När ska man berätta för familj/vänner/jobbet etc?

Sv: När ska man berätta för familj/vänner/jobbet etc?

Det tror jag inte man ska räkna med. För i princip alla så syns det väldigt tydligt att man är gravid mot slutet, man får nog vara ganska rejält överviktig innan för att det inte ska synas alls. Och för att inte själv lägga märke till att man är gravid så är det nog en hel del förträngning och skygglappar involverade också, så omärkligt är det inte att vara gravid.

Jag håller med dig, vet inte en enda normalviktig person som skulle ha missat att det var gravida

jag hade nog kunnat missa min fram till v 33 eller nåt, men inte senare. Framför allt sparkarna kändes, även om moa var väldigt lugn, gav aldrig nån som gjorde ont och märktes inte av varenda dag ens i slutet.

Det tror jag inte man ska räkna med. För i princip alla så syns det väldigt tydligt att man är gravid mot slutet, man får nog vara ganska rejält överviktig innan för att det inte ska synas alls. Och för att inte själv lägga märke till att man är gravid så är det nog en hel del förträngning och skygglappar involverade också, så omärkligt är det inte att vara gravid.

Nej, givetvis ska man inte räkna med det!
Jag menade bara att jag fattar att man tillslut är tvungen att berätta eftersom det syns men det kan ju skilja väldigt mycket från person till person och även hur mycket man försöker dölja det.

Med dottern fick ett fåtal riktigt nära veta det direkt i v 5, "alla andra" som hade med saken att göra ;), fick veta det i v 17 när jag vart dålig och inlagd på sjukhus.

Övriga 4 graviditeter, som alla slutat i missfall :cry: ( i v 7, 6 11 och 8) berättades det också bara för ngn enstaka från början, och sedan fick vi berätta för övriga iom missfallen då det behövdes en förklaring till sjukhusvistelse och varför jag mådde dåligt. Vilket inte var så roligt faktiskt. det hade varit lättare om "alla" vetat det redan från schratch...

jag hade nog kunnat missa min fram till v 33 eller nåt, men inte senare. Framför allt sparkarna kändes, även om moa var väldigt lugn, gav aldrig nån som gjorde ont och märktes inte av varenda dag ens i slutet.

Men gick du inte upp i vikt nånting eller märkte att din mage blev större? I vecka 33 är ju livmodern som en vattenmelon istället för den hönsäggsstorlek den har normalt, det verkar nästan lite läskigt att du tänker så lite på hur din kropp brukar vara att du inte märkte det alls, vad händer om du skulle få en tumör eller bli sjuk? Skulle du inte heller noterat att du inte hade mens och ingen ägglossning? Det verkar också lite konstigt att du inte skulle ha känt av en enda spark förrän v 33, vid det laget känner man ju dagliga fosterrörelser normalt.

Alltså, i de fall när kvinnor säger sig inte ha märkt att de varit gravida så ligger det ju nästan alltid en tragedi bakom, man vill inte veta helt enkelt.

Senast ändrad:

Efter att ha sett bilder på comforts gravidmage så kan jag intyga att man lätt skulle kunna missa att hon var gravid om man inte visste. (och comfort är och var verkligen inte överviktig, så det finns människor som bär sina barn långt mot ryggen.)

I övrigt håller jag med - har oerhört svårt att förstå hur man kan missa en graviditet helt. Vad tar man fosterrörelserna för, fisar på tvären eller?

Ja men hade du missat den helt och helt plötsligt bara fött barn??
v.33 så har man ändå i vart fall nästan 2 månader kvar ;)

Jag tvivlar på att folk faktiskt missar helt att de är gravida och helt plötsligt så bara föder de ett barn

Att andra kan missa det kan jag tänka mig, särskilt om man brukar ha lite löst sitande kläder i vanliga fall också, men att man själv inte skulle märka någonting alls? Jag har svårt att tro det, såvida man inte mår så dåligt att man inte vill och orkar ta det till sig. Märker man inte att man har en extra vattenmelon i magen och ingen menscykel?

Fast äter du p-piller så kan du ju ha din falska mens genom hela graviditeten och sedan så finns det dem som får en blödning varje tid i månaden som de skulle ha mens.
Fast jag är också en av dem som inte tror att man kan missa en graviditet men att man kan förtränga den.

Att ha regelbundna blödningar på det sättet när man är gravid torde vara extremt ovanligt. Och ännu ovanligare att det dessutom kombineras med att inte ha några som helst komplikationer (50% får ju foglossningar, t ex, och de allra flesta mår lite illa och/eller är tröttare än vanligt), och dessutom med att få en rekordliten mage som inte märks - det känns som väldigt höga odds att allt det där ska hända samma person.

Åh vad jag hoppas att Breccia_ hittar hit, vore himla spännande att höra hur hon upplevde sin graviditet! :laugh:
Jag har alltid haft himla svårt att förstå människor som går igenom en graviditet helt ovetandes, och nu när jag själv är höggravid har jag ännu svårare att förstå.
Är det som du tror, att man mår dåligt och inte tar det till sig? Eller har man så dålig koll på sin egen kropp och dess funktioner att man inte reflekterar över allt som förändras vid en graviditet? Eller finns det verkligen kvinnor som blir gravida utan att märka ett dugg?

Fast äter du p-piller så kan du ju ha din falska mens genom hela graviditeten och sedan så finns det dem som får en blödning varje tid i månaden som de skulle ha mens.
Fast jag är också en av dem som inte tror att man kan missa en graviditet men att man kan förtränga den.

Men det undrar jag verkligen faktiskt. Vad jag vet så skall man inte kunna blöda som man gör när man har mens och har man sådana blödningar är det något som är fel.

Jag hade en liten blödning och det kollades upp direkt och det var inte ens i närheten av mensblödning

Finns ju faktiskt en hel programserie om folk som inte visste att de var gravida förren de födde och min mammas chefs blev morfar utan att någon visste det förren de ringde från sjukhuset och sade att han borde komma eftersom han skulle bli morfar.

Jag kan dock tänka mig att det är lättare hänt på tonåringar pga att man förtränger det för att sånt helt enkelt inte händer och man kanske inte känner sin kropp lika väl som vuxen. I min ålder (24) är det inte lika lätt att vifta bort syntom eftersom var och varannan man känner är gravid eller har bebis.

Jag tror faktiskt inte på det om jag skall vara ärlig.

Grattis!
Jag berättade efter inskrivningen för familjen. Min chef på jobbet fick veta redan i v 4-5 pga att jag var hemma mkt för illamående och hon började undra om ngt var fel.

Några vänner fick veta efter v 13 och sen gick jag ut med det på jobbet och i övrigt efter RUL när vi visste att allt var bra. Var då i v 22 (hade räknat fel på datum så rulet kom lite sent).

det var storleken på magen som jag syftade på mest,om man kan dölja för andra eftersom det var det du pratade om. Som zody sa, den var liten. I övrigt kände jag inte sparkar förrän v 28-29, i v23. Vi fick åka in på koll flera gånger för att hon märktes av så lite.

Nu, icke-gravid, känner jag av tarmarna mycket väl, känns som tidiga v30+ rörelser.

Gravidkomplikationer hade jag inga alls. Inget illamående, inga foglossningar, inget, inte ens i slutet var det jobbigt.
Jag trodde knappt på att jag var gravid förrän jag fick se barnet på ul v 19.

Ang vikten så gick jag ner 5 kilo första 15 veckorna, sen upp dom igen, +- 0 runt v 24 typ. När jag slutade jobba kom resten av kilona (jobbet var min motion:D)

Man kan bli gravid när man har p-stav ex, och det är väldigt vanligt att man slipper mensen när man har p-stav. Man kan även mista den om man är sjuk, underviktig, motionerar hårt osv.

Fast alla blöder ju olika vid mens. Förut varade min i två dagar, kom morgon dag ett o försvann kväll dag två. kom inte ens tillräckligt för att fylla en normaltampong under en dag.
Så "en liten blödning" hade varit normal mens för mig.

Ja men hade du missat den helt och helt plötsligt bara fött barn??
v.33 så har man ändå i vart fall nästan 2 månader kvar ;)

Jag tvivlar på att folk faktiskt missar helt att de är gravida och helt plötsligt så bara föder de ett barn

som sagt var det magsizen jag syftade på, inte ens Moa gjorde sig obemärkt i slutet:D

i övrigt vill jag bara klargöra att jag har svårt att se hur man kan missa en graviditet, men uppenbarligen sker det ju. Breccia hade, som jag förstått dert, tagit flera gravtest som visade negativt.
Ock jag kan intyga att hon är definitivt inte överviktig!:)

Att ha regelbundna blödningar på det sättet när man är gravid torde vara extremt ovanligt. Och ännu ovanligare att det dessutom kombineras med att inte ha några som helst komplikationer (50% får ju foglossningar, t ex, och de allra flesta mår lite illa och/eller är tröttare än vanligt), och dessutom med att få en rekordliten mage som inte märks - det känns som väldigt höga odds att allt det där ska hända samma person.

Ja varför inte? Jag har inte lika illa foglossningar som du men om jag inte visste om att det fanns så skulle jag tro att det var min skada som har gått upp igen och det med besked. Är du en magkatarr-person så mår du illa och har halsbränna, början av min grav så skyllde jag på min magkatarr fast att jag har vetat om min grav sedan v.4-5.
Vad jag vill säga är att de flesta symptomer kan man skylla på annat om man inte vill befatta sig med att man är gravid.

Ang blödningarna sa jag inte att det var vanligt utan att det finns dem som har det så.

Men det undrar jag verkligen faktiskt. Vad jag vet så skall man inte kunna blöda som man gör när man har mens och har man sådana blödningar är det något som är fel.

Jag hade en liten blödning och det kollades upp direkt och det var inte ens i närheten av mensblödning

Som sagt blödning skrev jag och det behöver inte vara fullt menspåslag. Vet inte hur mycket du blöder vid en en mens men jag kan inte påstå att jag blöder nämnvärt mer än vad comfort beskrev.
Vet man inte eller förtränger sin graviditet så kollar man inte upp blödningar utan det anses som normalt att ha det 1 gng/månad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar