naturlig betäckning...!!!

Sv: naturlig betäckning...!!!

men nu är det så.. vill hon låna han så få hon det.. och jag ha hittat en sele nu...

det va det denna tråden handlade om och inte min häst hur han se ut eller hur hans far är ....

Eftersom ni nu har bestämt er och ingen kan ändra på ert beslut så hoppas jag för båda hästarnas skull att ni tar hjälp av erfarna när det är dags att betäcka. Att använda sig av språnglinor/sele kan få konsekvenser för stoet om man inte hanterar dessa rätt.
Jag föredrar att inte använda mig av dessa. Om stoet är i brunst så visar hon tydligt om hon står eller inte.
oerfaren hingst+ oerfaret sto + oerfarna människor som håller i kan bli en smärtsam procedur för ett eller flera inblandade.:crazy:

här e nya bilder på han.. är han så ful som vissa säger...???

4407477.jpg

4407494.jpg

Nä, fulare.....
Framknäna är bland det värsta jag sett, och det finns ingen männsika med kunskap om exteriör som skulle använda en sån hingst i avel.

jo vi ha en som hjälper oss och han ha erfarenhet .. ha haft eget stuteri men gick i konkurs för några år sen ...

Som svar på din fråga om varför det skulle vara olagligt så utan att ta din häst med knä som är svåra att avgör på bild, gäller följande för avel:
Hingsten ska ha löst betäckningslicens.
Hingsten ska ha ett veterinärintyg på att den är fri från avelsmässiga defekter.
De ska anmälas till SH och om jag kommer ihåg rätt också betalas en summa dit för varje sto som betäcks.
Detta gäller ALLA hingstar som är i avel.
Ska det sedan räknas som seriöst så ska hingsten också vara avelsvärderad och godkänd av rasförbundet som den tillhör.

Hur är det med ärftligheten på problemet han har?

Lagen säger nämligen att:
Avel som kan medföra lidande för hästarna är förbjuden. Hästar som visat sig nedärva hög risk för dödfödslar, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman får inte användas i avel.
Taget från www.djurskyddsmyndigheten.se

Veterinärer är ytterst sällan insatta i avel och genetik, så sånna ska man inte lita blint på.

Som svar på din fråga om varför det skulle vara olagligt så utan att ta din häst med knä som är svåra att avgör på bild, gäller följande för avel:
Hingsten ska ha ett veterinärintyg på att den är fri från avelsmässiga defekter.
De ska anmälas till SH och om jag kommer ihåg rätt också betalas en summa dit för varje sto som betäcks.

:bow: :bow: :bow:
Det var just detta jag ville få fram i mitt inlägg..

Tog med flit bort din sista rad då "avdelning seriös avel" inte gäller här tydligen..:crazy:

Som någon skrev tidigare..tvångskastrering.
Här har vi ett solklart exempel på varför..

Och att ATG klinikens veterinär tyckte att framknäna var helt ok tror jag inte på alls.
Antingen tittade dom på en annan häst eller annars var veterinären totalt vindögd och stupfull.
Är övertygad att t.o.m. en smådjursveterinär skulle reagera på denna hingst framställ.

AM

tycker det är konstigt att ni här inne säger att hans knä är dåliga som bara det.. men att vet på atg ha sagt att dom är kanon...

Jag har en känsla av att din veterinär inte räknade med att du skulle använda hästen till just avel, ridning eller trav ja, men avel är kanske inte det första en vet. tänker på när det gäller en tvåårig felställd travarhingst. Han bedömer inte heller exteriören utan ger en gissning på att hästen håller för vad du tänkt. Att den var "kanon" är jag dock tveksam till att h*n tyckte.

Jag har ett jättetråkigt fall hemma, vi röntgade hästen för att kolla om den skulle funka att börja träna för att han haft "problem med framknäna" (inflammation i tillväxtzonerna) och fick ok. EN MÅNAD senare blir hästen halt och vi drar till en annan vet. och plåtarna där visar pålagringar.
Vet. nr 1 säger "Helt normal, kör på", Vet. nr. 2 säger "Ja, kan eventuellt gå men troligen inte"

Detta exempel enbart för att man ska inse att vet:s ord inte är mer än en avancerad gissning i de flesta fall.

oki.. då vet jag ...

och han ska inte bli någon avels hingst ....
det ha inte rätt till att bli ....

fölet kommer få okänd härstamning...
och min kompis som ska ha fölet ska ha det till ridning sen .... så hon bryr sig inte om fall den ha fin stam eller så...

men men ... som sagt det är upp till henne fall hon vill låna honom inte upp till er .. det är ju inte ni som ska ha något med min darling att göra ....

Ska det sedan räknas som seriöst så ska hingsten också vara avelsvärderad och godkänd av rasförbundet som den tillhör.

men men ... som sagt det är upp till henne fall hon vill låna honom inte upp till er .. det är ju inte ni som ska ha något med min darling att göra ....

LÄS Masses inlägg.
Det är regler som du är skyldig att efterfölja.

AM

Nej, men du ensam är ansvarig för att hans gener för vidare.

Vad säger du till din kompis om fölet ärver benställningen efter din hingst?

Kan hon bedömma hans benställning?

Är hon medveten om att han har haft problem?

Att hon vill betäcka innebär inte att du måste gå med på det.

Ta lite ansvar.

ja hon vet allt om hästen och sätt alla vet papprena .. hon va till och med in till vet med han för att kolla benen....

men nu lägger jag ner detta .. det va bara en sele jag ville veta om och inte massa saker om min häst och så....

hade jag velat veta det så hade jag ju frågat om det ....

Du framstår tyvärr som fruktansvärt oseriös.

Eftersom vi sett dina tidigare trådar, måste du förstå att vi frågar.
Det händer alla här.

mmmm... det förstå jag ...
vad är det som är så oseriöst då???
hon vill låna min hingst och jag låter henne göra det ... hon vet allt om han ...

hon vill inte ha någon tävlingshäst utan bara en rid häst som hon kan tävla små tävlingar och ta rundor i skogen ....
och hon vet att det korsta att ha häst ... och även med föl...

Är din kompis medveten om hur liten prisskillnad det är på att föda upp en avkomma med papper resp. utan? Innan hästen kan ridas har det gått åt massor av pengar på mat, veterinär, hovskagare etc.. Att dessutom välja en hingst som med ganska stor sannolikhet nedärver en skada så att hästen inte kan göra så mycket än vara gullig, och dessutom kanske har ont, det blir ju ingen lycklig över. Nu är det inte jag som väljer vad ni ska göra. Dessutom föds det tillräckligt många okända individer i det här landet, och det känns oerhört tråkigt med ännu en. Dessutom en som ni bevisligen vet föräldrarna på. Var det inte något med att man inte kan regga som okänd så länge till. Ska ni ta det här fölet så tycker jag att ni ska stå för det! Inkl. DNA prov och extra kostnader vid registrering. Det är ett liv vi pratar om, och ett föl som förhoppningsvis ska få en värdig uppväxt.
Jag vet att du inte ville veta detta, men kände mig tvungen..

Varför väljer hon just din hingst? Är det för att det är gratis, eller är han extra snäll?
Ulrika

ja det vet hon .. hon ha kollat på godkända hingstar med .. men hon hittade ingen hon fall för ...
och så ha hon hållt på med min darling och fastnat för han ... för hans temprament ....

Om ni har otur får ni en häst med grava fel på benen,
som inte kan hoppa ens små hinder.
Sen kan humör som man inte gärna ser hos en ridhäst slå igenom,
humör som är mer okej hos en travare än en ridhäst.
Vore det inte tuffare att säga: Jag är jätteglad för att du gillar min häst, men jag tror inte att det blir en bra kombination.

Tyvärr kan du ge dig tusan på att om det blir något trassel med hennes föl, kommer det vara ditt och din hästs fel. Då kommer eran vänskap inte vara vatten värd, tror jag.

Om hon istället betäcker med ett halvblod, ökar chansen att hon får en bra ridhäst, med större förutsättningar.
Om hon i framtiden blir tvungen att sälja, ökar chanserna att hon får något betalt.

kom igen tjejen, ingen har hittills tyckt det är en bra idé, hur ofta händer det?

Det oseriösa ligger i att du tycker att det är okej att din häst utan meriter och felaktig benställning betäcker.
Din kompis är inte särskilt påläst hon heller.

Sen kan det bli ett bra föl, som funkar helt okej, men varför inte ta en korrekt hingst och öka chanserna med x antal procent?
Man vill ju ge sitt föl de bästa förutsättningarna.

Eller vill kompisen använda din hingst bara för att hon tror att det blir billigare?
I så fall blir du utnyttjad.

Kunde ju sagt något om att "det här är ju den renrasiga avel alla eftersträvar, vad är problemet?" men jag låter bli.

Kunde ju sagt nåt om att "JAG bedöms vara oseriös, men vad är då detta?" men jag låter bli.

Say no more...
:angel:

Normalt skulle jag hålla med om att har man en travare, betäcker man med en travare.
Men hellre en halvblodshingst än en icke godkänd travare med felaktig benställning när kusen ska användas till ridhäst.

Fick jag som jag ville, skulle det inte avlas alls, utan köpas en häst som är det man vill ha.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka