naturlig betäckning...!!!

Sv: naturlig betäckning...!!!

Så du menar att "vi" tycker det är okej att avla med vad skit som helst bara för att det är renrasigt? Jag tror du har dragit ganska mycket egna slutsatser och inte alls läst vad "vi" har skrivit.

Det ÄR oseriöst att avla med en hingst som har så grava defekter på benen som din har. Kanske till och med olagligt.

Men Thera, nu sitter du väl fast ändå ! Du är inte oseriös i din avel. Det har väl ingen påstått, tvärt om ,men kanske lite oekonomisk. Stor skillnad ! Du har ju en tanke bakom och det har ju påpekats gång efter gång. (av andra än dig själv alltså)

Men Thera, nu sitter du väl fast ändå ! Du är inte oseriös i din avel. Det har väl ingen påstått, tvärt om ,men kanske lite oekonomisk. Stor skillnad ! Du har ju en tanke bakom och det har ju påpekats gång efter gång. (av andra än dig själv alltså)

Jag håller med. Thera, ska du inte sluta ta åt dig. ;) (Måtte du ha ett välbetalt jobb *skrattar*)
Ulrika

Så du menar att "vi" tycker det är okej att avla med vad skit som helst bara för att det är renrasigt? Jag tror du har dragit ganska mycket egna slutsatser och inte alls läst vad "vi" har skrivit.

Nej, som sagt lät jag bli att säga nåt.. :angel:

Skämt åsido så tycker jag att folk gör för grova genraliseringar. Men ibland stöter man på åsikten att renrasigt ALLTID är bättre än att korsa.

Och att så länge det är renrasigt kommer man undan med en hel del. Korsar man, ja, då ställs det helt plötsligt helt andra krav på din märr. Som jag i och för sig själv har haft så det är inget mer med det.

Men för mig är detta hundra gånger mer oseriöst än det jag gjorde, det vill säga betäckte ett korrekt, mycket ridbart travarsto med en godkänd halvblodshingst. Men många tror jag inte ser nån skillnad på det och det som planeras i denna tråden.

:bow: :bow: :bow:

thera,
du har alltid framstått som seriös i mina ögon, kunnig, påläst.

Jag tror ingen här anser det vara okej att avla ens renrasigt med en hingst/sto som har defekter som kan medföra lidande.
Du gör ju en rätt grov generallisering själv ;)

Dom flesta som tar föl på sin travare gör det ju för att den är söt och snäll. Du hade en seriös plan bakom din avel och det är ju en helt annan sak.

Senast ändrad:

ja det vet hon .. hon ha kollat på godkända hingstar med .. men hon hittade ingen hon fall för ...
och så ha hon hållt på med min darling och fastnat för han ... för hans temprament ....

Ja.. jo.. Han kanske har ett supertemperament, vad vet jag. Har ju inte träffat hästen. Men det finns massor av riktigt sympatiska hästar. Man kan ju inte välja en hingst bara för att han är gosig i stallet. De flesta hästar som inte är i kondition men som får gå i hage är ganska lugna och behagliga.

Hur hästkunnig är din väninna? Hästkunnig nog att kunna föda upp en häst med allt vad det innebär? Troligen inte med tanke på att hon väljer en hingst som inte kommer att förbättra hennes sto. Vad är då målet med aveln. Och när hon om x-antal kronor fattigare står med en 3 åring som inte kan ridas, och då är ganska mycket klokare(förhoppningsvis).. vad händer med avkomman då? Hur många pengar är hon intresserad av att lägga hos veterinären på en häst som inte kommer att kunna ridas?

Är hennes sto sunt, och korrekt och hon tvunget ska avla så tycker iallafall jag att hon ska få hjälp att hitta en godkänd hingst som kan lyfta upp stoets gener så mycket det är möjligt.

Jag förstår att du hade tyckt det var jättespännande med en "junior", men frågan är hur bra det blir. Räknar ni med att det blir en hållbar häst som kan användas?
Ulrika

För att vara lite seriös och on-topic så antar jag att jag inte behöver säga vilken otroligt dum idé det hela är. Din hingst ser som sagt bedrövlig ut i benen plus att det du tänker göra är direkt olagligt. Och att sen dessutom regga avkomman med okänd härstamning är ju rent lurendrejeri.

Får jag fråga vad det är för sto som ska betäckas?

Det säger mig inte så mycket, inget alls faktiskt.. Travare? Kan inte mycket om travarstammar..
Ulrika

*kl*
de e nästan så att jag måste söka jobb som djurskyddsinspektör och ta hand om hennes häst och kastrera den och sedan åtala dem för olagligt avelsarbete (om det nu kommer att hända) :angel:

skämt å sido - men detta är tamifan de vidrigaste jag vart med om. det är en sak om djur vanvårdas och dör i sina atll/ladugårda - men dom köpte nog inte sina djur för att vanvårda dem. det hände nog nåt på vägen som gjorde att dom inte kan ta han dom dem.
men att planera vanvård och olaglig avel är fanimej så jävla mycket värrre än döende djur i en ladugård. hur tänker du zazza girl??? jag fårstår mig absolut inte på dig - att använda din "darling"?? men varför? varför orsaka sånt lidande på ett föl?? är det de du vill - se den lida när den står hos vet sen halt och lidande? om hon inte kan ha kvar honom då?? ska han säljas vidare hela sitt liv tills någon har vett nog att slakta satckaren?? pengar betyder ingenting i detta fallet - ta en godkänd hingst och få ett föl som kan annvändas och ni får nytta av. en som slipper lida.

ursäkta språket - men JÄVLA idiot!!! jag börjar till och med gråta när jag läser dina inlägg för att jag tycker så synd om den kommande fölisen. hur kan man någonsin vilja ett djur man älskar SÅÅ ont som ni gör denne krabat?? förstår du inte?

om detta blir av hoppas jag verkligen att du får polisen och mynigheter på dig. inte för att det räddar eran försöksråtta, för de e va de e - lek och barnsligt försök som resulterar i djurplågeri, utan för att hindra att detta får fortsätta!!!!!

nu är jag jäkligt less på dina barnfasoner och hur du behandlar djur. ta dig i kragen och håll dig inom lagen. det fins en anledning till att myndigheter har stiftat lagar. för att barnrumpo som ni inte ska få utföra djurförsök som detta!!! tänk - kan det finnas nån anledning till att jag kallar det djurförsök?? ta å reflektera över det ett slag!!!

:mad: :mad: :mad: :mad:

Tack! :) Nu är jag mycket klokare.. Har mest kollat fullblod där.. Men så klart att den sidan finns :)
Ulrika

Jag blir sa illa till mods nar jag laser dina inlagg. Varfor tar du inte till dig vad alla forsoker saga dig? Du verkar inte ha sa mycket kunniga personer i din narhet, sa lyssna vad sa manga har vill fa dig att forsta. Det ar inte ratt det ni vill gora:crazy:

Hur hästkunnig är din väninna? Hästkunnig nog att kunna föda upp en häst med allt vad det innebär? Troligen inte med tanke på att hon väljer en hingst som inte kommer att förbättra hennes sto.

Problemet är ju att stoägaren i detta fall är ju helt okunnig inom hästeriet..
Och när två amatörer ger sig in i avelsbranchen så blir det direkt regelvidrigt.

Trådskaparen vill inte inse att hennes häst har ett stort exteriörfel och vill heller inte ta ansvar över konsekvenserna.

Trådskaparen OCH stoägaren ÄR medvetna om att det dom tänkt sig göra ÄR ett lagbrott.
Men struntar fullständigt i detta.:eek: :eek:

Uppepå detta så har dom en "erfaren" stuteriägare som gått i konkurs som är med och deltar i hela processen.
Den, om någon , borde ju kunna sätta ett stopp.
Eller annars är stuteriägaren lika nollad som dom övriga två.
Därav konkurs??

Det finns ju många varianter av "travaravel"

Den seriösa, som t.ex. Thera. Tittar kritiskt på sitt sto och väljer hingst därefter med ett noga planerad avelsmål

Sedan har vi travflickorna som betäcker med halvblodshingst för att hästen dom äger är söt..

Och sedan i bottenskrapet eller ännu längre ner finns dom som inte vet någonting.
Dessa ska nu producera ett föl med hjälp av språnglinor och noll koll.
För den hjälpande handen, stuteriägaren, skulle jag inte lita på ett enda dugg.

Snacka om kriminell verksamhet.

AM

Du tog orden ur munnen på mig, själv är jag så ilsken att jag inte kan skriva!!!

Jag kokar när jag hör om sånt här... Hur ska man få folk att fatta?? Varför ska man produsera massa defekta individer när det finns så många som inte ens har något hem??

Å sen se stammen e Wall street banker - Little devil :eek: :eek: :eek:
Det kokar ju redan ur öronen på den, å skevbent å dant... Men herregud!

Jag är mållös.

Till TS Zazza girl

Sen tänker ni bryta mot lagen oxå, men det kanska ni gör annars oxå, snattar, stjäl m.m.?? Vad vet jag? Just detta lagbrott verkar ju vara helt ok i dina öron iaf. Vi som är något mera kunniga då, vi har helt fel eller??

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka