Jag har verkligen noll förståelse för hur en hund skulle kunna innebära mer upplåsning än ett barn. Är vi iväg kan hundarna vara i bilen. Kanske lägger de sig i ett hörn och sover. Ensamhetsträning innebär att jag dessutom kan lämna dem hemma några timmar. Jag kan inte lämna ett småbarn själv hemma. Jag kan inte lämna ett småbarn i bilen. Då får jag socialstyrelsen på mig. Jag kan inte säga "gå och lägg dig" till en två-årig unge och förvänta mig just det resultatet, men jag kan kommenderade det till min två-åriga hund som då väljer ett hörn och gör just det - lägger sig tills vi gör något annat. Det är betydligt mer energikrävande för familj och släkt att vara barnvakt, än att ha mina hundar några timmar. Det enda jag behöver förhålla mig till är att mina hundar får mat, vatten och motion. Jag behöver inte mata, klä på, natta, torka rumpor, se till att de inte slår ihjäl sig tjugofyra timmar om dygnet flera år framöver, jag behöver inte skjutsa till föööris och jag behöver inte få panik om skolan har studiedag eller försöka få ihop ledighet i samband med lov. Jag kan dumpa mina hundar hos mamma när som helst och dra iväg på semester i tre veckor, som nu, utan att behöva få ihop våra scheman. För hundarna kan vara själva hemma de timmar hon jobbar, eventuellt med en lunchrastning om det behövs. Det kan inte syrran med sin 6-åring och 10-åring. Att överhuvudtaget påstå att man skulle vara mer låst med hund blir ju inget annat än otroligt verklighetsfrånvänt.
Nej. Det skulle vara ett mycket större frihetsfrånfall för mig. Totalt jäkla upplåst skulle jag känna mig.
För jag vill inte satsa min tid på en hund.