När ska man berätta för familj/vänner/jobbet etc?

Sv: När ska man berätta för familj/vänner/jobbet etc?

Grattis!
Vi berättade för familjen ganska omgående och jag berättade även för mina bästa kompisar ungefär samtidigt. Jobbet fick veta runt v 14-15 tror jag. När man ska berätta är ju helt upp till en själv, jag kände att jag ville att mina närmaste skulle veta det ganska direkt, om något skulle gå fel ville jag gärna ha deras stöd. Övriga fick veta lite pö om pö efter v 13, när det föll sig så.

Finns det någon gräns där man måste berätta för chefen enligt lag eller liknande?
Jag inser ju att det på de flesta syns efter ett tag men det finns ju även de som föder barn utan att veta att de är gravida så det måste ju inte synas.

Jag kan inte hålla tyst om något så jag hade nog berättat ganska snabbt även om jag hade försökt vänta.

Men tvärt emot er så vet jag inte om familj hade varit de första jag berättat för... Men man kanske blir väldigt familjekär när man blir gravid, vad vet jag...:crazy:

Jag har haft en jätteusel relation med mina föräldrar men jag berättade ändå för dem på en gång. På något sätt vet jag ju att de varit i samma sits, och jag kände mer behov av att prata med mamma speciellt när jag blev gravid. Man försöker kanske hitta sin egen mammaroll på så sätt. Men alla är ju olika, det finns ju knappast några rätt eller fel :).
Jag berättade för dem omedelbart som sagt, men även för 2-3 väldigt nära vänner. Jag har alltid haft svårt för hemlisar :D

Ni får väl fråga breccia_ !

Det är väl hon som fick en bebis utan att veta om att hon var gravid ?

det var storleken på magen som jag syftade på mest,om man kan dölja för andra eftersom det var det du pratade om. Som zody sa, den var liten. I övrigt kände jag inte sparkar förrän v 28-29, i v23. Vi fick åka in på koll flera gånger för att hon märktes av så lite.

Nu, icke-gravid, känner jag av tarmarna mycket väl, känns som tidiga v30+ rörelser.

Gravidkomplikationer hade jag inga alls. Inget illamående, inga foglossningar, inget, inte ens i slutet var det jobbigt.
Jag trodde knappt på att jag var gravid förrän jag fick se barnet på ul v 19.

Ang vikten så gick jag ner 5 kilo första 15 veckorna, sen upp dom igen, +- 0 runt v 24 typ. När jag slutade jobba kom resten av kilona (jobbet var min motion:D)

Man kan bli gravid när man har p-stav ex, och det är väldigt vanligt att man slipper mensen när man har p-stav. Man kan även mista den om man är sjuk, underviktig, motionerar hårt osv.

Fast du hade ju ändå lite mage med tanke på bilderna här på buke eller har du fler barn än ett?? :D

ja visst hade jag lite mage, men den kom ju sent och vart inte så hiskeligt stor, hade jag haft stora tröjor på mig kunde jag ha dolt den länge:D
Inga fler barn, tyvärr:) (än)

ja visst hade jag lite mage, men den kom ju sent och vart inte så hiskeligt stor, hade jag haft stora tröjor på mig kunde jag ha dolt den länge:D
Inga fler barn, tyvärr:) (än)

:D

Vad jag menar att hur kan man inte veta att man är gravid själv, inte ens i slutet dvs att man hamnar på förlossning och föder ett barn utan att ha ett hum om det.

Du hade ju liten mage men knappast så liten att du inte märkt av den själv, att man kan dölja det för andra med stora kläder etc är jag helt med på men just detta att helt plötsligt ligga och föda barn utan att ett hum om det

Just det tvivlar jag också på, såvida det inte är ordentliga skygglappar involverade från kvinnans sida. Kroppen förändras så mycket, hur kan man inte märka det? Har man så dålig koll på hur den brukar vara?

*kl*

Jag berättade för familj och vänner runt vecka 23. De bor en bit bort, och fram tills dess såg jag mest fet ut. Berättade i samma veva på jobbet, insåg själv att jag gravid i slutet på v 15, då en ytlig bekant frågade om jag var gravid vilket jag inte hade skänkt en tanke. Fick ångest och sprang till sevenEleven och köpte gravtest, och plussade så det sjöng om det.
Jag hade lätt kunna missa fram till typ vecka 27, jag har alltid haft väldigt oregelbunden mens, ibland går det ett halvår mellan gångerna. Ibland var annan vecka.

Men skulle du inte lagt märke till att du började se fet ut?

Jo, men det var efter jul:o så det fanns orsak. Och jag pendlar ganska kraftigt 10 kilo upp och ner.
Det fanns inte i min värld att jag skulle vara gravid, det skulle vara något jag tänkt igenom och planerat.
Men häpp, minipiller måste man vara noga med, och jag var väl inte noggrann nog.

Jag har berättat för släkten på en gång, och närmsta vännerna. För går det snett vill jag att dom ska veta och förstå om man är deppig, min kollega fick missfall i v.11 och när hon jobba sen fick hon frågan: Vad du är grinig, har du mens eller?

Min chef fick veta i v.7 för jag svimma på jobbet. Strax efter fick kollegorna veta, inte så lämpligt att bära 50 kg som gravid när man väger 50 kg själv ;)

Andra graviditeten berättade jag när det började synas i v.16. Då hade fler redan misstänkt det långt tidigare! Att jag väntade var för jag bara var provanställd.
Jag hade ingen mage, de märkte det på mina mat och fikaraster!!

Igen, fråga breccia_ !

Hon fick inte veta förrän hon var på akuten att det var en förlossning på g. Så det ÄR möjligt för fullt normala kvinnor att vara gravida utan att de märker det. Jag vet faktiskt minst en till person som dessutom är mor till två där bägge gravideterna upptäckts väldigt sent, typ i nionde månaden. Och hon är väldigt smal ifrån början.

Alla ändras inte så mycket i kroppen och ha så eländesont som många har.

Igen, fråga breccia_ !

Hon fick inte veta förrän hon var på akuten att det var en förlossning på g. Så det ÄR möjligt för fullt normala kvinnor att vara gravida utan att de märker det. Jag vet faktiskt minst en till person som dessutom är mor till två där bägge gravideterna upptäckts väldigt sent, typ i nionde månaden. Och hon är väldigt smal ifrån början.

Alla ändras inte så mycket i kroppen och ha så eländesont som många har.

Jag har inte sett end enda som inte sett gavid ut på något sett. Hade varit väldigt intressant att se blider på dessa personer innan de hamnade på förlossning :D

Jag tror inte på det förens då ;)

Självförnekelse är ju iof en stark känsla

Nej, det är ju inte så vanligt, men det förekommer och jag kan säga att den tjejen som jag kände såg verkligen inte gravid ut alls. Möjligen att hon fick lite större tuttar occh att magen inte var rutig, men det var också allt. Hon bar tydligen sina barn väldigt långt inåt ryggen. Hon hade dessutom sin mens som vanligt under hela tiden. Tyvärr så är väl just den kategorin personer inte direkt vanligt på fotografier, särskilt inte magbilder, det finns ju liksom ingen anledning :-)

Jag berättade för familj och vänner på en gång (v.5) och på jobbet v.6. Det var viktigt att jobbet fick veta då jag har ett riskfyllt och väldigt stressigt arbete och en riskanalys gjordes ganska omgående där ett flertal arbetsmoment blev "förbjudet" för mig att utföra.

Nej, det är ju inte så vanligt, men det förekommer och jag kan säga att den tjejen som jag kände såg verkligen inte gravid ut alls. Möjligen att hon fick lite större tuttar occh att magen inte var rutig, men det var också allt. Hon bar tydligen sina barn väldigt långt inåt ryggen. Hon hade dessutom sin mens som vanligt under hela tiden. Tyvärr så är väl just den kategorin personer inte direkt vanligt på fotografier, särskilt inte magbilder, det finns ju liksom ingen anledning :-)

Hon kanske inte såg gravid ut med kläder på, men att hon själv inte skulle kunnat märka alls att brösten blev större och att magen blev större verkar inte jättetroligt för mig. Då handlar det nog om att man inte vill se och inte vill veta.

En livmoder med ett fullgånget foster i är ju stor som en redig vattenmelon, även om man bär nära ryggen så är det helt orimligt att midjemåttet inte skulle påverkats alls, och att man inte heller när man ser sig naken i spegeln skulle kunna märka någon minsta förändring mot när man inte var gravid.

skillnad kan det ju bli, men vissa ser ju bara tjocka ut, inte gravida. viktökning kan ju bero på så mycket.

Hon trodde nog att hon ätit lite för gott kanske ;)

För en annan är det ju helt otroligt att inte märka det. Har en kompis som märkte det i 6 månaden- men de 3 sista var ju helt omöjligt att inte fatta.

Synd att man inte har haft så lite komplikationer på vägen ;)

skillnad kan det ju bli, men vissa ser ju bara tjocka ut, inte gravida. viktökning kan ju bero på så mycket.

Tja, om jag helt plötsligt började gå upp tio kilo och brösten samtidigt växte, så skulle jag nog ta mig en ordentlig funderare. Det är ju inte riktigt normalt, särskilt om den där konstiga viktökningen bara hamnade på magen och sammanföll med att min mage började röra på sig som om nån sparkade inifrån på den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar