naturlig betäckning...!!!

Sv: naturlig betäckning...!!!

Gissar att det är en liten ekonomisk fråga också, eftersom det finns massor av fina hingstar på semin. Var är det ni bor? Hur ser stoet ut och vad har det gjort? Du har ingen bild på stoet? Hur stort är det? Ska avkomman helst bli större eller mindre? Vad är din kompis mest intresserad av när hon rider? Om vi nu kan vända den här tråden till något positivt så är det ju bra :).
Alla önskar ju det bästa för fölet som ju kommer att produceras varesig folk är för eller emot att avla på hästar som inte är det optimala för ridhästaveln.
Ulrika

I övrigt kan jag i o f s hålla med om att det är en snygg häst med vackert huvud. Vore det inte för benen, så...

Prestationsmässigt verkar ju hästen ha ok stam - knappast för ridning, dock.

Vore det inte för benen så tycker du det är ok att betäcka?:eek:

Ok, stam? :eek:
Pappan är väl ingen höjdare och är känd för att lämna vasst. Modern är stamlös och även om hon var en hygglig häst själv så har hon inte lämnat bra.
Av 5 avkommor har en sprungit in pengar :crazy:

Jag håller med om att hästen ovan benen är en ganska fin häst, men det finns massor av fina hästar med ok ben som inte används i avel.

Vore det inte för benen så tycker du det är ok att betäcka?:eek:

Ok, stam? :eek:
Pappan är väl ingen höjdare och är känd för att lämna vasst. Modern är stamlös och även om hon var en hygglig häst själv så har hon inte lämnat bra.
Av 5 avkommor har en sprungit in pengar :crazy:

Jag håller med om att hästen ovan benen är en ganska fin häst, men det finns massor av fina hästar med ok ben som inte används i avel.

Ok stam. Inte bra stam. Det fanns ju i a f någon form av prestation på både mödernet och fädernet, vilket är mer än man kan säga om många "buskhingstar".

Jag sa inte att det är ok att betäcka, men inte vore det inte för benen antar jag att det inte är "värre" att använda den än halvblodshingstar som Zeb, Hippo, Neryt, Arro-Bell och vad som nu finns för ickegodkänt ute i landet. Vore det inte för benen så är väl den här lika lämpad för travavel som de är för halvblodsavel. Dvs en godkänd hingst är ett tio gånger bättre val, men man kan förstå vad det är som lockar, särskilt om man inte träffat så många bra hingstar och vet hur en sån ser ut och rör sig.

Ska man tvunget avla på en travare och använda som ridhäst, så är jag av åsikten att man ska välja en väldans korrekt häst, som visat sig typa sina avkommor mycket. Kan stoet hoppa, så är det dumt att välja något annat än en hopp/allround hingst. Jag har bara läst vad det står om Zeb på svenskahalvblodshingstar.se , så jag kan inte bedömma hur bra han är. Men han ser ju ganska skaplig ut. Men det är ju ingen garanti att fölet blir skäck, så det är ju inte därför man ska välja just den hingsten, utan för att man tror att det ska bli en bra avkomma. Det jag kan fundera på med Zeb till det stoet är att om hon har skarpa familjemedlemmar, kanske det är lite modigt att välja en hingst med så mycket fullblod(75%)? Fast 25% av fullblodet kommer ju från araber och de brukar ju vara lite milda. Sedan vet jag inte så mycket mer om hästarna i stammen. Stolinjen vet jag inget alls om.
Ser att han är avelsvärderad med 88787=38, står inget om hur han hoppar förrutom att han tycker det är roligt. Men det verkar som han fått några hyfsade avkommor iallafall:
Zeb har avkommor som bland annat bedömts med 46 poäng, klass I på fölvisning, exporterats till Norge, är placerade MSV och CNC* fälttävlan, 1.20 hoppning och LA dressyr samt nått SM-nivå i western.
I svenskt hoppchampionat 2003 på Flyinge gick en avkomma till final.

(allt saxat från ovanstående sida)

Hade varit spännande att se en bild på stoet..

jo stoet är 160 i manken .. just nu tanig , men vi håller på att få upp henne i hull... hon ha haft föl innan ...

kan inte lägg ut bild på henne här .. för ägaren hatar denna sif´dan ... så hon vill inte att det ligger någon bild på hennes sto här...

:) kan ju vara att hon hatar den här sidan. Jag tycker det är helt underbart att ha tillgång till ett så stort forum med människor som kan så olika saker. Tillsammans blir det ju helt fantastiskt!:)
Sedan att folk har olika åsikter och erfarenheter, så är det ju alltid här i livet. Det är befriande. Men jag tycker det är bra att du inte lägger ut en bild på stoet om hon inte önskar så.. Och egentligen ska vi ju inte beblanda oss i vad hon väljer att avla på sitt sto. Men nu är det ju ett liv vi pratar om..
Ulrika

jo det ha du så rätt i .. och det är hennes häst så hon bestämmer vilken hingst och ras hon vill betäcka med....

det är inte upp till mig eller er vilken hon vill ha....

Inte så länge hon gör val som kan ge hästen ett så bra liv som möjligt. Avlas det på ärftliga defekter som kan medföra lidande, så är det inte hennes ensak. Dessutom så tror jag att man ska vara lite kräsen när man väljer en hingst till sitt travarsto när det är för ridhästavel, det finns nämligen många korsningar som säljs mycket billigt. De flesta vet ju att travaren inte är den ideala ridhästen för de flesta som rider. Och det ska ju gärna gå att sälja avkomman över slaktvärdepriset om man skulle vara tvungen att sälja en gång. Man vet ju aldrig vad som händer här i livet.. Jag hade lovat mig själv att ALDRIG sälja mitt halvblodssto som jag fött upp, men så kom den dagen när jag kommit in på en skola som jag inte kunde säga nej till(i Danmark). Efter att ha provat några mycket oseriösa fodervärdar och insett att folk(gäller säkert inte alla) inte är rädda om andras saker/hästar, valde jag att sälja genom en kontakt som jag litar mycket på. Hästen fick det kanon.. Faktiskt bättre än vad jag kunnat erbjuda(uppstallad "hemma" och hon blir så bortskämd :love: ). Med denna historien vill jag bara berätta att man inte kan garantera vad som kommer att hända i livet, och det är ju inte säkert att man kan behålla. Och vem är då intresserad av att köpa?
Ulrika

Inte så länge hon gör val som kan ge hästen ett så bra liv som möjligt. Avlas det på ärftliga defekter som kan medföra lidande, så är det inte hennes ensak. Dessutom så tror jag att man ska vara lite kräsen när man väljer en hingst till sitt travarsto när det är för ridhästavel, det finns nämligen många korsningar som säljs mycket billigt. De flesta vet ju att travaren inte är den ideala ridhästen för de flesta som rider. Och det ska ju gärna gå att sälja avkomman över slaktvärdepriset om man skulle vara tvungen att sälja en gång. Man vet ju aldrig vad som händer här i livet.. Jag hade lovat mig själv att ALDRIG sälja mitt halvblodssto som jag fött upp, men så kom den dagen när jag kommit in på en skola som jag inte kunde säga nej till(i Danmark). Efter att ha provat några mycket oseriösa fodervärdar och insett att folk(gäller säkert inte alla) inte är rädda om andras saker/hästar, valde jag att sälja genom en kontakt som jag litar mycket på. Hästen fick det kanon.. Faktiskt bättre än vad jag kunnat erbjuda(uppstallad "hemma" och hon blir så bortskämd :love: ). Med denna historien vill jag bara berätta att man inte kan garantera vad som kommer att hända i livet, och det är ju inte säkert att man kan behålla. Och vem är då intresserad av att köpa?
Ulrika

Ååå vad många kloka ord i ett och samma inlägg :bow: :bow: :bow:

gud vad glad jag blev idag när jag kom hem efter jobbet. jag hade förberett mig på en jobbigt stund. men istället blev jag aldeles varm i hjärtat.

en stående ovation till dig!!! :bow: :bow: :bow: :bow:

Hej!
Nu förstår jag att din kompis börjat fundera på andra hingstar igen vilket i mina öron låter som ett klokt beslut.
Vill ändå skriva några rader till dig.

Jag skulle vara mycket försiktig med att låna ut min hingst såsom du beskriver. Vännskap kan hänga löst om det blir problem och då är risken stor att du får stå med "hundhuvudet" och kostnader.
Vad händer om stoet blir skadat under betäckningen?
Vad händer om fölisen som föds har dåliga ben? (Det kan ju vara stoet som nedärver också. Men på vem kommer ansvaret att läggas; jag gissar på den förälder där man vet att benen inte är korrekta) Om det blir massor med extraomkostnader med veterinär, hovslagare etc. Operationskostnader? Om den ändå till slut inte håller som ridhäst och måste tas bort?
Om fölis får det "monstertemperament" många varnat för? (Jag kan inget om travarstammar och temperament)
Vem skyddar dig om din kompis skulle bli riktigt sur och kräva skadestånd, göra anmälan etc.

Var försiktig! Nu vet jag inte hur nära vänner ni är men min erfarenhet är att nära vännskap också snabbt kan vändas till ovännskap när det kommer in pengar/skador i bilden; och detta även med vänner man aldrig skulle tro det om, tyvärr. När det gäller sådant är majoriteten sig själv närmast!!

Jag vet inte hur stor arvbarheten är för de benproblem din hingst har men jag skulle inte använda honom till avel ens för ett "kompisföl". Inte när det finns så många fina friska hingstar att tillgå. Sedan kan ju din hingst vara den perfekta hästen för dig!
Jag tillhör här nog ändå de mer liberala när det gäller detta med hingstar och även i detta att ha hingstar som rena ridhästar men här håller jag med majoriteten.
Hoppas det går bra för dig och din häst! (Han har ju ännu endel slyngelåldrar att passera innan han blir en vuxen man...;) )

Var rädd om er! Sätt dig inte i denna risksituation för att vara snäll och ställa upp på en kompis! Som jag ser det är risken både för dig och ev fölis alltför stora!

Å ännu en mkt klok bukefalist!! :love:

Så många kloka ord är det sällan man läser annars.

Så, nu har det gått ett par år sen den här tråden skapades. Blev det nåt föl? (Har inte hängt med i andra trådar, så det kanske redan är avhandlat?)

Personligen så tycker jag att din kompis, hon med stoet, redan har bevisat hur seriös och påläst hon är genom att säga att det inte finns någon godkänd hingst som tilltalar henne. Och att hon går från en icke-godkänd hingst till en annan icke-godkänd hingst (om hon nu betäckte med Zeb?) säger ochså en hel del om hur intresserad hon är av att få en bra avkomma. :crazy:

Jag fick flera erbjudanden från stoägare innan min hingst blev godkänd, men jag sa alltid samma sak; "När han blir godkänd, om han blir det, så är ni välkomna åter. Tills dess ska han inte betäcka, punkt slut." Svårare än så är det inte. ;)

nej det ha inte blivit något föl , och kommer inte bli det heller , just nu är han under utbildning och ska komma ut på tävlingbanan först , och ska han lämna någon avkomma i framtiden så e det i eget bruk ....

jo men hon ha nästan kollat på alla hingstar här om kring ...
utom zeb ...

Edit: oops, missade visst sista sidan men låter mitt inlägg stå kvar i alla fall :)

bra att ni tänker om :) Din häst har fint huvud och är säkert super trevlig men jag får hålla med alla som menar att han inte bör avlas på.

Var glad att du har en så fin kille och hoppas din kompis hittar en bra hingst till sitt sto :)

Som allrit här på buke kan det låta lite hårt (har just läst hela tråden) men folk menar oftast bara hästarnas bästa så det är inget du ska ta åt dig av - annat än just den konstruktiva kritiken (vilket du även verkar ha gjort!)

Kul att se att du faktiskt valt att lyssna, allt för många här får råd och argument mot sina idéer och väljer att helt ignorera dem.

hur går det med knäna ?

(usch vad ouppmärksam jag är som missade att tråden var flera år gammal :p )

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka