Natta fyraåring...

Sv: Natta fyraåring...

Han låter lite som dottern, fast hon skippar sovmornarna på helgerna... hon ritar inte så mycket, men leker rollspel med leksakerna när det varit mycket. Däremot kan det hända någon dag tredje vecka (slumpmässigt när...) att hon plötsligt sover 12 timmar, typ somnar klockan sex eller tar en sovmorgon. Hon studsar ofta upp tidigt på helgerna (klockan 5 imorse, till vår stora glädje :D).
Vi pratade till frukost om att det gick bra och hon berättade stolt för pappa att hon sov i sitt rum själv. Och vi konstaterade att hon var en sån stor tjej nu, och hon fick gå hem till sin kompis själv och ringa på nyss (3 hus bort). Så nu känner jag mig väldigt positiv till det hela, det känns som om jag lyckades få med mig henne på planen, och att hon känner stolthet och inte att hon är övergiven.
Eftersom jag själv varit väldigt övergiven och misshandlad som barn, är jag väldigt känslig mot att hon känner sig ensam eller övergiven eller missförstådd... men jag vill ju inte kompensera åt andra hållet heller, så Buke är väldigt bra när jag behöver en sanity-check :D.

Fast om hon skulle somna lättare i er säng, och ev bäras över när ni lägger er, så skulle jag välja det. Det förekom hos oss fram till nioårsåldern - sedan orkade vi inte bära längre.

Jag minns att jag sov i min pappas säng de första gångerna jag var ensam hemma på natten, så jag kan gott tänka mig att hon tycker att det är tryggare, även om ingen av er ligger hos henne.

Jag har aldrig legat hos min son tills han somnar, av lätt insedda skäl. Det gick helt enkelt inte. Jag kunde inte bedriva nattning från kl 21 till kl 23.30 eller längre dag efter dag, det orkade jag helt enkelt inte. Så han låg väl i sängen och ritade och körde med bilar och pratade med sig själv tills han motvilligt slocknade. Jag undvek att störa honom.

Men snälla du:crazy:. Mitten beskriver FYRA kvällar och du börjar yra om bokstavsdiagnoser?? Så respektlöst!

Mitten! Hoppas det där inte sätter myror i huvudet på dig. Det låter ju dessutom som du och dottern håller på att hitta en väg.

Tack!
När hon var ett år kläckte min bror ur sig att hon var "lite överaktiv" och jag nojjade över det länge, men hon är enligt dagis en helt normal, vild tjej. De brukar säga att hon möjligen beter sig "mer som killarna" men det är inget konstigt.
Och ju äldre hon blir, ju "enklare" upplever jag henne jämfört med andra barn i min omgivning. Vredesutbrott har hon, men är ofta lätt att få på andra tankar. Hon tar mer eller mindre aldrig till våld när hon blir jättearg, utan skriker ;).
Det svåraste är just sömnen, hon sov kanske 10 timmar per dygn som nyfödd, och det fick jag veta var väldigt lite. Men så länge hon ändå var glad och nöjd, åt och skrattade liksom :).

Vi gjorde så i ca ett år innan vi bytte till det här, och vi tyckte det var betydligt skönare när vi lyckades förflytta henne till hennes säng. Dels kan den andra få sova, om man skall upp tidigt, och dels missade vi ibland att bära över henne, vilket resulterade i onda nackar... Och det tar precis lika lång tid och har precis samma problem ;).

Hon kommer ju till oss på natten också, det har vi inte för avsikt att hindra, så hon sover ganska många timmar med oss i vår säng.

Det du beskriver om att hon är stolt över att hon kunde sova ensam, och att hon fått gå till kompisen på egen hand - det visar kanske att hon kommit till en punkt där hon vill och behöver få ta ett steg i sin utveckling, att hon behöver få känna sig som en stor och duktig person. Om hon får lite uppgifter som får henne att känna det så kanske insomningen löser sig på lite sikt.

Jag tycker att du väldigt genomgående har beskrivit henne som glad, arg, kreativ, och viljestark. Och av din ton framgår alltid att alla de egenskaperna är bra. Och när det blir lite väl mycket slagsida åt något håll, så brukar du alltid problematisera dig själv: "Varför är det så svårt för mig att hantera det här, hur skulle andra vettiga människor göra nu?"

Jag tror inte jag oroar mig för diagnoser :). Hon är väldigt lätthanterlig och resonabel, om än envisa.

Vad bra. :)
men en jättevanlig anledning att man missar ADHD hos flickor är just att de faktiskt är "lätthanterliga" eller "snälla".
inte för att din dotter har det, utan för att jag vill säga det när ämnet kommer på tal. det behövs mycket kunskapsspridning i den frågan ...

inte för att din dotter har det, utan för att jag vill säga det när ämnet kommer på tal. det behövs mycket kunskapsspridning i den frågan ...

Ämnet har inte "kommit på tal". Du drog upp det helt omotiverat. Att skriva om ADHD på ett så ytligt och oreflekterat vis som du gör i den här tråden, har ingenting med kunskapsspridning att göra. Möjligen kan du skapa oro på det viset, men det är ju en annan sak.

Jag tycker att du väldigt genomgående har beskrivit henne som glad, arg, kreativ, och viljestark. Och av din ton framgår alltid att alla de egenskaperna är bra. Och när det blir lite väl mycket slagsida åt något håll, så brukar du alltid problematisera dig själv: "Varför är det så svårt för mig att hantera det här, hur skulle andra vettiga människor göra nu?"

Så är det ju. Dåligt föräldrasjälvförtroende. Jag är ju rädd för att upprepa en dålig trend...

Kan ni få henne att inte lämna sängen. Hon behöver inte sova men hon får inte gå upp. Kan du ordna så du eller pappan kan sitta och titta lite på TV eller nått sånt precis utanför rummet. Då känner hon närheten fast hon inte får gå upp och samtidigt har ni nått att göra. Jag skulle bli skogstokig om jag fick försöka natta mina ungar i två timmar och då skulle det givetvis gå ännu sämre. Min dotter är 4½ och väldigt lätt att lägga så jag har ingen egen erfarenhet av krångel på kvällen men däremot så vet hon att hon inte får lämna sängen. Ibland vill hon inte sova men då sitter hon en stund och lekar med gosedjuren i sängen och somnar sedan. Låter inte som ni har det så lätt men det kanske är en start om hon inte springer upp hela tiden för att kolla att ni är där.

Då är dag 2 inledd, håll tummarna... Hon verkar ha extra mycket envishet lagrat idag ;)

Ämnet har inte "kommit på tal". Du drog upp det helt omotiverat. Att skriva om ADHD på ett så ytligt och oreflekterat vis som du gör i den här tråden, har ingenting med kunskapsspridning att göra. Möjligen kan du skapa oro på det viset, men det är ju en annan sak.

Jag hoppas att din uppläxning ger dig en skön känsla av att stå lite högre än vad jag, som inte vet hur man beter sig, känner. :o

Läste lite om adhd hos flickor, vad luddigt det kändes... Beskrivningarna var lite " vilket barn som helst" tycker jag?
Ja, än så länge oroar jag mig inte som sagt.

Har ni prövat ljudböcker?

Vi har nattat med att läsa saga och sedan har de fått välja en ljudsaga eller CD med "god nattsånger" att lyssna på och det har fungerat bra hos oss, faktum är att de fortfarande gärna lyssnar på något när de ska somna.

Japp, Bamse i trollskogen är på nu! Hon lyssnar gärna på ljudböcker. Nu har 45 minuter gått, vi har druckit vatten, blivit kliade på ryggen två gånger, bytt gosedjur, kollat att mamma är kvar 3 gånger... Jag har gått in var tionde minut som utlovat. Mest pust och stön därinnifrån nu ;)

Den har vi slitit ut hos oss ;)

Hoppas det reder ut sig, det kan ju vara en period bara och plötsligt har det gått över.

Skriver i egenskap av icke-förälder men storasyster till en kille som numera är 6 år gammal. När han började sova i egen säng gick rutinen till så att först var det läsa saga samt välling, därefter låg han och lyssnade på kasettband med sagor eller musik vilket allt som oftast funkade utan problem.

Såg nu att ni testat ljudböcker :) Det är ett himla bra sätt att slappna av, själv lyssnade jag på kasettband med sagor ganska långt upp i åldrarna :D

Ja, det har funkat bra... Inte tillräckligt bra dock :D. Nu har det snart gått 1,5 timme och hon har inte en tanke på sömn...

Och nu plötsligt somnade hon!!! En och en halv timme måste ju vara okför andra dagen? Inga tårar, inget bråk, bara stilla diskussioner och lite ryggkli. Mamma är nöjd!

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 451
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 693
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30