naturlig betäckning...!!!

Sv: naturlig betäckning...!!!

Nja... vi har en sådan hemma och det är gedigert läderarbete.:)

Men vi har faktist aldrig använt den.

Fast i denna tråd så skulle jag nog hellre råda att betäcka "regelrätt" med en hingst som då tar 3000 i språngavgift.
Borde i alla fall vara tänkvärt alternativ till "katastrofbygget" :crazy:

AM

*kl*

Dessutom, har jag inte fattat helt fel så måste man ju oavsett ras godkänd eller inte numera lösa betäckningslicens. Ska man använda sin egna hingst på eget sto inom travet så är det licens som gäller. Så där tillkommer ju i runda slängar 8000:-

Fast vill man ha en ridhäst så kan man ju mygla med "okänd härst."
MEN då undrar jag: För det första, vad är målet med din avel? Har du överhuvudtaget funderat på konsekvenserna? Du vill ha en ridhäst och avlar på en ras som inte är avsedd i första hand för det. Dessutom på en fadershingst som är ökänd för sitt humör. Din egen gosse är inkorrekt i benstället. Märren som är den tilltänkta modern vet jag inget om.
Men kommer jag med lite pekpinnar: När man avlar så gör man det för att få fram en individ som förhoppningsvis är bättre än sina föräldrar. Du FÅR INTE avla på defekter ur djurskyddsaspekt . Menas ärftliga ting som medför lidande för djuren.
Om du vill sälja denna avkomma -vem vill ha den?
Jag tycker inte heller att man ska välja en helt oprövad hingst. Jag menar vad vet du om honom vid så unga år då han inte fått komma ut och visa sig prestationsmässigt. Finns en anledning att rasföreningar har krav på hingstmaterialet innan det släpps igenom som godkänd hingst.

Tro nu inte att jag är nån :devil:hblmänniska som dömer travare.
Jag äger både travare och hbl och knabisar.

Men vill även påpeka att det finns många travare som du kan få betydligt billigare, som kanske inte passar på banan -vilket inte alls behöver bero på skador. Att ta föl är i sig väldigt kostsamt, märren ska ha sitt , sedan kommer det ett föl om man har tur och den ska ha sitt under flera år innan du kan använda den till ridhäst.

Vi har haft en hel drös WSB hästar och dom är INTE roliga.:mad: :mad: :mad:

Förstår precis varför WSB själv har dubbla ledstänger och munkorg vid all hantering.:o

Hans vidriga humör har vi i alla fall fått kämpat med i alla hans söner vi haft hos oss.
Be du till han där uppe att du får ett stoföl..:crazy:

Ni får ursäkta mig alltså. Men jag får bara otäcka vibbar av honom.
Usch.

AM (som detta år har INGEN inackordering dräktig med WSB :smirk: )

NEJ NEJ NEJ!!! Inga ston efter WSB!!! Min uppfattning är att hingstarna är relativt trevliga, men stona är som en rabies smittad pittbull (el dobberman) för att senare övergå till att bara vara terrier!!
Vi har kört in många hästar.... Och jag har aldrig mött något liknande som stona e WSB... Har just nu ett två års sto som mera ligger på marken å sprattlar än går på vägen, man kan trösta sig med att de blir liiiite vettigare runt fyra års ålder...
Kan aldrig för mitt liv tro att en sådan kombination kan bli trevligt att ha som ridhäst, så vidare man inte funderar på att gå över till rodeo el liknande. Men hur troligt är det ;)

Till TS:
Lyd allas våra råd ta en annan hingst till erat sto, om inte bara för eran egen skull, så för avkommans skull!!

Senast ändrad:

NEJ NEJ NEJ!!! Inga ston efter WSB!!! Min uppfattning är att hingstarna är relativt trevliga, men stona är som en rabies smittad pittbull (el dobberman) för att senare övergå till att bara vara terrier!!

:D :D
Och vi som alltid önskat oss ett sto efter WSB..:o ;)
Skämt åt sido. Måste nog först förklara att det är våra inackorderade märrar som får en massa WSB:are.
Inte våra egna..NÄ!

Men dom vi har fått ÄR knepiga vilket flera av Bukefolk här har sett.
(Fråga lsz..hon har sett en "diktator" in action)
Alla har haft en sak gemensamt i alla fall.
Stenhårda med mer eller mindre stora svårigheter att infinna sig bland andra hästar.

Samtliga WSB ungar har varit helt klart ledarhästar. Och redan som föl är dom stentuffa åt sina kamrater.

Varje år har vi fått ställt undan dom vid betessläpp.
Låta övriga bilda flock och sedan släppa ut "galningarna" igen.
Varje år har det behövts ca 10-12 unghingstar plus ledarvallacker för att banka vett i dessa ungar.
Och jag kan tala om att dom tar emot en väldans massa stryk innan dom ger sig.

Den allra värsta hade vi för ett par år sedan. Han var direkt elak från födseln och blev sedan bara värre och värre.
På hösten som ett och etthalvt åring så var han komplett tokig och fick åka iväg från oss i förtid. Fy fan säger jag bara..usch.

Har alltid försökt fått fram i dessa "travare korsa med ridhästar" trådar att man måste se upp med travstammen.

Via pm har man sedan fått fram att det kan gälla ston efter Tibur, Nevele Pride, Somatic och annat "otäckt"

Har också grunnat, och även skrivit här på avel om mina funderingar när alla Tap In/Jobie/Banker Hall/Mack the Knife/Self Confident märrar kommer i ridhästsektorn..Jisses.

MEN att det skulle bli en WSB:are med grava exteriör fel som skulle tjänstgöra som avelshingst för ridsektorn kunde jag då aldrig drömma om..:eek: :eek:

AM

Måste säga att jag tycker det är väldigt intressant att läsa då en del "travfolk" klagar på halvblodens psyke :angel: ... jag kan INTE komma en enda halvblodshingst som lämnat sådanna "galningar" inte i "mängd och parti", och WSB (som jag inte vet vad det står för :o ) är väl inte den enda som diskuteras vad det gäller vassa avkommor, ja har för mig att någon "travtant" hoppades att Tap-Ins avkommor inte skulle hamna i händerna på små ridtjejer och att de skulle börja avla på dem?

Det finns bla en väldigt bra (men ful) hopphingst som har 25% fransktravare i sig, han lämnar många bra avkommor, men efter ha sett honom och även temperamentet på av en del avkommor dem så är den linje helt iontressant, det ska ju gå att hantera det som kommer ut också. För blir det ingen stjärna vem vill köpa en galen och talanglös häst, en galen och talangfull är klart lättare ;).

De här "asen" till hingstar som du har räknat upp, jag antar att de har lämnat många bra avkommor eftersom "ni" använder dem, så bra att man räknar bort temepermentet??

Senast ändrad av en moderator:

Felet med många av de hingstar som räknats upp är att när man avlar och inte tänker sig för så blir vass hingst på märr med vass stam inget annat än vasst. Vass heten kan vara bra att ha i en travare, men troligen inte lika lyckat som ridhäst.

Mitt två års sto e WSB (som står för Wall street banker) har Tibur som morfar.... ingen smart korsning. Men den har en ettårs hingst som är hur trevlig som helst. Men den har vi inte kört in än,,,, så vi får se om det kryper fram en pittbull där oxå :p

Alla våra WSB har varit hur trevliga som helst i flock och mot oss människor. Men jag har sett och hört flera som absolut inte har varit trevliga.

Har hingsten sen exteriöra avvikelser så är det rent sagt idiotiskt att avla på en sådan förutsättning som denna hingsten har.

Sen kan jag ju tycka att på den tiden jag höll på med halvblod så va det massor med hingstar man skulle akta sig för, minns inte så jätte många just nu då det va flera år sedan, men den jag minns bäst som gav lite tokiga avkommor va ju Hertigen. Så nog finns det i alla raser att vissa lämmnar hett å vissa lungt.

alltså varför avla fram en häst som kankse kommer att måsta lida så mycket i sitt liv om den ärver din hingst enromt fula exteriör?? förstår du inte att det är djurplågeri?? å varför vill man ha en häst som ska va halt och olyckligt? varför inte köpa en häst nu för?? det finns nog ingen som kan ha sämre exteriör - och jag lovar att det kommer bli TUUUSEN gånger billigare. jag tycker så enormt synd om den kommande fölungen.

det är nästan så ja ha lust att tjuvkasterar din häst en natt så sånna dumheter kan stoppas!!!! :mad:

tänk på djurens välbefinnande istället för ditt ego!!!![/QUOTE

oki... måste fråga vad det är för fel på hans extriös ??
jag vet att frambenen inte är så bra men ha gått tillbaka redigt bra ....
så vad är det mera för fel på han då????

Mera för fel???
Räcker det inte med den pappan och de frambenen??
Han har inte presterat något, varken som travare el ridhäst= olämplig att använda i aveln!!!
Varför tror du man avelsvärderar hingstar?? Man borde 17 göra det med stona i många fall oxå.
Blir så ledsen när alla ska avla till höger å vänster, gäller alla djur och raser.

Förstår du verkligen inte vart felet hos din hingst ligger så ska du inte avla på någonting tills du har förstått felet!!! Och då välja en hingst som passar ditt sto.

vet att hans framben inte ha varit vackra men enligt vet så kan jag ha han till vad jag vill .... han ha gått tillbaka redigt bra ....
och min darling ha inte humör efter WSB ...
han är nu 2 år och 3månader och hur snäll som helst... min lilla syrra som är 4 år kan göra vad hon vill med han...
och stoet som ska betäckas med han är inte min häst utan en kompis ... och hon ha kollat på andra rediga avels hingstar men ha inte fastnat för någon...
men min lilla darling fastnade hon för med en gång...
och det är den ända som han sa betäcka ....

men vill hon nu använda min häst så få hon det... eftersom hon fastnade för han...

vet att hans framben inte ha varit vackra men enligt vet så kan jag ha han till vad jag vill .... han ha gått tillbaka redigt bra ....
och min darling ha inte humör efter WSB ...
han är nu 2 år och 3månader och hur snäll som helst... min lilla syrra som är 4 år kan göra vad hon vill med han...
och stoet som ska betäckas med han är inte min häst utan en kompis ... och hon ha kollat på andra rediga avels hingstar men ha inte fastnat för någon...
men min lilla darling fastnade hon för med en gång...
och det är den ända som han sa betäcka ....

men vill hon nu använda min häst så få hon det... eftersom hon fastnade för han...

Men din kompis måste ju veta ännu mindre om häst i så fall. :eek:

Förutom att han har en stor exteriör defekt så får man inte bara använda egen hingst hur som helst på ANDRAS märrar.

Och en fråga till:
Är du medveten om att han kan bli hur oreglerig som helst efter att han har fått hum om betäckningar??

Och din "darling" kanske är snäll MEN han har det i sina gener!!!
WSB-temperament som KAN nedärva sig.

OCH att stoet har Nevele Pride bakåt i sin stam???:eek:

Vad gör ni sedan. Men en gravt skev unge som har vidrigt humör??
Scan? Eller Gustavskorv??

Ta och tänk till nu.

AM

*KL*

VARFÖR är det så svårt för bukefolk att bara svara på frågan i första inlägget?? I ungefär 75% av alla trådar här så börjar folk genast komma med åsikter om (i det här fallet) hingstval, huruvida man bör använda språnglinor osv istället för att bara svara på frågan. Hade ts brytt sig om vad andra tycker om hennes hingst så hade hon väl skapat en tråd om honom istället?

Ser man någon som är på väg att köra utför ett stup så vill man göra vad man kan för att hindra personen i fråga.... Kanske?:angel:

här e nya bilder på han.. är han så ful som vissa säger...???

4407477.jpg

4407494.jpg

JAg har besvarat hennes ursprungsfråga...

Tillägg för dom kunniga:
Hingsten har även Arnie Almahurst i sitt blod via Florida Pro :o

Det blir bara bättre och bättre.:smirk:

Till ridfolk:
För att förtydliga denna diskussion så kan man väl jämföra med en sylvass Hertigenmärr och korsa in den med Romano.
Ta det och kör en beräkning i potensform upphöjt till 100 så får ni fram ungefär vilka gener vi diskuterar.

Trav är som sagt inte avel av kelgrisar eller ridbara individer alla gånger utan ren prestation.
Ett sto som är vass och het blir i många fall bättre på banan.
Likaså hingstarna.

Alla travhingstar som diskuteras är eller har varit mycket duktiga individer själva på banan, och det, tack vare sitt..ursäkta uttrycket, jäkla humör.

AM

här e nya bilder på han.. är han så ful som vissa säger...???

4407477.jpg

Ta dig en ordentlig titt på hans framknän!!
Trots att kortet är av dålig kvalitet och vinkel så syns det hur illa det är.

Du har en jättefin häst i övrigt.
Har kollat på alla dina kort i albumet, men knäna är riktigt, riktigt illa.
AM

tycker det är konstigt att ni här inne säger att hans knä är dåliga som bara det.. men att vet på atg ha sagt att dom är kanon...

Det var en veterinär som ansåg att jag kunde ha mitt spatt sto till avel.......= veterinärer vet inte vad som passar i avel alla gånger.:smirk:
Till avel använder man friska hästar med bra exteriör och en stam som passar för ändamålet.
Det ni tänker göra är både olagligt och oetiskt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka