Nej en sådan person kommer kanske aldrig att kunna känslomässigt se saker ur någon annans synvinkel eller förstå. Men om personen är medveten om att en sådan förmåga saknas kan hen nog lära sig rent mekaniskt hur man gör och därmed underlätta sitt liv och andras. Om person gör X ska jag göra Y, om jag inte är hungrig kan ändå någon annan vara det osv.Jag har levt med en sådan person. Dock inte i samma saker som i TS exempel. Men en total oförmåga att sätta sig in i andras känslor och behov.
Jag tror inte att en sådan person som i mitt exempel nånsin kommer att kunna se saker ur någon annans synvinkel. Det finns inte heller något som helst intresse för andras liv och upplevelser.
Säkert går et att diagnosticera. Men varför lägga energi på det. Bättre att se till sig själv och sitt eget liv och egna känslor istället.
(har umgåtts med en person som var medveten om sin autism och hade lärt sig av psykolog en hög sociala trick och därför var mycket duktigare och gladare i sociala sammanhang än hen annars skulle varit.)