Natta fyraåring...

Sv: Natta fyraåring...

Vi läser saga, sedan startar jag en Bamse ljudbok och går ut. Varje kvart ca går jag in och tittar till henne, kliar lite rygg och så.
Första kvarten bökar hon som tusan, hämtar gosedjur och håller på. Sedan gosar hon ner sig. Hon verkar trivas med det, att hon får vara själv men att vi är nära och tittar till. Nattningarna varierar mellan 40 min och 2-3 timmar, men trenden är god :). Och hon verkar harmonisk.
Igår vaknade hon 3 på natten, pigg och glad. Sedan var hon vaken till 21 när hon somnade efter en timmes nattning. Sjukt hur mycket hon orkar!

Nu har jag inte läst alla inläggen men med vår äldsta höll vi på som du beskriver, och det innebar en väldans frustration varenda kväll. Det ÄR verkligen inte kul att lägga flera timmar på att försöka söva barn varje kväll. När lillasyster sen föddes insåg vi att vi skulle vara tvungna att ändra rutinerna för annars skulle det bli ohållbart med två barn som krävde denna behandling. Vi införde därför en strikt kvällsrutin med godnattsaga, en liten stunds mys i sängen med släckt lampa och sen sa vi godnatt och gick därifrån. Det dröjde ungefär en vecka innan han lärt sig att somna själv, och det var en jobbig vecka men så här i längden var det utan tvekan värt det. En sak som vi märkte var viktigt var att vi tydligt talade om för sonen vart vi skulle ta vägen när vi gick ifrån honom. Typ "nu kommer jag att sätta mig i soffan och läsa en bok, sen när du har somnat så går jag och lägger mig i min säng". Att veta det verkade göra honom mycket lugnare.

Dottern är redan från början vand vid att somna själv. Hon hade rätt stora sömnproblem som liten och vi körde därför 5-minutersmetoden på henne, något som funkade klockrent på henne men som jag aldrig skulle rekommendera rent generellt - det är så beroende på barnets personlighet. Emellanåt har hon väldigt svårt att somna på kvällarna (speciellt om man kommer minsta lilla ur fas med morgon/kvällstider) men hon löser ändå detta på egen hand. Hon kan ligga i flera timmar och leka med sina nallar, eller så springer hon upp och ner i sängen och fixar och grejar men hon somnar alltid till slut. Det viktigaste brukar vara att vi låter henne vara i fred och ta det i sitt eget tempo, och det kan man ju förstå för det går ju inte att tvinga någon att somna, hur stressad man som förälder än kan bli emellanåt när barnen inte somnar förrän jättesent och man vet hur trötta de kommer att vara dagen efter. Enda "regeln" vi har egentligen är att hon ska hålla sig på sitt rum och lampan ska vara släckt och detta brukar inte vara några större problem.

Vi njuter just nu av semester och två urtrötta barn som stupar i sängen på kvällarna och sover till 8 varje morgon :) Jag längtar inte hem!!!

Hur gör ni sen när er dotter somnat vid 21 och ligger på underskott av sömn? Får hon sovmorgon nästa dag? Om du skriver ned hennes sovtider över några veckor, får du kläm på hur många timmar hon sover per dygn?

Vi har nu haft semester i 4 veckor, så hon har fått sova så länge hon vill sedan vi började med att hon ska somna själv.
När vi inte har semester, så vaknar hon själv vid 6-7 om hon somnar 21. Om vi får en katastrofnatt brukar vi låta henne sova lite på morgonen, och komma senare till jobbet (tack och lov har vi båda väldigt fria arbetstider). Alltså, med sovmorgon menar jag då till ca klockan 8.

Jag har gjort lite timöverslag med sovtiderna, och hon sover ca 7-8 timmar/dygn. Ibland kommer hon dock i en dålig rytm, och sover då 5-7 timmar i några dagar (oftast 4) och sen sover hon ikapp i form av 10-12 timmar, och sedan är hon tillbaka på de vanliga 7-8. Så jag ser inte sovtiderna som ett jätteproblem, mer än att jag själv gärna skulle sova 8 timmar plus ha 1-2 nedvarvningstimmar, och det får jag/vi ju inte :D.

Hur gammal var hon när hon slutade sova på dagarna? Vår son var 2 år och 3 månader. Dottern verkar vara ungefär samma. Hon har litet sömnbehov, men är liksom inte motståndare till att sova. Inte alls lika jobbigt för oss som föräldrar. Jag förstår alla som säger att det "bara är att" om de har ett barn som dottern vår.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 451
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 693
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar