckte att jag var jättekonstig som inte sminkar mig och inte bryr mig mer om håret än att det ska vara av sådan längd att det går att fläta (praktiskt).
Men inte tog jag illa vid mig för det.
Och som sagt: inte tar jag illa vid mig för att det finns personer som vill unna mig glädjen av en partner - de personerna unnar mig ju något som de verkligen tycker är värdefullt.
Visst bryter jag mot många "vanliga mönster". Helt enkelt för att jag haft förmånen att växa upp i en familj som accepterar mina val (de håller inte alltid med i alla val, men de accepterar att jag gjort valen) både gällande utbildning, jobb, bostadstyp, livsstil.
Och för att jag haft förmånen att växa upp i Sverige där allt detta faktiskt är möjligt.
Sedan kan jag - faktiskt - tycka att ett otillåtet sätt att bryta mot normer i Sverige är att uppriktigt säga vad man tycker utan att linda in saker och ting.
Många människor söker missförstånd eller misstolkningar, kan jag uppleva, och undviker rak kommunikation.
Ibland till den milda grad att det blir omöjligt att förstå vad som egentligen sägs.