Sv: Nervvrak
Nu vet jag inte om ditt svar var riktat helt till mig men delvis tor jag. Ordet petnoga för mig är inget negativt och ja, mina hästar går inte på lösdrift, som jag anar att du ivrigt förespråkar. Mina står på box, går ute 8-12 timmar, går ute hela dygnet mellan 15 maj och 30 sept vid normala väderförhållanden. Och ja, de har vindskydd i hagen. Täcke har en av mina hästar på höst och vinter, ett lätt fodrat regntäcke. Han går inte lindad om benen, staketen är av trä, rejält ekträ och elband avsedda för hästar. Hagarna är kuperade men inte farliga på ngt sätt.
Foder, konstigheter? Tja, de får hö i småbal, givor uppdelade på tre + helfoder ( testat och godkänt så jag tror knappast att det är ngt "giftigt" i det? ) + betfor och linfrökaka. De går i gräshagar året om.
Jag har en välutbildad hovslagare, hästarna skos var 7:e vecka. Vaccineras och avmaskas enl vet rek. Jag har många års vana av hästar precis som TS så "hästögonen" borde sitta på plats. Det är kanske det de gör förresten? Andra kanske glatt rider vidare på sin 0,5-1 gradigt halta häst eller på sin dubbelsidigt halta häst för att de ingenting ser? Vi "petnoga"människor ser det och åker till kliniken för behandling.
Jag vet inte men inte tror jag i a f att lösdriften eller avsaknad av kraftfoder skulle vara lösningen på allt - för inte är väl alla hästar som står i vanliga stall, på box, sjuka? Eller alla som går på lösdrift friska? Jag har en bekant som har sina tre på lösdrift och hon har också haft sin beskärda del av skador och sjukdomar. Fast det är klart; hon är liksom jag, petnoga...så det ligger väl där problemet.
Jag är inte den som letar sjukdomar eller oroar mig i onödan för de gånger magkänslan, hästögonen, eller vad man nu vill kalla det, har sagt att ngt är fel så har det också varit fallet när vi kommit in. Tyvärr.