När kommer fölisen egentligen...???

Rör.. blodigt..???
Förstår INTE riktigt hur du menar, tyvärr!!

Snoppen innehåller ju ett 'rör' s.a.s, och kan blodet härröra från ett insektsbett (eller skavsår).. då kan du vara helt lugn!

Tvätta med lactacyd- eller barntvål & vatten, och håll koll framledes!

Verkar blodet komma inifrån 'röret'.. ring veterinären!!

det va bara det att hon fölade mellan 6 och kvart i sju. Vid sex tittade jag nämligen till henne och tänkte "inatt kommer det nog!" (det var på eftermiddagen).

en liten förklaring till alla:

När jag och min "stalltjej" kom ut vid kvart i 7 så låg där en fölis i en helt tät fostersäck. kan nämna att fölet var ISKALLT och stoet gick och betade en bit ifrån. när jag och min stalltjej tog hål på fostersäcken kom stoet bort till oss och började krafsa på det och bita det försiktigt i haserna medans jag och louise rensade ur mun och näsborrar samt ringde till en jätteduktig tjej som har varit med om typ 300 fölningar. Vi hade ju sån tur att hon var precis i närheten så hon kom efter ungefär 3 minuter och konstaterade att han var helt död..... :cry: så nu så ska vi gå ut och begrava honom... på+ en fin plats mellan fyra träd där det växer en massa fyrklöver och där solen lyser mitt på graven.... o så ska min farfar göra ett kors... usch,... va i skolan idag och började störtlipa mitt på biologi lektionen... till slut satt halva klassen och lipade.... fy fan rent ut sagt... Men vi ska åtminstone betäcka om henne om typ en månad... Lycka till med era kommande föl nu allihop!

Stackars dig! Jag vet precis hur det känns, det hände samma sak förra året för mig. Det är för jädrigt. Min märr hade ändå ett föl sen tidigare och hade gjort allt hon kunde. Ibland är naturen hård... :(

Jag kanske inte skrev så bra så ni fattade, kan försöka igen!!
Det ser lixom ut som urinröret men att det sticker ut en bit från ollonet, det var det ja undrade om det var normalt?? :confused:
Blodet ser mest ut som skavsår, men har tvättat men han blir ju så arg :smirk: jag tror att det kitlas :p

Kan berätta att han mår bra nu, han har haft diarré men det har gått över nu :d.. Inte konstigt att han fått det eftersom han äter ALLT!! :crazy:

Oddny verkade lite trött i dag men det kanske inte är så konstigt för hon får ju aldrig vara " i fred". Hon är verkligen jätte snäll, men tycker hon borde säga i från när han biter henne eftersom han har börjat bita oss väldigt gärna och hårt :mad:.. Det är ju bara att säga till men han borde ge sig. Så fort man vänder ändan till är han där och tar sig ett tjuvnyp :o

Tycker synd dig araslei, jag vet hur det känns :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag tycker att du ska ringa veterinären. Det finns nåt liknande hos en del nyfödda pojkar och det opererar man direkt. Jag tror det kallas urinrörsfistel. Det är nog ganska lätt att fixa när han är så liten. Antagligen finns det en risk för att han får infektioner som det är nu, plus att det skaver.
Han är annars väldigt söt!
Lycka till!

usch... betäckte ni henne igen?? Är det ovanligt att ston spricker när dom fölar?? Mitt sto sprack ungefär en cm upp mot anal, och har även små sprickor i själva skinnet vid slidöppningen. alltså INTE i slidöppningen utan i det skinnet som är utanför. just nu tvättar vi henne runtom slidan med sterilt vatten. behövs det något mer?? Tänkte spola av henne idag, men det behövs nog inte för det spöregnar här... ;)

Jag tror inte att det är någon fara om det bara inte blir infekterat. Det verkar vara en bra idé att skölja med sterilt vatten en till två gånger om dan, det kan ju komma in smuts i den regionen...Mitt sto hade några mindre sprickor förra året, fölet som var dödfött var ovanligt stort, men de har läkt hur bra som helst. Hon betäcktes om på andra brunsten men är nog troligen skendräktig. När den andra märren fölat (vilken dag som helst) ska vi ta ut en veterinär som får kolla, man blir så himla trött av vakan!!! Vi vill ju inte vaka en enda natt på ett icke dräktigt sto! Jag undrar just om man sprutar igång en brunst för att få henne ur skendräktigheten?
Håll lite koll där bak på ditt sto och lycka till! ;)

Jo, hon är inte speciellt tjock och även om juvret började växa till vid "rätt tid" så har inget hänt på en månad nu. Det är som en tom och rynkig skinnpåse. Det var helt annorlunda förra året. Och jag kan inte säga säkert att det är fosterrörelser jag sett. Dessutom har en del RIKTIGT erfarna hästmänniskor varit här och de tror inte heller att det är nåt föl. Dumt nog antog vi att båda stona var dräktiga när de inte brunstade om...så vi kollade aldrig. De ska vara fullgångna nu, och den andra är utan tvekan dräktig! Jag var uppe halva natten för hon var konstig i magen, den är liksom tjockast vid virveln i flanken nu. Och hon fes oavbrutet, det bullrade och höll på. Men det var nog bara väderspänningar, för det kom inget föl i natt heller... :crazy:

Trist. Hoppas dock det är en liten där inne. ;)

:rofl: Mitt högdräktiga sto(4 dgr över tiden) har osså gått o fisit hela natten. Vilket hon inte brukar göra annars. Antar att det trycker på. :confused:

jag vakade 1 månad och 2 veckor. hon gick 1 månad och 3 dar extra. Nu börjar juvret bli stenhårt! Vi betäcker om henne om typ 20 dar.... :banana:

jag tror att det är viktigt att man ser framåt.. och inte bara bakåt... MAn får väl hoppas att jag har haft min otur nu ialla fall! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 160
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 164
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka