pippilotta
Trådstartare
.....kan ni hjälpa mig med vilka 7 hundraser som är i farozonen som osunda hundar?
Vet att Basset Hound är med , men vilka är det mer???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.....kan ni hjälpa mig med vilka 7 hundraser som är i farozonen som osunda hundar?
Bara 7 raser? Är det inte fler blir jag mörkrädd![]()
Fram för en BH som kan röra sig ordentligt i skog och mark, som har ordentlig markfrigång och som inte har så mycket skinn.
Angående BH så diskuteras det ifall dom ska göra vilt/drevspår för att få championat och det tycker jag vore bra.
Kanske ska tillägga att lite snabbt förklarat så ska det komma ut ett kompendie om hundar som har allvarliga och omfattande problem. Och som behöver snabba och drastiska åtgärder.
Dessa 7 är i den första gruppen.
Sen i andra gruppen finns det 12 raser, för obserandum. Överdrifter finns, men är ännu inte jättestora problem. Och i den tredje gruppen är det 28 raser, som kräver uppmärksamhet för att inte riskera att det går åt fel håll.
Vet du vilka raser som finns i de andra grupperna? *nyfiken*
Någon typ av arbetsprov/merit borde vara obligatoriskt för alla raser som haft ett ursprungligt användningsområde för att få championat. Möjligtvis undantaget de hundraser som förvridits till sällskapshundar för väldigt länge sedan.
Främst funderar jag på schäfer, den optimala brukshunden. Inte finns där något krav på bruksmeriter för att få (utst) championat? Tänk vilken skillnad det vore för rasen om sådana krav fanns...