Ni som inte rider för tränare?

W

Weathergirl

Jo, nu är det så här att jag fortf inte har kommit igång med träningen. Jag skäms så himla mycket och ångesten kommer varenda dag då jag tänker på att jag måstemåstemåste komma igång.

Jag tränar alltså med min ponny, själv, men rider inte för någon tränare.
Jag har pratat med flera stycken:
En ville att jag skulle ha med mig en kompis, men hittade ingen intresserad. De som var intresserade föll allting ur händerna på och det hände igenting. Jag är ganska ny i mitt stall, så jag ville ju inte påminne dem för ofta om att jag ville åka iväg och träna för en gemensamt tränare.

En skulle komma till gården, sa våran stallägare. Har pratat med stallägaren flera gånger, ingenting har hänt.

Och nu har jag pratat med ridläraren på mitt gymnsium (naturbruk/hästgymn.) och hon sa att hon kunde träna mig. Men att hon inte kunde den vecka (ca: 2v sedan) och nu måste jag verkligen prata med henne innan skolan slutar = på fredag!

Det ända svåra är att få tag i henne. Man har så lite tid i skolan att hinna prata med henne och jag vill prata med henne öga mot öga. Jag brukar alltid ställa in alarm på mobilen men de råkar jag alltid trycka av och så glömmer jag bort det. Eller inte hittar henne.

Jag mår så jäkla dåligt just nu! Har haft min ponny i snart elva månader och har inte ridit för tränare än. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag MÅSTE verkligen porata med henne.. men iaf, är det någon av er här som aldrig ridit för tränare (på eran egen häst) eller liknande?

:( (vet att jag borde ha tagit tag i det här för längesedan!)

Måste för övrigt tillägga att ridningen går jättebra när jag rider själv. Men det är ju helt självklart att man bör rida för tränare för att utveckla sig själv och hästen.

Sv: Ni som inte rider för tränare?

Jag tränar dressyr väldigt sporadiskt med min ponny. Tränade ingenting första halvåret, utan bara själv. Nu kan jag lite dressyr, och det har inte gått helt åt helvete - tvärtom bara bättre och bättre!
Men nu har vi hamnat där jag känner att jag står och stampar, och vill ha tränare för ny inspiration, övningar och ett öga som ser mig och hästen! Visst, det ser okej ut och min sits har inte försämrats (rider med speglar ibland), men ändå.

Ta det lugnt, ta tag i det så du kan börja efter nyår kommer det säkert att gå bra. Nu har du ju fördelen att du känner hästen redan!

Hoppningen däremot hade jag aldrig rett ut själv, för min skrutt är enormt svårhoppad och jag är dressyrnisse i grunden.

Vad skönt att höra att det är fler som inte har ridit för tränare. De flesta tränar ju 1gg/v, och jag känner verkligen panik över att jag själv inte gör det.

Jag brukar träna dressyr i ett ridhus på min skola (ridavstånd dit från stallet) och finns stora speglar. Allting ser jättbra ut, men man behöver ju som sagt stöd och liknande.

Men jag ska verkligen ta tag i det här nu. Så får jag hoppas att det löser sig! :D

Hur ofta rider du för tränare nu då?

jag har nästan bara tränat för tränare i hoppning, lärde mig rida genom o låna böcker från bibblan...haha

jag är en aning velig i denna fråga i och med att jag rider ju för tränare MEN det är en bit att åka hela 11 mil dit och sedan tbx och som oftast så är jag borta från familj hem och stall i två dagar.

jag tycker det är uppfriskande att åka i väg och träna och få sitta och snacka "häst" en helg och du är rejält mör i kroppen efter en helg.

jag kan ju berätta att i början när jag åkte iväg och tränade så hadde jag välldigt mycket mardrömmar om hur illa jag red och kunnde inte rida mm och alla skulle sitta och skratta åt mig

tillslut sa min sambo att "för fan människa är det verkligen lönt att du åker när det är så illa :crazy:"
då tog det fart i kärringen och jag for och det var bland det roligaste och bästa ingen skrattde och vi har utvecklats jätte mycket.

tyvärr så är det så himmla långt men vi tränar på här hemma och åker och visar upp läxan

jag har inte haft nån tränare på väääldigt länge.. finns helt enkelt ingen jag vill träna för här....
:crazy:

men liksom, det går alldeles utmärkt att rida på egen hand. saker tar bara lite mer tid när man får klura ut saker själv istället för att nån står och säger vad man ska göra. det är ju också utvecklande på ett sätt. så jag känner ingen förtvivlan över att jag inte har en tränare, som du verkar göra.

om valet är dålig tränare/tränare vars metoder man inte tycker om eller ingen alls så är det för mig inget svårt val..

Senast ändrad:

Om du väldigt gärna vill rida för tränare så kan du gå in på tränarportalen och leta efter någon som skulle passa och som bor i närheten. Jag hittade min där och är helnöjd.
Jag kan också rekommendera Strömsholms kurser. De kostar en slant men om du börjar spara nu så borde du kunna åka på någon av deras sommarkurser. Jättebra och superkul!

Under de 2,5 åren som jag har haft min nuvarande häst har jag kanske tränat för tränare max 10 ggr.
Det har alltid kommit ngt i vägen, tränaren som fanns på anläggningen tyckte jag inte var bra, mina föräldrar har inte kunnat skjutsa mig till tränare och jag har haft svårt att hitta bra och inte allt för dyr tränare som vill komma bara för mig..
Nu när jag har körkort så har jag haft för mycket annat att göra med jobb osv.

Jag tycker att det har gått bra ändå, självklart hade det gått snabbare framåt om jag hade tränat för tränare men men..

Jag tycker inte att man behöver träna för tränare, om man inte är nybörjare förstås.

Tack för alla era svar!

Men NU, idag, så pratade jag med tränaren som jag hade pratat med innan och nu har vi bokat tid! :D Jag är såååå glad att jag äntligen har bestämt ett datum, en tid! WOHO! :D

Men det vore jätteroligt om ni ville spinna vidare på tråden och berätta om hur ni som inte har tillgång till tränare gör för att alltid ha inspiration till allting. :)

Jag rider för tränare ganska sällan. Mest på loven och kanske nån enstaka gång annars. Men det funkar ganska bra iaf. Känner att jag och hästen utvecklas bra. Ibland går det sämre och ibland bättre. Jag får liksom testa mig fram och tänka mer själv. Får fråga mig själv varför inte det funkar? Är det min sits som är felet? Eller är hon för okoncentrerad? Borde jag träna lite mer skolor? Eller borde jag kanske bara rida rakt frammåt? Behövs det mer tempo?

Och när jag väl kommit på (tror mig ha kommit på problemet) frågar jag mig vad jag ska göra åt det.

Jättebra tycker jag! Man lär sig supermycket av det och blir inte beroende av att rida för tränare hela tiden.

Men det förutsätter ju att man rider för tränare lite då och då, för hjälp behöver man ju trots allt för att utvecklas!

Jag började inte rida för tränare förrän i juni i år, då hade jag haft min häst i över 2 år. Så du kan ta det lugnt. ;)

har jag redan gjort, det finns inte en enda inom 2-3 timmars avstånd. finns bara hopptränare här typ..

att åka till strömsholm är alldeles för långt det också.

2 år? Jaha, då slipper jag ju inte känna panikångest iaf :angel: Men nu har ju som sagt bokat tid, så nu känns det bra, haha.

Men hur tkr du att det har gått under de två åren som du inte red för tränare? Gick det bra? :) Mindre bra?

Jag har liksom aldrig riktigt tyckt om dressyr förns mitt sto åkte på betäckning i sommar och då såg jag hingstens ägare rida och då fick jag upp intresset och sen har jag bara ridit dressyr och nån cavaletti sen i somras:)Ingen tränare men längtar tills jag börjar på gymnasiet för då får man massa tränare och hjälp har ridit för tränare inom hoppning år 2005 det gikc toppen men det går ännu bättre ibland när jag är ensam men jag börjar tappa inspiration om vad jag ska göra på dressyren med min ponny:)Men förrförra veckan fick jag mamma att tyransportera emd ponnyn till ridlektion ochd et gick asbra:)Hon går aldrig så bra som hon gjorde då:)Så snode lite inspiration här och där och nu tkr jag har fullt vad man ska göra emd hästarna:)En bok som jag vill rekommendera är allt om hästar det är allt från sköstel,nybörjareridning,western,t'ävlingsridning,fodring,bete,raser fick den i julklapp där är det lite övningar och massor av bra tips t.e.x det finns en,två bilde rpå först felridning och sedan rätt sätt och det innehåller även hur man får upp konditionen på en tävlingshäst:)Allt är bra med den boken:)URTUNG;) HOPPAS det går BRA för ER

Att skämmas för att man inte rider för tränare verkar dumt. Ska du rida lektioner så ska det vara för att DU VILL det, inte för att du känner några krav på att man "måste". Det finns ingen lag på att man måste ha en dressyrtränare ;)

Däremot vet jag precis hur jobbigt det är när man VILL rida för instruktör men inte hittar någon som känns bra eller funkar rent praktiskt... Så det är ju roligt att du nu bokat in en lektion, hoppas att allt funkar bra så att du kan fortsätta träna för denne!

Ena hästen har jag haft i 6 år och vi har två gånger haft tränaruppehåll på ca ett år, eftersom jag under den tiden inte hittat någon tränare som kännts riktigt rätt. Då har jag harvat på för mig själv och jag tycker att det har gett en hel del det också! Sista uppehållet var pga flytt och när min gamla tränare kom och hälsade på tyckte hon att det gått framåt trots att vi bara tränat själva. Men helst vill jag rida för instruktör varje vecka med den här hästen och det har jag gjort i 4 av de 6 åren.

Andra hästen har jag haft i tre år och jag tror att jag har ridit 4 lektioner totalt med henne - och dessa endast nu senaste halvåret. Tredje hästen (haft i 1.5 år) har jag aldrig visat upp för någon tränare. Med de här hästarna är det "självvalt" att inte träna för instruktör, jag tycker att det gått tillräckligt bra att träna själv. Men den ena ska få vara med på lite mer regelbundna träningar till våren och någon körkurs med ponnyn ska det väl kunna bli framöver också.

har jag redan gjort, det finns inte en enda inom 2-3 timmars avstånd. finns bara hopptränare här typ..

att åka till strömsholm är alldeles för långt det också.

Hm, jag svarade TS. Hon verkar bo i Stockholmstrakten och här finns det ju tränare samt att det bara tar ca 1½ timme till Strömsholm.

Men förstår att det är trist för dig att ha så långt till tränare!:( Skulle själv bli galen om jag inte fick träna regelbundet...!! Känns extra viktigt när man har en unghäst som jag har.

nä du svarade till mig... man svarar till den personen vars knapp man trycker på, om inte du skriver knapplån!

Men det låter ju som att det alltså inte är världens undergång att jag trots allt inte har kommit igång än. :angel:
Tror att jag kanske är något nojig när det gäller sånt här, men det är ju skönt att det har löst sig iaf! :D

Hoppas verkligen att det löser sig för dig med Centaur! :)

Men vad får ni inspiration ifrån när ni rider dressyr själva?
Oftast så känns det som om jag tränar liksom på samma saker hela tiden. Vi tränar jättemycket skänkelvikningar och framdelsvändningar etc.

När han kom till mig så kunde han knappt skänkelvikning i trav, eller han kunde, men han for iväg som ett jehu och att sitta ner på honom då var ju bara att glömma.
Men vi har tränat med tiden och nu gör han helt klockrena skänkelvikningar i trav, under nedsittning (eller nedsittning kanske är ganska självklart vid sådana övningar? :angel:) så det känns ändå som att vi har kommit sååå mycket framåt! Men ibland så vet jag liksom inte vad jag ska träna på. Jag brukar försöka att träna på nya saker ganska ofta, men det är lätt att jag hamnar i mina gamla spår och tränar det "vanliga", skänkelvikningar, galoppfattningar ifrån skritt, tempot, tempoväxlingar, halter, framdelsvändningar osv.

Jag vill såklart öva mer på bakdelsvändningar och liknande, men det känns skönare att träna på det när det är någon som ser på hur man gör och säger åt en hur man ska göra, ja, ni förstår säkert, haha.
Jag har aldrig fått lära mig korrekta bakdelsvändningar via ridskolan, utan har fått lära mig det privat. Jag har gjort det på en annan mycket välutbildad häst, men har inte tränat det på så himla länge nu. Så det känns väldigt skönt att få komma igång med träningen nu! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar