Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Fast jag tror att det är lika illa att aktivt inte följa några normer som att blint följa dem. Det vettiga är väl att följa och uppmuntra de bra och att uppmärksamma och motverka de dåliga? Alla normer är inte ju inte dåliga. Jag måste ju inte gå mot rött för att kunna välja de kläder jag vill sätta på mig.

Jag tror på att reflektera över de val man gör, och balansera mellan att följa normer och att inte gör det. Nej, livet är inte enkelt, så vill vi ha en trevligt samhälle får vi ju anstränga oss lite för att skapa det.

men det har jag väl inte sagt ;)

Inte direkt, men det var apropå att du svarade mig att det är "farligt" att följa normer för att man då kommer att följa även dåliga normer. Jag skrev inte heller att man SKA följa ALLA normer i mitt inlägg, utan endast att man måste förstå att man är en del av att upprätthålla och riva normer i samhället. Man är inte en isolerad ö (hur mycket vissa än tror det...obs, inte du ;)) Och gav exempel där jag tycker att det är bra normer att följa och uppmuntra. Och då svarade du (typ) att "nej, de där normerna följer inte jag för då är det risk att man följer alla normer och jag vill vara en individ".

Så uppfattade jag det :)

aha, nej så menade jag inte riktigt ;) menade mest att jag anser det hälsosamt att ifrågasätta varför folk gör saker, samt inte per automatik fundera på och agera utefter vad som är rätt och fel enligt normen (inte lagen).

alla hittar vi våra egna vägar till vad som känns som bäst sätt att leva våra liv :)

Finns det några sådana i den här tråden??
Ja, bl a du om jag inte helt missminner mig tycker att han ska betala första daten för att han är man, annars är han snål. Detta trots att du själv har bjudit några gånger. Har för mig att även morgaine menade på att så länge samhället ser ut som det gör så kan han gott få betala för det tar han igen sen i markservice. :meh:

Du får gärna förklara ditt märkliga inlägg om min sambo.

Det grundade sig på att du ganska kategoriskt talade om hur du ogillar att män vill bjuda kvinnor på fika. Du tom gav uttryck för att en sådan man med sådan kvinnosyn var inget i din smak. Vilket lät extremt märkligt eftersom jag sett i andra trådar att du träffat en spanjor. Jag törs slå vad om att han erbjöd sig ta notan på er första dejt. Jag törs även slå vad om att han är artig med dörrar etc. Vilket jag tycker är trevligt, jag gillar artiga människor. Men du lät påskina att du inte kunde dejta en artig man som håller upp en dörr åt dig T.ex.

Artighet är dessutom inget som krävs enbart av män, jag tycker en kvinna som tar emot mycket av en man skall ge tillbaka efter sin förmåga också så att inte han känner sig utnyttjad. Och når kvinnan dörren först skall hon hålla upp den. Artighet helt enkelt. Det är ont om artiga människor i Sverige, därför uppskattar jag det när jag stöter på det, och i valet av partner har jag lärt mig den hårda vägen att jag vill ha en socialt smidig och kompetent man som vet hur ha för sig. Jag vet hur jag skall föra mig, jag vill inte skämmas över min partner.

Aha! Alla spanska män är likadana! Där ser man!

Kan du inte berätta det för mina spanska släktingar?

Kvinnor i Saudi-Arabien får inte köra bil. Kvinnor i Sverige tjänar cirka 30% lägre än sina manliga kollegor för samma arbetsuppgifter.

Det första fallet kan enkelt lagstiftas om. Exempel nummer två är svårare att hitta en enkel lösning på. Fortfarande visar det på strukturella skillnader.
Och ja, gränsen är hårfin ibland. Men med små steg kan vi få ett jämlikare samhälle. Och till de små stegen hör att inte förutsätta att mannen ska ta fikanotan per automatik på en särkönad dejt. Trots att det handlar om några tior. Däremot är det ingen som ifrågasätter att man inte får bjuda sin dejt - det ska bara inte falla på mannens lott automatiskt utefter könsstereotypa roller.

Blev det lite klarare?

Nästan ett KL då det är ett generellt inlägg i debatten

Nu känns det som vi kör i cirklar.
Allt det där var vi väl överens om för några sidor sedan?

*kl*

Det är nästan så att jag känner för att göra en vetenskaplig studie i "vem betalar på första dejten". Kanske skulle ge motivation till att få igång mitt dejtande lite bättre också :D

MVH Akademiker

Aha! Alla spanska män är likadana! Där ser man!

Kan du inte berätta det för mina spanska släktingar?

Det tror jag deras mor och far redan har gjort! :p
Jag tror att i de allra flesta länder utom Skandinavien kanske så kan nog en kvinna på dejt räkna med att bli bjuden, ja. Du kanske har en släkting som är undantaget, men jag tror ändå att han är uppfostrad som att han bör bjuda kvinnan.
OBS att jag nu inte säger att det är Rätt att det är så, det får alla tycka som de vill, men jag tror att det ser ut så i övriga världen. Det är vad jag fått höra, och det är vad jag har upplevt.

För övrigt är inte tråden rolig längre, så om jag inte besvarar fler frågor i ämnet så är det för att jag väntar på ny vändning. Detta ämne känns färdigdebatterat nu för min del...
Nu vill jag läsa om era spännande fredagsdejter! :)

Senast ändrad:

Det är många cirklar. Ändå begriper inte alla vad kärnfrågan är.

Även om hela diskussionen förstås är lite OT i en dejtingtråd. Men jag tycker att det är viktigt att man funderar lite över vad man tar för givet.

Men tycker du inte själv att det är lite otrevligt att du sitter och berättar för Niphredil hur hennes sambo är, baserat på hans nationalitet? Jag tycker det ser otrevligt ut.

Jaja... det här snacket i en NÄTDEJTINGTRÅD blir man bara förvirrad av ju
Men en sak ÄR säker.....bjuder JAG ut nån på dejt så tar jag första notan... oavsett storlek.............. skit samma sen om det bara blir en date
men jag tog ju steget att vilja träffas så....... skulle nån kvinna bjuda ut mig... ja då får vi se om HON förväntar sig att jag ska pröjsa:)
men det är ju nåt som står skrivet i stjärnorna än så länge.. vem och om någon ska pröjsa
over and out
fredagskväll å jag får hem å klappa katten i helgen i brist på dejt :(

lycka till alla ni andra
/sickan hela helgen

Jamen precis!
Det är så klart enkelt att tänka om sig själv att "äh, inte är jag fast någonstans i något mönster inte". Fast är det så enkelt, liksom?

Och...behöver det alltid vara så icke-enkelt?

Jag tror kanske aningens mer på någon slags fri vilja än vad du gör, i och för sig.

Exemplet med grävmaskinen. Jag har aldrig tänkt att jag bryter något mönster när jag brötar runt i den. Jag tycker bara att det är roligt. Min sambo också - följer han alltså mönstret medan jag bryter det? Eller handlar det om samma anledningar till varför vi gillar grävmaskinen? Jag personligen tror ju på det sistnämnda, tror jag.

Vilken intressant diskussion, jag ger mig in i den! :)

Jag tänker lite att man kanske får vara medveten om att man formas av normer etc i samhället, men att man inte automatiskt måste bryta dem bara för det. Om jag uppskattar en typiskt kvinnlig hobby (tex att sy) kanske det varit så att jag fötts till man och uppfostrats som en pojke genom livet. Då kanske jag hellre hade byggt modellflygplan. Men det innebär ju inte att jag måste byta ut min hobby jag uppskattar bara för att det är troligt att jag har den till viss del för att jag är kvinna. Det har ju ingen negativ inverkan på mitt liv att jag syr istället för att bygga modellflygplan.

Om jag däremot betalar maten hemma, går ner i tid på jobbet för att vara hemma med barnen medan min manliga partner köper bilar och fortsätter jobba fulltid, så finns det en stor risk för negativa effekter av mitt förmodat könsstereotypa val. Där kan det vara bra att resonera kring det, om jag ändå verkligen vill göra så kan vi göra valet att pensionsspara åt mig, att jag pluggar lite samtidigt för att fortfarande ha hyfsade chanser på arbetsmarknaden om jag vill senare, att jag står för saker som inte kommer att bara försvinna vid en separation.

Dvs när våra könsstereotypa val riskerar att påverka oss negativt kan vi resonera kring det och välja om alternativt minska skadeverkningarna.

Du fixar tydligen att adressera direkt till mig trots att jag inte stod sist i listan den här gången, det vore trevligt om du även fortsättningsvis adresserar dina inlägg direkt till den du hoppar på och inte de som står sist i listan. :meh:

Nu tycker jag att du tillför en onödigt tråkig stämning här i tråden.
Jag har bett om ursäkt för att jag inte förstått kodexen härinne.
Jag ska göra bot och bättring.

Jag förstår inte heller vem jag hoppade på med vad jag skrev.
Skulle du kunna förtydliga?
Jobbar du kanske på min arbetsplats?

PS.
Här får du en retroaktiv present: *KL*
DS.

Du vet ingenting om min sambo, ingenting alls. Din attityd är sanslöst tråkig, sämre än de flestas faktiskt. Du sitter på fullaste allvar och säger att du vet mer om min sambo än jag gör, endast baserat på hans etnicitet. Jag bor med honom, älskar honom, KÄNNER honom. Du har inte ens träffat honom. Det bor nästan 50 miljoner människor i Spanien och du vet tydligen allt om alla.

Jag tänker inte diskutera med nån rasistisk skitsnackare faktiskt. Fy för folk som generaliserar så jävla trist som du gör.

Jag har aldrig sagt att jag inte kan dejta en artig kille. Däremot inte nån jävla gentlemannatyp och det är en otrolig skillnad i min värld.

Men tycker du inte själv att det är lite otrevligt att du sitter och berättar för Niphredil hur hennes sambo är, baserat på hans nationalitet? Jag tycker det ser otrevligt ut.

Det här är så tröttsamt kan jag säga dig, jag blir tokig snart på alla jävla svennebananer som ska berätta för mig om vem min sambo är. Jag lessnar totalt snart.

*kl* är viktigt här därför att det ibland är svårt att förstå vem man svarar och därför att det är många som läser och skriver (ibland mycket snabbt).
Ett problem med många användare och oklara, i vissa fall, regler.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 569
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 745
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 210
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka