När kommer fölisen egentligen...???

Om det rinner/sprutar mkt mjölk innan fölningen så bör man samla upp den och frysa in samt skriva datum & klockslag på påsarna, den riktiga råmjölken är aningen tjockare och lite lite gulaktig (den ska fölet ha först från nappflaska).. mot vad den första vita mjölken är.

oki.. hon är fortfarande helt oförändrad i juvret men för någon dag sedan började det bli Urgröpningar vid bäckenet.. :) Ska försöka o "mjölka" henne så som du beskrev där uppe.. :)

Riktigt, endast OM stoet verkligen 'rinner/sprutar' mjölk i flera dagar innan fölningen, då samlar man upp i påsar och stoppar i frysen, (skriv datum & klockslag) notera gärna även färg & konsistens.. den mjölk som är ngt gulare och även ngt tjockare ÄR råmjölk!!

DEN ska fölet ha först av allt med nappflaska inom ett par timmar och sen varje halvtimme (ca 3 dl/gång) ifall stoet efter fölningen bara har vit mjölk kvar!

Oftast (och i bästa fall) så kommer råmjölken efter fölningen och behöver kanske inte använda nappflaska, såvida det är en pigg unge som hittar till spenarna alldeles själv.. eller med din hjälp! :)

oki.. :) Tack för ett superbra svar!! :bow: Har varit ute o "mjölkat" henne idag men det kom bara ut enochenhalv droppe SAMMANLAGT o det lilla som kom ut var som vatten... :( Kan man "mjölka" dom morgon o kväll utan problem? :confused:

Men du skall inte regelrätt mjölka henne. Bara ta tillvara på det hon står och sprutar ut av sig själv. All den andra råmjölken måste fölet ha. Sparar du det som sprutar ur som Bia sa, så har du extra att ge din fölis.

Hoppas du förstod vad jag menar, är ganska trött själv nu och får inte sova knappt något inatt.

Det räcker med nån droppe högst en gång per dag för att se *hur* mjölken ser ut, det är inte farligt alls för stoet och fölet! :)

ja, jag förstår.. :) "mjölkade" henne igår, men det kom blod från den ena spenen... Vad kan det vara tros?? är det farligt? :confused:

Den spenen det kom blod ur är inte riktigt klar för att 'mjölkas', du får vara mycket försiktig då du ska provmjölka, buffa & buffa först.. vänta en liten stund och sen klämma ihop fingrarna och bara 'tänka dra' neråt, kommer inget så låt det vara DEN dagen! :)

Hur ser hon ut nu jämfört med förra veckan.. magform, bäckenband & vulva??

oki.. :) Men bara DEN dagen... :) Jo just nu är läget såhär:

lite svullen i vulvan men inte rödrosa som hon var för någon dag sedan. Liiiiiite mer urgröpt i bäckenet. Juvret ar inte förändrats något förutom att hon ömmar lite... Ska jag vänta med att mjölka på ett tag?? Magen är olika från dag till dag, nu ikväll när jag tog in dom så var den "kantig" men i förmiddags var den mer rund.. Min tränare var uppe och tittade på henne idag och hon är jätteduktig och tror att det dröjer iallafall en vecka till.. :( fast, är inte fölet färdigutvecklat så är det ju inte! :) Hon är iallafall pigg o kry för hon galopperade in till stallet idag.. :D

Jag tycker att du kan vänta ett par dagar till innan du börjar provmjölka igen, och då testar du endast från den största juverhalvans spene.. du behöver inte ta prov från båda!

Att magen var 'kantig' idag är ett tecken på att fölet vänt sig till rätt position.. då kan det påverka juvret också så att det blir lättare att ta prov framöver, men säkerligen får du vänta på ett föl i minst en vecka till.. som din tränare sa! ;)

ahhh!!! Ja blir gaaaalen!! :p en vecka till av oroligt vakande.. :D jo, ja tänkte vänta me o mjölka mer fram tills på torsdag... hon har varit "kantig" (oftast på kvällarna) ett tag nu. Kan dt vara att fölisen har vänt sig?? :confused:

Jag känner igen det där.. man är ju så nervös och samtidigt nyfiken, så man börjar vaka flera veckor innan.. men hellre det ju!

Fölet kan vända sig långt- eller precis innan, men vanligast kanske ca 5-10 dgr innan.. högst individuellt. :)

a... Ja har vatt uppe MINST en gån i natten i över en månad nu-..... :smirk: f*n va jobbit! e helt sluut... :)men ja ska inte missa det!!! :D

:rofl:Det är rätt inställning. Förhoppningsvis blir man en tredjedel så luttrad som Bia, nån gång om sådär tio fölningar. Då slipper man vara hålögd. Mitt stos uppfödare som hållit på sedan 70-talet brukade sova nån/några nätter i sadelkammaren och samtidigt jobba heltid och rida ett par hästar per kväll....
Men alla är ju med om en fölning för första gången, nån gång :)

Jag sov på gräsmattan förra året med samma inställning - jag SKA vara med! Och det var jag också. :D Har tom allt på foto. :) Behöver jag skriva att jag SKA vara med i år också?

Ni har en bra inställning allihopa. Så har jag sagt varje år, men missade 2001 med tre timmar och nu i år med 30 minuter :crazy:

Men man lär sig att se på sina ston också, från år till år.

Kan bara säga.
Fan *ursäkta* vad skönt att jag var med om det förra året och inte i år.
Man blir helt konstig i huvudet av all väntan..
Men man får en väldigt fin belöning sen :D.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 165
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 493
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka