naturlig betäckning...!!!

Sv: naturlig betäckning...!!!

knäna gå det fint med , han ha gått tillbaka jätte mycket .... :)

En parallellförskjutning kan INTE försvinna eller "gå tillbaka" eller "bli bätrre"
Det är en GRAV exteriör defekt och en häst med sådan defekt har INTE i avelsboxen att göra, oavsett vilken ras han ska betäcka!

jo det kan de , med mycket vila och inte arbete alls , de va va vet sa till mig när jag köpte han ,eftersom han växte fortfarande ... och då va han 1,5 år så då fick han vila i ett år och ha inte gjort så mycket , mera än att blivit inriden och nu är han 4 år ... och det är många avelshingstar som ha det med och som är i avel , nästan alla hästar är lite skeva ... inte många alls som är helt raka .... tyvärr....

Nej, det är inte många avelshingstar som har det - iallafall inte de som har gått igenom någon form av godkännande.

Men man kan korrigera ben på hästar det är sant, men jag har aldrig hört talas om att göra det på äldre hästar än fölungar.

jo det kan de , med mycket vila och inte arbete alls , de va va vet sa till mig när jag köpte han ,eftersom han växte fortfarande ... och då va han 1,5 år så då fick han vila i ett år och ha inte gjort så mycket , mera än att blivit inriden och nu är han 4 år ... och det är många avelshingstar som ha det med och som är i avel , nästan alla hästar är lite skeva ... inte många alls som är helt raka .... tyvärr....

Har du nån före/efter bild? *nyfiken*

kan fixa bilderna i kväll.. ska börja jobba snart ... men lova att lägga in dom ...:)

här e en bild från när han va 1,5 år , lite äldre ... tyvärr inte så bra , eftersom den är tagen med mob....

2388526.jpg

här e en från föra sommaren ,tyvärr dålig den med , han stå på ojämn mark och på stenar .... men kanske syns lite ...
8794789.jpg

se om jag kan fixa andra bilder i morgon , han inte ta bilder i dag ....

En parallellförskjutning kan INTE försvinna eller "gå tillbaka" eller "bli bätrre"
Det är en GRAV exteriör defekt och en häst med sådan defekt har INTE i avelsboxen att göra, oavsett vilken ras han ska betäcka!

Måste lägga till lite där. Parallellförskjutning kan rättas till viss del, men det måste göras tidigt (innan 7 v ålder), sen kan det förbättras något med inte bli 100% bra. Fel inskening däremot är svårare att rätta till. Detta enligt GÅ (veterinär och hovslagare på hovkliniken). I grava fall kan det påverka hållbarheten, men i lindriga fall brukar det inte göra det (enligt honom). Men SJÄLVKLART så ska en häst med denna defekt INTE användas i avel!

Jag kan inte säga att jag ser någon stor skillnad på bilderna. Parallellförskjuten är han ju, och kommer alltid att vara. Sen behöver det ju inte betyda att han har ont av det. Det har de ju sällan med rätt träning.

nä det kommer ju aldrig att försvinna på han , men det ha blivit bättre en vad det va när han va 1,5 år ...

hur märker man fall en häst ha ont av det ..??
ha inte sätt något konstigt på min att han ha ont av det ..

Du märken ju om han verkar halt, ovillig till arbete eller kanske svullnar i benen vid ansträngning. Ffa hans knän får ju en annan belastning mot ett "normalt" knä, i vissa fall är även kotorna påverkade. Då knän/kotor utsätts för ett rörelsemönster de inte är anpassade för så riskerar de ju att få ont av det. Men alla får inte ont, a och o är ju en duktig hovis och ganska täta skoningsintervall för att hålla benen i bra skick. Många hästar har ju avvikelser med fungerar i normalt arbete ändå!

oki.. för han va mycket halt när jag fick han fram till han va ca 2,5 år , sen ha han inte varit halt , förutom när han försökte hoppa över gödsel stacken och slog i benen i betongen , och de va i våras ...

och tror att det ska stå i någon gammal tråd här vilka avelshingstar som ha samma problem med benen som min....

Ok, ja i avel ska ju INTE en häst med sådana problem vara! Finns ju ingen anledning att avla på ärftliga defekter när det finns friska hästar. Är kanske inte riktigt samma regler i varmblodstravar-aveln (?) som i halvblodsaveln? Avlar de mer på prestationer? Men en häst med stora avvikelser på benen lär ju ändå inte kunna ge några hållbara individer som håller för träning/tävling.

Jag har själv haft en fölunge med mkt lindrig parallellförskjutning men där det var så lite att det bedömts som att den inte kommer ha några som helst men av det. Men självklart ska h*n inte verka i aveln.

Skönt att din häst inte har ont nu iaf!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka