Natta fyraåring...

Sv: Natta fyraåring...

Jag kan ju börja med att jag inte har några barn. Men jag har en lillasyster, som är 2 år yngre än mig och alltid haft problem med att somna.

Jag tror att hon sov hos våra föräldrar tills hon var 12-13, sedan var hon tidig med tonår osv så det slutade ganska tvärt, men hennes sömnproblem fortsatte. Vet att det provades bland annat Valeriana när hon var i 10-årsåldern, men det gav ingen effekt. Min syster är en nattmänniska, men jag tror att hon var rädd för något - som jag inte vet vad - att stänga ute ljud blev hennes sätt att kunna sova. Så hon fick ganska tidigt tv på rummet och lyssnade mycket på musik i lurar.

För henne är det fortfarande svårt ibland, men blir bättre när hon har rutiner.

Jag kan nog inte tillföra så mycket, men jag tror det är vanligt. Jag tror att för min systers del hade det varit bättre om hennes rum varit i anslutning till tex vårt tv-rum, inte på andra våningen långt från vår mamma, för det var mamma hon ville åt. Sen tror jag också att mamma faktiskt skulle varit strängare... Typ tyst gå tillbaka med henne när hon kom på natten, iaf när hon var över 6-7 år.

Och jag tror att du gör helt rätt som försöker öka tryggheten för henne! För som sagt, jag tror min syster var rädd. Jag var också lite ängslig som barn, men inte så att jag inte vågade sova.

Någonstans har jag hört att sovtåget bara går varannan timma och om man missat det är det ingen ide att försöka emellan.
Nu har jag ju inte så värst mycket erfarenhet själv iom sonen bara är 1, men jag tycker mig ana att det kan ligga nåt i det påståendet:)
Vad händer om ni flyttar läggningen en timma åt nåt håll?:)

Så är det ju. Dåligt föräldrasjälvförtroende. Jag är ju rädd för att upprepa en dålig trend...

Jag förstår om du har dåligt självförtroende som förälder, på grund av din familjebakgrund, men det jag menade var snarare att jag tycker att det är bra att du söker problemet och dess lösning hos dig själv. Inte i att barnet trotsar och är allmänt omöjligt - eller, även om hon är det emellanåt, så är det inte det som är problemet, utan problemet är i så fall att du tex tappar tålamodet.

Den där frågan gör mig alltid lika konfundersam, för om det vore så enkelt, fanns det då någon som hade haft problem att lägga sitt barn?

Fast många verkar ju tro att de har problem med att lägga sina barn om de vid enstaka tillfällen missar den obligatoriska läggtiden klockan 19, som är absolut nödvändig för att föräldrarna ska få vara ifred på kvällen.

Det är ju helt enkelt väldigt olika vad som uppfattas som problem med att lägga barnen - mina problem eskalerade efter midnatt när sonen var liten, typ.

Då tar jag det som en komplimang :D tack!

Men det är jobbigt att känna att man ibland är hopplöst ego och orättvis mot henne :(. Men samtidigt är man bara människa.

Jag brukade trösta mig med att de aldrig lär sig något om livets realiteter om deras föräldrar lyckas med att vara pedagogiska föredömen hela tiden. Då har man ju förberett dem för något slags drömvärld, där de faktiskt inte kommer att få leva. Så man gör dem helt enkelt en tjänst när man visar dem sina brister, livet är ju fullt av brister och det måste barn lära sig hantera. :p

Den där frågan gör mig alltid lika konfundersam, för om det vore så enkelt, fanns det då någon som hade haft problem att lägga sitt barn?

Ja, väldigt många lägger stor vikt vid att barnet ska sova en viss tid och ha fasta rutiner. Om barnet nu inte vill sova den tiden eller det blir bråk om nattningen, så kan ju ett sätt vara att låta barnet själv bestämma läggtider.

Det beror ju på vad man klassar som problem också - vår tvååring somnar mycket sällan före klockan tio på kvällen, vilket nog många skulle se som ett problem. Skulle vi försöka natta honom klockan åtta skulle han bli jättearg, och då skulle vi definitivt ha rätt stora läggningsproblem härhemma. Nu somnar han frivilligt, glad och nöjd klockan tio eller senare istället.

Fy vad jobbigt det är för de små som inte kommer till ro. Min grabb var exakt sån också - är fortfarande fast nu är han snart 17. Hans dygn är och har alltid varit inställt på fler än 24 timmar.

Jag minns inte hur vi gjorde men det fanns inte någon universallösning i allafall. Han var sällan ledsen eller så, bara *inte trött*. Vi hade vårt arbetsrum precis utanför hans rum så vi fanns alltid precis i närheten. Ungefär som du gör..

Fy vad jobbigt det är för de små som inte kommer till ro. Min grabb var exakt sån också - är fortfarande fast nu är han snart 17. Hans dygn är och har alltid varit inställt på fler än 24 timmar. .

Sådana är både jag och min son.

När han var liten la jag honom vid någon någorlunda rimlig tid, kanske kl 22, och då hände det att han somnade före midnatt. Fick han vara uppe tills han frivilligt gick och la sig, höll han lätt igång till kl 4. Oavsett när jag väckte honom på morgonen.

Jag löste aldrig det problemet, men barn växer ju upp ändå.

Exakt på pricken.

När andra föräldrar pratade om att deras barn varit uppe länge och inte somnat förrän vid 20 så höll en annan käft om att min aldrig lag sig före 22 och sällan somnade före 24.

Glömmer aldrig ett nyår när han var i treårsåldern och vi var på party hos grannen, jag gick hem vid 2 och sonen och pappan kom hem vid 04.30. Och då var ungen fortfarande pigg och glad.

Det har varit och ÄR jobbigt för honom att komma upp på morgnarna för att komma iväg till skolan. Och jag är inte det minsta oroad över *hur-det-ska-gå* han löser detta.

Ja, frustrationen är mycket för att det inte blir bättre trots att vi hållt på i 1,5 år - jag vill ju att sömnen skall bli lättare för hennes skull också, samtidigt som jag är less på att inte få kvällstid med hennes pappa (eller mig själv). Hon sover ju ca 8 timmar per dygn, och jag sover kanske 7, så det är inte mycket tid att få andas (och bukesurfa :D)

Ja det är klart att man blir frustrerad när något inte fungerar och det känns som om man har provat allt. Så är det ju med allting.

Jag vet hur det kan vara, min son hade ett sömnbehov på ca 8 timmar när han var liten medans jag behövde sova 9 timmar för att orka jobba (jag hade kroniskt trötthetssyndrom redan då).

Det värsta är att jag är morgonperson... Just nu är jag vaken och donar lite i huset, de andra sover.
Dottern vaknar ju ofta tidigt också, så hon är ingen uttalad kvällsmänniska, utan har bara svårt att hitta sömnen. Lilla skrutt!

Ja, väldigt många lägger stor vikt vid att barnet ska sova en viss tid och ha fasta rutiner. Om barnet nu inte vill sova den tiden eller det blir bråk om nattningen, så kan ju ett sätt vara att låta barnet själv bestämma läggtider.

Det beror ju på vad man klassar som problem också - vår tvååring somnar mycket sällan före klockan tio på kvällen, vilket nog många skulle se som ett problem. Skulle vi försöka natta honom klockan åtta skulle han bli jättearg, och då skulle vi definitivt ha rätt stora läggningsproblem härhemma. Nu somnar han frivilligt, glad och nöjd klockan tio eller senare istället.

Jag vi uppfattar ju saker olika. Jag uppfattade inte Mitten så.

Förmodligen för att våra barn heller aldrig sommar så.

Helt sant!
De bästa dagarna är när hon varit ute och röjt hela dagen, då somnar hon av pur utmattning :D.

Då kanske det är så att hon helt enkelt har ett behov av större fysisk aktivitet?

Vi bor på en gård med näst intill obegränsade utrymmen inne och ute så rörelsebehovet tillfredsställs av sig själv så att säga. De roligaste (tillåtna) lekarna inomhus tycks ha varit: springa runt och jaga varandra, inte nudda golvet och använda resårsängarna som studsmatta. Huvudregeln vi haft har varit att när det går så vilt till att saker riskerar gå sönder så får leken fortsätta utomhus.

Ett omdöme om att hon är åt det vildare hållet skulle jag personligen se som positivt, det motsatta hade gjort mig betydligt mer bekymrad.

Hon rör sig väldigt mycket - vi har även försökt med mer organiserade saker, som dans förra året, men det ville hon inte alls... Funderar på gymnastik i höst, nu när hon är något äldre.
Vi bor i ett villaområde, med väldigt många barn runt oss. Så hon röjer ofta med dem ute hela dagen (när hon inte är på dagis). Men, jag kan ibland känna att hon behövt liiiite mer aktivering för att landa på kvällen. Så det finns absolut en poäng i det! Just på dagisdagarna, när vi ofta landar inne efter middagen. Där skulle vi kunna bli bättre på att gå UT med henne istället...

Fast många verkar ju tro att de har problem med att lägga sina barn om de vid enstaka tillfällen missar den obligatoriska läggtiden klockan 19, som är absolut nödvändig för att föräldrarna ska få vara ifred på kvällen.

Det är ju helt enkelt väldigt olika vad som uppfattas som problem med att lägga barnen - mina problem eskalerade efter midnatt när sonen var liten, typ.

På BVC fick jag frågan om dv blev bättre med mörkläggningsgardin. Men snälla, om problemet var ljuset eller att ungen kan lägga sig en timma senare och somna gott så har man väl inga problem. Ställer man de frågorna utgår man ju från att den man pratar med är dum i huvudet.

På BUP fick vi adekvat hjälp.

Så det finns absolut en poäng i det! Just på dagisdagarna, när vi ofta landar inne efter middagen. Där skulle vi kunna bli bättre på att gå UT med henne istället...

Både och både och skulle jag vilja säga. Barn behöver tid att landa också. En del barn blir stressade av för mycket flängande så man ska inte bara köra på autopilot att ju mer aktivitet desto bättre. Man får köra lite på magkänsla för varje individ.

Sen finns det ju aktiviteter som lugnar och andra som stressar upp. Det där med bad innan sänggående är ju som ett skämt. Vi badar barnen när de är trötta och gnälliga för då blir de pigga igen. Samma sak med välling. De är pigga nästan två timmar efter en vällingflaska.

Vad sa de på bup?
Alla enkla saker har vi provat... Mer ljus, mindre ljus, nervarvning, bus, mattider, nattningstider... Nu har vi inga stora problem ändå, tycker jag, jag vill mest hjälpa henne att finna ro. Familjen fungerar ju, om än inte optimalt alltid :)

En del barn tycker organiserade aktiviteter är roliga, men ser jag till mig själv i den åldern och när jag var något år äldre så tyckte jag att de var rena döden. Allt skulle bestämmas uppifrån av en vuxen och lekens spontanitet saknades helt.

Både och både och skulle jag vilja säga. Barn behöver tid att landa också. En del barn blir stressade av för mycket flängande så man ska inte bara köra på autopilot att ju mer aktivitet desto bättre. Man får köra lite på magkänsla för varje individ.

Absolut! Det måste ske på barnets villkor, och det är också stor skillnad att vara ute och leka här i vår trädgård i lugn och ro i jämförelse med en organiserad idrottsaktivitet i stadsmiljö tex.

Uhm, mitt barn som aldrig tar sovmorgon ni vet? Hon sover fortfarande!! Hon vaknar aldrig efter 6 !

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 451
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 693
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V