naturlig betäckning...!!!

Sv: naturlig betäckning...!!!

Håller fullständigt med. Ok, att folk väljer att avla mullar, som max kan ta sig över en 50 cms pinne i skogen, och som dessutom kommer att vara svår att få i en form som gör att den håller och mår bra under ridningen. Det är jag helt emot.. Men, att tillråga på allt avla på en häst som inte är frisk. Ut kommer det säkert att komma en jättegullig,( men felskapt föling) som inte har en chans att arbeta som den ska, och därför kommer att få skador, och som i sin tur gör att ägaren tröttnar och om vi har riktig otur, lurar på en novis, som tycker att den har ett kanontemperament. Skadan kan man ju vänta ut.. Hästen var ju billig.. Och detta upprepas till någon har vett att slakta stackarn. Sedan finns ju chansen att fölet får pappans temperament, och mammans ben.. Men hur stor är sannolikheten att allt man önskar klaffar? Jag tycker att man ska ha i tanken:"Vad händer om alla dåliga gener samlas i en häst, hur illa blir det då?- hur illa blir det som sämst?"
I "mitt" fall kunde fölet som sämst få mammans kortlinjerade lågställda kropp, mammans mediokra trav, bra skritt, galopp och hopp, bra temperament. Mormor var väldigt grov.. etc. Men samtliga hästar har varit sunda och hållt för träning och tävling ibland. Om man nu gör det väldigt grovt.. Jag hade kunnat leva med ännu en kortlinjerad lågställd häst. Men hoppades givetvis på att det skulle bli en lite modernare typ.. Pappan har jag fortfarande inte hittat något fel på(enligt min smak).. förutom fertiliteten då(som skylls på spädningsvätskan). Inte många hästar är felfria, men om man ska avla så ska man göra det så bra man kan. Inte ska man göra livet svårare än nödvändigt för det nya fölet..
Som sagt, det är olagligt att avla på hästar med ärftliga defekter.. Men vem kollar upp vad det buskavlas på? Det verkar som det buskavlas en hel del.. Jag kan leva med att det föds hästar som inte är skönheter, alla är ju inte snygga. Men snälla trådksaparen, gör ett slag för framtiden, och något du inte behöver må dåligt över om 3 år(när du blivit klokare). Känn dig smickrad över att din okunniga väninna tycker att din häst är så fin, men tacka artigt nej.. Det är levande varelser vi håller på med, inte avel med cindyhästar.
Ulrika

Istället för att ge dig ett svar över hur förbannad jag blir osv osv (fast jag vill) så försöker jag med detta istället.
Kan du inte bara svälja din stolthet om vilket misstag du kommer att begå här. Du säger att din kompis vill ha hingsten, kan du inte då hjälpa henne genom att säga. "Nej, eftersom att du är min vän och jag har en hingst som inte kommer hålla måtten för en frisk häst mentalt och fysiskt tänker inte jag låta dig betäcka med honom. Eftersom att jag inte vill lura dig". Erkänn dina fel bara. Man får ha fel ibland och jag tror att folk kommer att ta dig mer seriöst om du kliver ur din mur och istället för att försvara en handling som kan ge fölet grava konsekvenser i framtiden. Hade jag varit du hade jag sagt "Okej, jag hade fel och jag är glad att ni upplyste mig om vad hans gener kan medföra". Jag kan bara önska. Jag är då inte sysnk, men jag tror att näst intill vemsomhelst kan förutspå det kommande fölets dåliga framtid. Det är för mig väldigt sorgligt.:(

Istället för att ge dig ett svar över hur förbannad jag blir osv osv (fast jag vill) så försöker jag med detta istället.
Kan du inte bara svälja din stolthet om vilket misstag du kommer att begå här. Du säger att din kompis vill ha hingsten, kan du inte då hjälpa henne genom att säga. "Nej, eftersom att du är min vän och jag har en hingst som inte kommer hålla måtten för en frisk häst mentalt och fysiskt tänker inte jag låta dig betäcka med honom. Eftersom att jag inte vill lura dig". Erkänn dina fel bara. Man får ha fel ibland och jag tror att folk kommer att ta dig mer seriöst om du kliver ur din mur och istället för att försvara en handling som kan ge fölet grava konsekvenser i framtiden. Hade jag varit du hade jag sagt "Okej, jag hade fel och jag är glad att ni upplyste mig om vad hans gener kan medföra". Jag kan bara önska. Jag är då inte sysnk, men jag tror att näst intill vemsomhelst kan förutspå det kommande fölets dåliga framtid. Det är för mig väldigt sorgligt.:(

Och en sak som inte heller går ihop för mig. Varför avla en häst som uppenbarligen ska ridas på travare? Jag ser inget fel i ridtravare.
Men ska man avla en ridhäst kanske det är bättre att avla på en korsning med travare och sen ngn form av ridhäst..?

Vem är trav människan som gick i konkurs som hjälpt dig. Eftersom att vi rör oss i samma travar kretsar där vi bor så bör jag veta vem det är.

Måste sedan få erkänna att jag är väldigt glad över att Golden var varken hingst eller sto när du "sk" tog hand om honom. Som ägaren bittert ångrar. Vet att det är off topic på ämnet här, men kände att det behövdes komma fram.

Det kan hon inte för det är hennes darling, han är såååå snäll och underbar, det är bara vi på Buke som har fel i allt. Sedan att hon gör något som är ordentligt olagligt, och att snart hela sverige vet om det och kan anmäla det när fölet väl skall registreras, det verkar hon inte heller bry sig i. Det är så sorgligt detta.

Uppepå detta så har dom en "erfaren" stuteriägare som gått i konkurs som är med och deltar i hela processen.
Den, om någon , borde ju kunna sätta ett stopp.
Eller annars är stuteriägaren lika nollad som dom övriga två.
Därav konkurs??

Är det den jag tror det är, så är h*n helt nollad. Tyvärr.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska skriva och det är fortfarande förmodligen bäst jag är tyst... men...

så jag kan ha han till vad jag vill.. han håller till allt .. tack vare att han fick vila och växa tills och vara i fred och inte bli ansträngd som dom bli om han hae gått på banan ....

jo det vet jag .. ha kollat hela hans stam bakåt och det är ingen som ha det mera än han och han ha gått tillbaka redigt bra i benen nu .. som vet sa att han skulle om han fick vila ....

oki... måste fråga vad det är för fel på hans extriös ??
jag vet att frambenen inte är så bra men ha gått tillbaka redigt bra ....så vad är det mera för fel på han då????

tycker det är konstigt att ni här inne säger att hans knä är dåliga som bara det.. men att vet på atg ha sagt att dom är kanon...

fölet kommer få okänd härstamning...
och min kompis som ska ha fölet ska ha det till ridning sen .... så hon bryr sig inte om fall den ha fin stam eller så...

ja det vet hon .. hon ha kollat på godkända hingstar med .. men hon hittade ingen hon fall för ...
och så ha hon hållt på med min darling och fastnat för han ... för hans temprament ....
Och här är darligen. :eek:
4407477.jpg

Dessa citat tagna ur bara denna tråden, gör att jag nominerar dig Zazza Girl och stoets ägare till sveriges mest egoistiska, sämsta och tragiska hästägare! :mad: :cry:

Senast ändrad:

Lite fler bilder på de numera fina benen. :mad: :eek:

2341826.jpg

2341827.jpg

Skulle gärna snacka lite med ATG vetten som sa att de benen var kanon, fast han finns kanske inte? :mad: :devil:

Men jösses! De såg inte roliga ut. Jag hoppas att det är en synvilla, men förutom inskeningen ser det ut som att vänsterbenet är underutvecklat jämfört med högerbenet?

Det kan ju faktsikt vara så att veterinären sagt att benen nu är ok (så bra de nu kan bli), att hästen kan hålla för lättare skogsridning. Avel och hårdare träning kan det ju knappast bli tal om (vad jag kunde se är hästen dessutom upprätad i kotorna fram, och inte så rolig bak heller).

Men vilken uppfödare avlar fram en sådan häst?

Men jösses! De såg inte roliga ut. Jag hoppas att det är en synvilla, men förutom inskeningen ser det ut som att vänsterbenet är underutvecklat jämfört med högerbenet?

Det kan ju faktsikt vara så att veterinären sagt att benen nu är ok (så bra de nu kan bli), att hästen kan hålla för lättare skogsridning. Avel och hårdare träning kan det ju knappast bli tal om (vad jag kunde se är hästen dessutom upprätad i kotorna fram, och inte så rolig bak heller).

Men vilken uppfödare avlar fram en sådan häst?

Oj, vet kan säg aatt de är ok, men det är skillnad på ok och kanon och att de håller för vad som helst.. :smirk:
Frågan är väl vem som avlar på en sån häst?

I övrigt kan jag i o f s hålla med om att det är en snygg häst med vackert huvud. Vore det inte för benen, så...

Prestationsmässigt verkar ju hästen ha ok stam - knappast för ridning, dock.

Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg här, men vill ändå svar dig.

Jag antar att du och din vän inte är särskilt erfarna vad det gäller avel, FÖR DÅ HADE NI ALDRIG ENS TÄNKT TANKEN ATT ANVÄNDA DEN HINGSTEN I AVEL!!!:mad:

Jag förstår att du älskar din häst, och jag hoppas att han kommer att hålla för ridning och att du får mkt trevligt med honom i framtiden. HUR DIN KOMPIS MED STOET TÄNKER FÖRSTÅR JAG INTE ALLS:devil: Troligen tänker hon över huvud taget inte alls.:(

Med all den oro som du måste haft innan du fick veterinärutlåtandet om din häst... VILL DU VERKLIGEN SÄTTA EN AVKOMMA TILL VÄRLDEN OCH UTSÄTTA DENS ÄGARE FÖR SAMMA ORO?

Risken är ofantligt stor att det blir just så om du använder en sådan individ som din hingst i aveln!

Även om han är lugn nu, så brukar det ändra sig väldigt fort om dom får smak på att betäcka.'
De går från ängel till djävul på några timmar...

Så snälla, tänk om!

ha pratat med min kompis och ska ta han till vet igen och tipsade henne om halvblodshingsten zeb....
så hon ska åka och kolla på han ....

Vettigt. Fråga om ärftlighet, om din hingst kan anses vara avelsmaterial mm, och analysera de svar du fått här.

Vad har du för tankar om det som sagts här?
Hoppas att du förstår att min syn på saken är att oavsett hur trevlig din häst är, innebär det inte att han är avelsmaterial.
Sen kan han vara den perfekta hästen för dig ändå.
Om det var det enda som räknades (temprament) hade jag börjat prångla ut blandisvalpar från min tik för länge sedan. I stället valde jag att kastrera, då jag inte har en susning om vad hon kan tänkas nedärva.

Det tycker jag är ett klokt beslut. Det glädjer mig verkligen. Tack, du har räddat min dag :).
Sedan vet jag inte om den hingsten är den optimala hingsten till din kompis sto, men det är ju inte det som den här tråden handlar om. Men hur som helst så är jag övertygad om att Zeb är ett mycket bättre alternativ. Kanske du ska starta en tråd om det så kan vi komma med lite vettiga hingstförslag ;).
Ulrika (glad igen)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka