Släppa kraven på mig själv eller andra eller både och? Saken är ju den att jag egentligen inte har några krav alls på en potentiell partner, inte uttalat. Jag har bara märkt hur jag verkligen bara blir attraherad av just
en estetik, och eftersom det inte är ett krav jag hittat på utan en grundfaktor i själva om jag ens blir attraherad, så är det inte så lätt att bara släppa. Jag blir ju attraherad av vad jag blir attraherad av, det kan jag inte kontrollera på det sättet.
Fast det är inte en medveten perfektionism på det sättet. Bara en konstant strävan efter ett liv jag är lycklig i. Det råkar vara så att min uppväxt/omständigheterna jag föddes in i är långt ifrån det liv jag önskat, så på det sättet är det inte så konstigt att jag jobbat hårt och länge på det. Så det finns två aspekter som är viktiga att skilja på; estetiken det vill säga det visuella, och det mänskliga. För egentligen är det just den där strävan jag vill dela med en partner, inte att personen skall vara "färdig", om du förstår? Färdiga eller perfekta blir vi aldrig som människor.
Så jag tänker mer och mer att min attraktion till en viss visuell estetik handlar om att just det mänskliga bakom så sällan syns. Låter kanske motsägelsefullt, men jag tänker att om jag såg personen för den de verkligen är så skulle inte det visuella spela så stor roll längre. Jag skulle inte sluta älska en partner för att den en dag har röd tröja istället för blå. Men om den alltid gick i röd tröja kanske det inte är rätt person för mig. (Väldigt trubbigt exempel.)
Är det perfektionism att vilja att min partner delar mina värderingar? För det är nog det det handlar om i grunden. Jag värderar estetiken av mitt liv väldigt högt. Mitt hem, mitt utseende, mitt sätt att leva. Så det är väl inte konstigt att jag vill ha en partner som åtminstone kan uppskatta det och gärna också dela det. Som kan finna glädje i det som är en så stor del av mitt liv. Och jag har en mycket specifik estetik, och ett väldigt annorlunda sätt att leva. Där står oddsen emot mig i dejtingvärlden; väldigt många tycker att jag är intressant och fascinerande, väldigt få känner igen en bit av sig själva i mig, på det sätt jag ändå tror är grundläggande för att få en fungerande kärleksrelation. Kanske har jag mer och mer snävat av min bild av en framtida partner ju fler gånger jag blivit besviken på de som jag gett en chans trots att de inte varit perfekta på pappret (undermedvetet alltså).
Sen tror jag att det kanske framstår som en väldigt mycket snävare bild i den här tråden än vad det egentligen är. Det är en diffus skuggfigur, inte en färdigmejslad idealpartner. Som sagt, hade skuggfiguren inte varit så väl överensstämmande med feminina ideal, så kanske jag inte ens hade ifrågasatt den på det här sättet. Kanske ifrågasätter jag bara den just nu för att jag tvivlar på att den är uppnåelig för mig (det vill säga att jag för tillfället har en period då jag ser på mig själv och verkligen inte tycker om vad jag ser, ergo, ingen annan kan göra det heller, såklart!). Kanske ifrågasätter jag den för att jag själv just nu är ensam i min egen estetik och livsstil, och därmed undermedvetet tror att jag är ensam i världen med den, och ifrågasätter min smak romantiskt på grund av det.
...och kanske tänker jag bara alldeles för mycket. Kanske hade jag varit gift med barn nu om jag inte spenderade så mycket tid med att fundera på relationer att jag knappt har tid att träffa människor till att börja med
Inte ett direkt svar till dig kanske men spånar lite på min egen situation utifrån dina tankar. För jag funderar på om det inte kan vara så att jag är attraherad till det väldigt feminina för att på något sätt få en tydligare motsats till min egen maskulinitet? Inte för att jag på något sätt känner att min manlighet är hotad eller något, men på något sätt att de aspekterna av mig själv skulle få ta mer plats om det fanns mer femininitet runt mig. Ibland känns det som att jag försöker fylla tomrummet av en partner med att själv leva ut dens roll, att jag inte bara behöver vara mig själv utan också ibland ikläda mig rollen av en partner och (i brist på bättre uttryck) ge mig själv kärlek som egentligen "borde" komma utifrån.
Sen är det väl en identitetsgrej också. Hur kan jag kalla mig feminist om jag längtar efter någon som är just det feminina ideal som så många kvinnor upplever sig fångade av? Men jag kanske övertolkar min egen smak, för återigen, det handlar absolut inte om nån traditionell kvinno
roll. Bara det där mjuka, feminina, som inte riktigt finns i mig själv. Och det är väl just det; min manlighet är inte på något vis hotad. Den är så stark att den står pall vad jag än gör - inga blomsterkransar i mitt hår eller spets på mina kläder eller läppglans på mina läppar tar bort det hårda, manliga i mig. Det feminina och det maskulina i balans går liksom inte att uppnå på egen hand, och ju äldre jag blir ju mer manlig blir jag och ju mer längtar jag efter det feminina utanför mig själv.
Och ja, jag inser att allt det här kan tolkas fruktansvärt misogynt för den som önskar. Att jag läser världen i 'feminint' och 'maskulint' på detta sättet är ju ingen slump och kan absolut dekonstrueras och kritiseras. Samtidigt finns det väl någon gräns för hur mycket en kan eller bör analysera sitt eget liv på det sättet. Nånstans måste en ju leva också. Men förtydligar än en gång att det inte handlar om en 'idealkvinna'. Bara en längtan efter det där som vi kallar feminint som jag inte är.