Ni som planerar att bli gravida. Vad ökar förutsättningarna?

Tilma

Trådstartare
Jag är 31 år gammal och har sambo sedan 8 år tillbaks. Vi har bestämt oss för att jag ska sluta med mina mini-piller och att ett barn är välkommet om och när det isåfall blir. Vad ska man göra för att öka sina förutsättningar? Behöver man ha koll på ägglossning och pricka in fertila dagar och tänka på sådant? Räkna menscykel osv? Hur brukar ni öka era förutsättningar?

Jag är 31 år gammal och har sambo sedan 8 år tillbaks. Vi har bestämt oss för att jag ska sluta med mina mini-piller och att ett barn är välkommet om och när det isåfall blir. Vad ska man göra för att öka sina förutsättningar? Behöver man ha koll på ägglossning och pricka in fertila dagar och tänka på sådant? Räkna menscykel osv? Hur brukar ni öka era förutsättningar?
Folsyra är aldrig fel. Ligga regelbundet såklart. Inte äta ipren o liknande värktabletter.

Båda kan hoppa över alkohol /nikotin om ni konsumerar det i några större mängder. Anteckna iaf när du har mens om du inte redan har koll på din cykel, kan vara bra att ha senare om det visar sig att ni inte blir gravida och faktiskt vill försöka mer planerat. Annars - ligg mycket :p

Folsyra är aldrig fel. Ligga regelbundet såklart. Inte äta ipren o liknande värktabletter.
Folsyra äter jag faktiskt redan av andra anledningar så det va ju bra :-) Har migrän ofta och tar då värktabletter så får nog börja härda ut istället ;-)

Båda kan hoppa över alkohol /nikotin om ni konsumerar det i några större mängder. Anteckna iaf när du har mens om du inte redan har koll på din cykel, kan vara bra att ha senare om det visar sig att ni inte blir gravida och faktiskt vill försöka mer planerat. Annars - ligg mycket :p

Så om jag te x får mens 10 oktober då är det egentligen bara det datumet jag behöver komma ihåg och sedan vilket datum det är på första dagen på nästa mens? Om man vill försöka mer planerat vad innebär det? Dvs vad är det man försöker tänka på då?

Så om jag te x får mens 10 oktober då är det egentligen bara det datumet jag behöver komma ihåg och sedan vilket datum det är på första dagen på nästa mens? Om man vill försöka mer planerat vad innebär det? Dvs vad är det man försöker tänka på då?

Det kan vara bra att veta om man har en regelbunden cykel eller hur den varierar. Längden på mensen är också bra att veta. Då kan man ungefärligt räkna ut när man bör ha ägglossning och troligast kan bli gravid. Finns nog mycket individuella variationer men för mig har dom uträkningarna för ägglossning som finns på nätet stämt och jag har blivit gravid på första försöket varje gång. Vi har helt enkelt sett till att ligga den dagen som uträkningen visar att jag ska ha ägglossning. Men är säkert få förunnat att ha så lätt att bli gravid.

Två grejer som man inte brukar tänka på:

Om du står på någon regelbunden medicinering så kolla upp hur den ev ska vara inställd för att gynna fertiliteten.

Ev glidmedel som används bör ju inte vara spermiedödande så läs på flaskan och byt vid behov sort.

Folsyra äter jag faktiskt redan av andra anledningar så det va ju bra :-) Har migrän ofta och tar då värktabletter så får nog börja härda ut istället ;-)
Vanliga Alvedon kan du äta.
Funkar spikmatta eller annat som släpper på spänningar för din migrän?

När du ändå äter folsyra - lägg till en vitamintablett också.

Tänk också på att din cykel säkert är annorlunda nu efter pillerna jämfört med innan du började. Det kan också ta ett tag innan cykeln stabiliserar sig. Det kan ta ett tag innan mensen kommer öht. När jag slutade med mina piller var det i samband med den fejkade mensen som kommer i slutet av varje karta och sen kom den med mellan 28 och 34 dagars mellanrum tills jag blev gravid. 30 dagar var normalt för mig innan pillerna.

Du vill veta när du har ägglossning. Dagarna precis före ägglossningen är de dagar du är mest fertil, när ägget släppt lever det i snitt 12-24 timmar så för att maximera möjlighet till befruktning är det bra att ha spermierna på plats när ägget lossar.

Jag kommer inte ihåg vad appen heter som jag använde! Men i den kunde man markera när man hade mens så räknade den ut ungefär när ägglossningen var. :)

Vanliga Alvedon kan du äta.
Funkar spikmatta eller annat som släpper på spänningar för din migrän?

När du ändå äter folsyra - lägg till en vitamintablett också.

Det enda som faktiskt hjälper mot migränen är en natts sömn. Om ja har otur två dygn :( Jag äter Betolvex också :-) Finns det någon annan vitamin som du tänkte på?

Det enda som faktiskt hjälper mot migränen är en natts sömn. Om ja har otur två dygn :( Jag äter Betolvex också :-) Finns det någon annan vitamin som du tänkte på?
Allmänt intag av en vitamintablett, anpassad för kvinnans behov, har jag blivit rekommenderad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 186
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka