Och @sjoberga men så trevligt att slänga in liteen klassförakt och rashygien i en tråd om normbrytande. *kräks i munnen*
Jag visste inte att det fanns vare sig klass eller ras i den frågan, hur tänkte du nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och @sjoberga men så trevligt att slänga in liteen klassförakt och rashygien i en tråd om normbrytande. *kräks i munnen*
De flesta i min ålder har barn som är ganska små, dvs de är väldigt bundna.
Detta är lite intressant, när jag ger argument till varför jag inte vill ha barn så är det alltid någon förälder som ska argumentera emot med att det kan man visst göra, så behöver det inte alls vara osv.
Istället för att bara acceptera när jag säger att ett barn inte passar in i min livsstil.
Som verkligen inte hör hemma i den här diskussionen. Så bara för att det är kasst med kontrollerande män så ska man inte känna sig låst av ev barn?
Jag visste inte att det fanns vare sig klass eller ras i den frågan, hur tänkte du nu?
Hur kan det inte framstå som klassföraktande och eugenistiskt att uttrycka sin besvikelse över att intelligenta (och då i viss mån högutbildade, får man anta) människor avstår att skaffa barn medan övriga skaffar ett helt gäng? Det kan oroväckande lätt läsas som att du anser att det helst bara är "finare sorten" som bör vidarebefolka jorden.
Jag kan förstå att barn inte är den stora låsningen om man har 25 hästar. För en annan som inte ens har en häst så är det ju större kontrastVerkligen, för att inte tala om 25 hästar. Jag hr aldrig ens tänkt tanken att det skulle vara just barnen som låser mig.
Jag tror du behöver läsa diskussionen igen, uppenbarligen missade du att den här delen startade när @athena ifrågasatte en annan användares motiv till att avstå barn i stil med ”det går visst”.Men @athena berättar bara om sig själv , det finns inget ” man ska inte”.
Fast det är ju inte det som kommenteras? Du drar slutsatser om hur det påverkar andras liv och deras möjligheter. Det kommenteras eftersom vi inte tycker att det stämmer in på våra liv.
Vad du kan, mäktar med och vill är bara din fråga.
Jag har aktivt valt att inte gifta mig, delvis av samma anledning som @TinyWiny , men har sluppit att höra de idiotiska kommentarerna som ges exempel på. Däremot hat jag fått föreläsningar om att vi som har barn verkligen borde gifta oss för det skyddet som giftemål ger är överlägset och går inte att få på någon annat sätt. Och det är det uppenbarligen helt omöjligt att få folk att kalla sambon (som jag alltid benämner på det sättet eller med hans namn) för något annat än ”din man” - även för personer som jag umgås regelbundet (men inte jättedjupt) med. Det har hänt att jag svarat ”Min man? Det visste jag inte att jag hade någon!” när jag tröttnat men uppenbarligen är det jag som är krånglig då (om jag själv inte vet om folk är gifta eller ”bara” sambo så säger jag ”din man/fru eller sambo”, namnet eller, om jag inte vet att de bor ihop men inte heller vad personen heter, ”din partner”. Inte jättesvårt!)
Jag kan förstå att barn inte är den stora låsningen om man har 25 hästar. För en annan som inte ens har en häst så är det ju större kontrast
Jag tror du behöver läsa diskussionen igen, uppenbarligen missade du att den här delen startade när @athena ifrågasatte en annan användares motiv till att avstå barn i stil med ”det går visst”.
Ja men vad bra, endast 20 år. Då kan jag redan vara död.
Vill rida, sova i soffan och dricka vin mitt i veckan nu, inte om 20 år![]()
Nej, jag drar slutsatser hur det skulle påverka mitt liv.
Och jag ser ju en hund som betydligt mer upplåsning än ett barn, förutom i avseenden som förväntad livslängd och möjlighet att avsluta hundägande.
Men visst, de 2 bebisåren är speciella.
Fine.
Jag läste bland annat ett inlägg som att om någon upplever sig ha samma frihet så ifrågasattes deras kvalitet som förälder.
Men jösses.Strunta i det, då, och klara dig själv?
Det känns ju som ett ovanligt lättlöst problem, tänker jag.
Beror inte mycket på HUR man säger det. Om någon frågar varför man inte har barn och man svarar att nej jag vill bara inte. Har ingen längtan efter barn alls faktiskt.
Eller om man säger " nej jag vill aldrig ha barn Det är alldeles för jobbigt och frihetsberövande och dessutom är det en hemsk värld att växa upp i"
Variant två kommer alltid göra att personen som frågar kommer försvara sitt eget livsval och dessutom känner att du som inte ha barn vet väl inte hur det är att ha. Medans variant 1 gör personen som frågar lite förbryllad. Säkert kommer fler frågor men troligen mer av någon omtanke att du ska ångra dig.
Ingen gillar att bli ifrågasatt och alla försvarar sitt eget val.
Men jösses.
Jag tillhör ju då den del av befolkningen som behöver arbeta för sitt uppehälle. Det där med mat och hyra.
Jag fattar inte varför en skeptisk inställning till yrkeslivet leder till så här fåniga uppmaningar.
Det visar väl på hur stark den här normen om arbete är.Men jösses.
Jag tillhör ju då den del av befolkningen som behöver arbeta för sitt uppehälle. Det där med mat och hyra.
Jag fattar inte varför en skeptisk inställning till yrkeslivet leder till så här fåniga uppmaningar.
Nej det är ju idioter.Haha! Det kan säkert vara omtanke från vissa men absolut inte alla. Speciellt inte de som kallar mig onaturlig, tragisk, okvinnlig osv.
Och normen blir ju bara starkare hela tiden tycker jag kring att alla ska arbeta minst 8 timmar varje dag och helst mer, annars är man en Dålig Människa! Om man är sjuk får man ju inte ens sjukpenning längre. Himla märkligt är det dessutom när vi har sosseledd regering och allting. 6-timmars arbetsdag, friår, dela på jobben med mera med mera är helt ute numera. Ja jisses. Jag har aldrig fattat tjusningen med att arbeta så mycket som vi gör.