Ni som har hundsport....

Sv: Ni som har hundsport....

Viktigt i detta sammanhang är att utställningsdomarna definitivt inte ska bedöma hundarnas sundhet rent medicinskt (det har man veterinärer till!) utan exteriört. En halt hund ska ha neddrag för detta just pga hälta. Domaren ska inte börja analysera vad hältan beror på.

Inom min ras, som ju är en av de sju, så ska domarna titta på ögon, rörelser, andning etc. Att HD and AD finns i rasen och att en stor andel hundar har AD har ingenting med saken att göra rent utställningsmässigt, så länge inte hundarna haltar pga det, då det ju blir en exteriör historia.

Meningen med detta är att de hundar som premieras på utställning ska vara kliniskt sunda hundar. Det är fortfarande uppfödarnas ansvar att bara använda kliniskt och medicinskt sunda hundar i avel och för att få den senare utvärderingen gjord så är det fortfarande veterinären man vänder sig till.

Jag hoppas att detta blir bra och att det verkligen blir det lyft för de drabbade raserna som man hoppas på! Det jag är rädd för är att osäkra domare börjar ta det säkra före det orsäkra och dömer ut t ex rastypiska detaljer som generellt osunda, istället för att faktiskt ha förmågan och intresset för att kunna anvgöra vad som är rastypiskt och sunt och vad som är en avart på rastypiskheten och därför inte sunt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 140
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 015
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 827
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn