Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nu har mitt sto äntligen fölat.. det blev en "liten" islandsskäcks hingst.. kom i natt när ja var inne och tittade på tv. Hon hade klarat allt själv, men fick hjälpa den lille att ställa sig upp. Han har ätit bajsat och kissat
Har problem med att gå ut honom ur stallet och in i hagen, dom står fortfarande inne. Någon som har någon bra idé på hur man kan göra när han inte följer efter mamman och är allmänt bongstyrig??
Någon som kan komma med ett bra förslag på namn?
Har inte kommit på något riktigt bra än!! Odin kanske???
Lycka till ni andra som fortfarande väntar
Oftast funkar det bäst att flytta mamman i snigeltempo (typ ett steg i minuten) och fösa fölet över varje "etapp" och stänga bakom. Spärra av så det blir en bra gång utan något för fölet att fastna i. Och ha bra ström på staketen som antingen ska vara sådana som går jättelätt av eller som fölen studsar emot; fastna-i-staket-olyckor är tyvärr jättevanliga
Namnproblem är mycket angenäma problem
Oddny är ju ett kvinnonamn som betyder något i stil med "ny prick/punkt" och Hýreygur "med leende ögon". Kanske Glampi "med glimt/prick i ögat" kunde passa om han har lite vitt i ögonen? Annars om bläsen eller teckningen ser ut på något kul vis kan man ju döpa efter den
Bilder kommer men det funkar inte att lägga ut dom...
Pappa ska hjälpa mig med i dag måste ja tyvärr åka på praktiken och kommer inte hem förns i morgon.. Jobbar dygn!
Men dom kanske kommer i morgon, jag får se om jag hinner.
Tog ut dom i dag och lillen skuttade och sprang hela tiden så han blev helt svett. Jag var tvungen att ta in dom för han kunde inte låta bli tråden. Ska fixa ström till hagen i morgon så han lär sig att inte bita i tråden...
Ni kanske får se bilder i morgon då, han är bara SÅÅ underbar
nä! inget föl och ingen sömn.. Men nu har magen åkt bak iallafall! och juvret ahr blivit större och vulva har öppnat sig mer.. Vill ha "min" fölis nuuuuuu!
GRATTIS!! Vilka färger har han?? SKYNDA dig ut med bilderna så vi får se honom! Är inte inne sådär överdrivet mycke på islänningar så jag kan nog tyvärr inte ge dig något namntips... Men någon här kanske kan ge mig något till "mitt" föl??
I dag när jag kom hem från praktiken hörde ja att lillen hade hicka och en konstig hosta tog temp men ingen feber. Det såg även ut som han hade kramper i magen samtidigt som han hostaade, Ringde vet.
Hon sa att vi skulle avvakta.
Efter 20 min ramlade han i hop var han helt borta, antingen flåsade han eller så hade han jätte långa andningsuppehåll. Han reagerade inte på någonting.
Kontaktade vet igen och hon kom hit, han blev piggare men hade fortfarande kramper i magen. Hon gav honom vetalgin och sedan somnade han, hon kontakatde också strömsholm.
Nu är han lite piggare och är uppe någon gång och äter med han är alldeles matt, helt trött och blank i ögonen. gråter och gråter och bara ber att det ska bli bra... varför måste ja alltid ha sådan otur ??
Nej, fy vad hemskt! Fick han han ut allt fölbajset eller kan det vara kolik? (Jag känner inte till det han fick av vet.) Jag håller alla tummar för att han ska bli bra igen!
Usch! stackars deii! Det är nog ettt otursår rent allmänt här bland folket på buke... Har nästan bara läst om tragedier... dt var ju ett sto vars föl tänkte komma ut ur analöppningen.. usch... hoppas det går bra me din fölis!!!
Tänkte fråga er en liten men stor fråga som rör Lillens snopp
När han har den "ute" som han mestadels har den så ser man som ett rör längst ut på ollonet! Är det normalt??
Såg även att det var lite rött/blodigt längst upp på snoppen mot magen!!
Vilka stora problem på en så liten häst!!
är tacksam för alla svar!!
ja hon har fölat nu... fölet var en stor hingst, mörkfux med långa fina vita strumpor bak + en vit kota på hö. fram. bred, spikrak bläs och väldigt proportionelig (hur stavas det??) hon fölade mellan 6 och kvart i 7... när vi kom ut fem över sju var fölet dött, men fortfarande varmt. Hade kvävts i fostersäcken... hon var förstföderska så hon visste ju inte riktigt hur man skulle göra heller..
Tyvärr händer sånt här väldigt ofta.. att fölen drunknar i säcken för att stoet inte klarar allt själv, de MÅSTE övervakas varje minut på dygnet inför fölningen, är det inte ett felläge.. så är det ibland nåt annat, händer även att fölen föds döda.. och DÅ hjälper ju inte ens övervakningen, men vi har ändå gjort allt i 'vår makt'!!!
Juridik & Ekonomi
Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
Hästnyheter I en ny internationell studie har forskare tittat närmare på hur utbredd användningen av hyperflexion är inom dressyrsporten, samt vilka...
Skola & Jobb Jag har läst om flera exempel att när någons barn får npf-diagnos så märker en förälder under utredningen att vänta … det här stämmer in...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.