Ni som har hundsport....

pippilotta

Trådstartare
.....kan ni hjälpa mig med vilka 7 hundraser som är i farozonen som osunda hundar?

Vet att Basset Hound är med , men vilka är det mer???

Sv: Ni som har hundsport....

Engelsk bulldog
Mastino napolitano
Shar pei
Basset hound
Fransk bulldog
Pekingese
Chow chow

Kanske ska tillägga att lite snabbt förklarat så ska det komma ut ett kompendie om hundar som har allvarliga och omfattande problem. Och som behöver snabba och drastiska åtgärder.
Dessa 7 är i den första gruppen.
Sen i andra gruppen finns det 12 raser, för obserandum. Överdrifter finns, men är ännu inte jättestora problem. Och i den tredje gruppen är det 28 raser, som kräver uppmärksamhet för att inte riskera att det går åt fel håll.

Tack för hjälpen.

Verkligen på tiden att det görs något åt osunda raser,tycker att det har gått alldeles åt fel håll med BH , dom andra raserna vet jag tyvärr inte mycket om.

Angående BH så diskuteras det ifall dom ska göra vilt/drevspår för att få championat och det tycker jag vore bra.

Ni som har av dom andra raserna som är listade kanske kan skriva lite om vad som gått fel med just eran ras *nyfiken*

Jag läste någonting om att från och med nästa år sätter Jordbruksverket in nya regler där man gå så långt som att dom ger förbud på avel på djur som uppenbart nedärver dålig hälsa/osund exteriör..men jag undrar vart man sätter gränsen? Ska man vara petnoga hade ju samtliga av dessa 7 raser farit och flugit från Sverige isåfall?

Det skulle nog bli rätt svårt att kontrollera, och veta vart man ska sätta gränsen, men det vore jättebra tycker jag. Idag ser man många felställda hundar etc, som ändå avlas på.

För att avla tycker jag man ska ha hund, som är korrerkt, och som är trevlig att titta på, och har ett bra temprament.

Mentaliteten är A och O i uppfödning, vet många uppfödare som har "aggressiva" hundar som dom avlar på, samt många,många som avlar på hundar med eksem o.dyl.

Fram för en BH som kan röra sig ordentligt i skog och mark, som har ordentlig markfrigång och som inte har så mycket skinn.

Angående BH så diskuteras det ifall dom ska göra vilt/drevspår för att få championat och det tycker jag vore bra.

Någon typ av arbetsprov/merit borde vara obligatoriskt för alla raser som haft ett ursprungligt användningsområde för att få championat. Möjligtvis undantaget de hundraser som förvridits till sällskapshundar för väldigt länge sedan.

Främst funderar jag på schäfer, den optimala brukshunden. Inte finns där något krav på bruksmeriter för att få (utst) championat? Tänk vilken skillnad det vore för rasen om sådana krav fanns...

Jodå, så vitt jag vet har alla bruksraser krav på någon form av arbetsmerit för att få utställningschampionat.

Kanske ska tillägga att lite snabbt förklarat så ska det komma ut ett kompendie om hundar som har allvarliga och omfattande problem. Och som behöver snabba och drastiska åtgärder.
Dessa 7 är i den första gruppen.
Sen i andra gruppen finns det 12 raser, för obserandum. Överdrifter finns, men är ännu inte jättestora problem. Och i den tredje gruppen är det 28 raser, som kräver uppmärksamhet för att inte riskera att det går åt fel håll.

Vet du vilka raser som finns i de andra grupperna? *nyfiken*

Inte basset hound uppenbarligen. Men den kanske räknas som ren sällskapshund idag trots att den står kvar i grupp 6.

Boxer låg bland de översta en gång när jag googlade på ämnet, men det kanske inte stämmer längre eller stämmer alls?

Finns uppfödare som jagar med sina BH!
Så vill man ha en lite sundare BH kan det vara idè att vända sig till dom!:idea:

Ok, jag tänkte utanför SBKs ramar.
Schäfern kom mest in på ett sidospår och är något jag egentligen inte har någon koll på.

Någon typ av arbetsprov/merit borde vara obligatoriskt för alla raser som haft ett ursprungligt användningsområde för att få championat. Möjligtvis undantaget de hundraser som förvridits till sällskapshundar för väldigt länge sedan.

Främst funderar jag på schäfer, den optimala brukshunden. Inte finns där något krav på bruksmeriter för att få (utst) championat? Tänk vilken skillnad det vore för rasen om sådana krav fanns...

Som någon tidigare sa behöver alla bruksraser en bruksmerit för att få championat. Problemet är ju bara att det är löjligt lågt, jag kan inte detta eftersom min schäfer är långhårig men jag har för mig att det är något med lägre klass. Sen om det är uppflyttad till, godkänd eller uppflyttad från vet jag inte riktigt. Men det borde ju vara MINST godkänd högre klass för ALLA bruksraser.

Jag håller verkligen med att det skall krävas arbetsprov för så gott som alla raser. Några få raser har ju aldrig haft något speciellt syfte och då behöver ju inte de nåt prov, men de är ju ganska få. Då kanske problemet att folk väljer en aktiv ras som de inte är intresserade av att aktivera minskar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 140
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 015
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 827
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn