Fast varför ska man finna sig i det? Och vem bestämmer styrkan i ett argument? Det är ju inte ens ett argument man ger utan en anledning.
För att ingen människa är en isolerad ö?
För att samtal många gånger handlar om att jämföra åsikter och erfarenheter?
Det handlar väl inte om att en person ska berätta att "så här är det" och alla andra ska acceptera utan ifrågasättanden eller utan att få säga sin mening?
Vi är så duktiga på att omedvetet generalisera, så vi glömmer att den vi pratar med (med visst fog) kan känna sig utpekad.
Till exempel "skolan är dålig".
Om man säger det till en person som jobbar i skolan, så underkänner man faktiskt den personen även om det inte var det som var avsikten. Man har betett sig ganska illa mot en person som då inte ska få "försvara sig"?
Eller så tycker man att personen är konstig om den går i försvar, för man tycker liksom inte att man har kritiserat den personen även om det generaliserande uttalandet faktiskt har inkluderat vederbörande.
För att om jag säger "att ha barn innebär ofrihet" så talar jag om för min samtalspartner (som har barn) att den personen är ofri. Jag generaliserar.
Och då lockar det ju fram att samtalspartnern visar upp en annan upplevelse än den generalisering jag gör mig skyldig till
Om jag skulle säga "att skaffa barn skulle innebära stora förändringar i det liv jag har just nu, och de förändringarna är jag inte villig att göra" så gör jag ett personligt uttalande om just min situation utan att säga något om någon annans liv.
Jag generaliserar alltså inte. Och då kanske jag inte lockar fram samma respons.
Den här tråden är ett tydligt exempel på att vi (jag också) är väldigt duktiga på att bli irriterade på människor som inte ger precis den respons vi vill ha.
Jag upplever väldigt få ifrågasättanden kring att jag lever ensam, att jag inte har barn.
Det finns personer som av omtanke önskar mig en partner och barn, utifrån att de lever i en sådan situation och är väldigt lyckliga och unnar mig samma lycka.
Jag väljer att tolka deras kommentarer som omtanke och inte ifrågasättanden.
Även de gånger man säger "tänk om du ångrar dig" (en person har uttryckt sig så).