När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

Okej.
Han följer mig som en hund annars.
Går jag fram så följer han, stannar jag så stannar han. Men jag brukar inte rygga i en sådan situation.

Men menar du att man hela tiden är i boghöjd när man gör detta eller är man framför hästen?

Jag tolkade det så, men då förstår jag när du säger att han tar över. Har han "vunnit" i situationen? Har ni lagt ner? Eller har han gått in till slut? För om han har sluppit gå in kommer han säkert ihåg det med och vet hur han ska göra.

Nej, jag menar inte att du skulle göra det, eller har tänkt att göra det. Kanske var lite klumpigt formulerat, ber om ursäkt för det. Men jag tror att det är lätt hänt i en situation där man tappar tålamodet, vilket då stjälper hela grejen och hästen tappar förtroendet igen.

Om man ska använda spö som framåtdrivande tror jag att det är den som håller i hästen ska hålla i det och använda precis som man gör när man visar häst vid hand. Det kanske kan fungera. Men det förutsätter ju att hästen förstår vad man vill med spöet.

Nej han har inte vunnit på det sättet att han sluppit gå in. Vi har fått in honom varje gång men det krävs mer och mer innan han går in.

Okej, ja jag har ett enormt tålamod så det behöver du inte oroa dig över :laugh:

Japp, och eftersom att han blirr värre och värre för varje gång jag lastar så brukar han vara jobbigare vid hemfärd :crazy:

Just Isafolds metod fungerade mycket bra på en häst som jag hade. Han har varit väldigt lättlastad hela sitt liv och åkt både släp och lastbil utan problem. För att plötsligt börja total vägra. Första gången de hände var när vi skulle åka till ridhus med honom. Vi tog det lugnt och fick in honom med lite lock och pock, tog inte så allvarligt på det efter som han annars var så lätt lastad. Stort kaos när vi skulle hem igen, fick ha hjälp av fem personer och i det närmaste lyfta in honom. Väl hemma så massor av träning med släpen i hagen. Lös och själv kunde han gå in i den och äta men så fort någon kom nära backade han ut. Det var aldrig tal om han var direkt rädd och han slapp heller aldrig undan transporten. Likväl blev det bara värre.
Så till sist började jag backa honom längre än han backade själv och det var jag som bestämde när han skulle stanna. I början var det långa sträckor vi backade. Döm om min förvåning när vi efter tre eller fyra backningar hade hästen på släpen. Efter detta så är han normalt lätt att lasta igen. Skulle det bli ett återfall så en ryggning och sedan står han i släpen.

Har efter detta även provat det på en tidigare aldrig lastad unghäst. Den ville inte gå fram till transporten än mindre in i den. Men efter ca 20 minuter med backande gick han själv in och har efter det varit väldigt lättlastad.

Att spöa in pålle skulle jag INTE föreslå, hade en pålla som var skräckslagen för kärran pga spöning....INTE bra...livsfarlig häst.
Vad skulle de gamla kloka hästmänniskorna säga om en svårlastad pålle?? Skulle Monty R säga "spöa in pålle bara"...?!!
Hästar lägger ihop två puzzelbitar kärra+smärta och helt plötsligt skapar man problem.

Jag är relativt säker på att man gör sig själv en björntjänst om man rappar pålle när man vill att lastningen ska fungera felfritt. Man lockar fram farliga sidor hos sin fyrbente vän....glöm inte VÄN.

Träning träning och åter träning. Ställ kärran vid en vägg eller staket och ha lina på ena sidan och ta det COOOLT...ta ett steg i taget.
Det låter inte som din pålle har panik utan kanske har fått oönskade egenheter, han testar om om det är okej att lajja runt vid lastning, han kanske har separationsångest...vem vet.

Lycka till och kämpa på, ge dig inte.

Okej, men då är det nog någonting som han finner obehagligt med själva transporten. Annars brukar de ju vara lättare att få in när man ska hem. Har du provat att köra honom brett?

Att spöa in pålle skulle jag INTE föreslå, hade en pålla som var skräckslagen för kärran pga spöning....INTE bra... [...]

Träning träning och åter träning.

Håller med.. Att lasta med linor funkar bra med min häst som är lite småjobbig, inte rädd men envis som satan. Jag brukade lasta honom och låta honom stå i kärran och äta sin middag, för att få det att bli en trevlig upplevelse istället för något negativt.

Nu när jag lastar så räcker det att snudda honom med linan på baken, så går han på, men han går inte på utan linor :d

Det blev värre en period när jag gjorde en grej av det och absolut skulle försöka få in hästen UTAN linor.
Vi bråkade och vid ett tillfälle var det säkert 3-4 st som "hjälpte" till men det blev bara värre..
Min häst låser sig direkt om han får någon som tar tag i grimman "bestämt" och försöker dra in honom i släpet. Då slår backen i.

Ta det lugnt. Sätt upp linorna innan hästen ens sett släpet. Lägg dem på backen.
Låt någon cool person leda hästen i grimskaft och gå före hästen med slack på grimskaftet. Promenera utan tvekan in i släpet. Vid minsta antydan (kan vara ett öra som vinklas bakåt) till tvekan hos hästen höjer linföraren/na linorna - viktigt att timingen är precis. Den som håller i grimskaftet ska bara hålla - inget dragande!!! Helst inte vända sig mot hästen heller utan stå med sidan till den så att den går framåt - annars kan "trycket -energin" från den som håller i grimskaftet mota hästen istället för att bjuda in i släpet.

Om hästen går vidare gör inget mer. Om den stannar lägg om linorna men även här var noga, bjuder hästen framåt så stanna där. Det viktigaste jobbet här har linföraren, så den som känner hästen bäst bör vara med och styra upp och läsa hästen. Och blir det fortsatt stopp här skulle jag ha börjat om - innan man utsätter hästen för att bli "inlyft".

Vad gör ni oftast när ni är ute och åker?

Senast ändrad:

KL

Nu har jag endast skummat igenom tråden och jag hade aldrig kunnat gissa att det är såpass många som använder spö och linor mm för att transportera sina hästar.
Linor tycker jag är okej om de används rätt dvs inte för att dra in hästen, utan när hästen stannar på rampen kan linan läggas runt bakdelen för att hästen skall flytta baken, men en del hästar kan bli rädda av linorna och då tycker jag att de ska undvikas.

Lastproblem sitter inte i kroppen/styrkan, om man däremot ger hästen tid att tänka samt tänker till lite själv bör det inte finnas så stora lastproblem att man behöver använda spö mm.

I boken "Tänk som din häst" av Michael Peace och Lesley Bayley finns bra tips.

*kl*

Hur mår DU när ni ska ut och åka? Vilka förväntningar har du på det ni ska göra och på hur hästen "ska" bete sig? Det är här "vardagsåkningen" kommer in i bilden. Oftast går det bra att lasta när man inte MÅSTE någonstans, har tider att passa etc. Försök låna ett släp och åk utan krav.

Min kommentar är att du har redan i rubriken visat din inställning till din häst och det är där du behöver ändra dig enligt mig. Hästar sätter enligt min åsikt inte bråk i system. Däremot blir de felhanterade och hästägaren är oftast den som orsakar problemen.

Ett grundläggande problem hos många hästägare är att de inte tar sig tillräckligt med tid att hantera sin häst. Stress och hästhantering är en dålig kombination.

:grin: Krocket

Just Isafolds metod fungerade mycket bra på en häst som jag hade. Han har varit väldigt lättlastad hela sitt liv och åkt både släp och lastbil utan problem. För att plötsligt börja total vägra. Första gången de hände var när vi skulle åka till ridhus med honom. Vi tog det lugnt och fick in honom med lite lock och pock, tog inte så allvarligt på det efter som han annars var så lätt lastad. Stort kaos när vi skulle hem igen, fick ha hjälp av fem personer och i det närmaste lyfta in honom. Väl hemma så massor av träning med släpen i hagen. Lös och själv kunde han gå in i den och äta men så fort någon kom nära backade han ut. Det var aldrig tal om han var direkt rädd och han slapp heller aldrig undan transporten. Likväl blev det bara värre.
Så till sist började jag backa honom längre än han backade själv och det var jag som bestämde när han skulle stanna. I början var det långa sträckor vi backade. Döm om min förvåning när vi efter tre eller fyra backningar hade hästen på släpen. Efter detta så är han normalt lätt att lasta igen. Skulle det bli ett återfall så en ryggning och sedan står han i släpen.

Har efter detta även provat det på en tidigare aldrig lastad unghäst. Den ville inte gå fram till transporten än mindre in i den. Men efter ca 20 minuter med backande gick han själv in och har efter det varit väldigt lättlastad.

Jasså?
Ja då får jag nog ta och prova! :idea:

Att spöa in pålle skulle jag INTE föreslå, hade en pålla som var skräckslagen för kärran pga spöning....INTE bra...livsfarlig häst.
Vad skulle de gamla kloka hästmänniskorna säga om en svårlastad pålle?? Skulle Monty R säga "spöa in pålle bara"...?!!
Hästar lägger ihop två puzzelbitar kärra+smärta och helt plötsligt skapar man problem.

Jag är relativt säker på att man gör sig själv en björntjänst om man rappar pålle när man vill att lastningen ska fungera felfritt. Man lockar fram farliga sidor hos sin fyrbente vän....glöm inte VÄN.

Träning träning och åter träning. Ställ kärran vid en vägg eller staket och ha lina på ena sidan och ta det COOOLT...ta ett steg i taget.
Det låter inte som din pålle har panik utan kanske har fått oönskade egenheter, han testar om om det är okej att lajja runt vid lastning, han kanske har separationsångest...vem vet.

Lycka till och kämpa på, ge dig inte.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag ska INTE spöa in hästen.
Jag menade att använda spö som förstärkning när hästen tänker bakåt. Ett rapp och sen beröm när han går fram.
INTE piska honom hejdlöst.

Okej, men då är det nog någonting som han finner obehagligt med själva transporten. Annars brukar de ju vara lättare att få in när man ska hem. Har du provat att köra honom brett?

Han står alltid brett.
Ja alltså, jag har kört i olika transporter sen detta hände och det är ingen skillnad. Om det var en särskild transport kunde jag förstå..
Men efter att ha åkt en behaglig resa (jag kör extra extra försiktigt nu sen han började krångla) så vill han fortfarande inte åka hem..

Håller med.. Att lasta med linor funkar bra med min häst som är lite småjobbig, inte rädd men envis som satan. Jag brukade lasta honom och låta honom stå i kärran och äta sin middag, för att få det att bli en trevlig upplevelse istället för något negativt.

Nu när jag lastar så räcker det att snudda honom med linan på baken, så går han på, men han går inte på utan linor :d

Okej, ja än så länge får vi in honom med hjälp av linor men det blir inte bättre..

Det blev värre en period när jag gjorde en grej av det och absolut skulle försöka få in hästen UTAN linor.
Vi bråkade och vid ett tillfälle var det säkert 3-4 st som "hjälpte" till men det blev bara värre..
Min häst låser sig direkt om han får någon som tar tag i grimman "bestämt" och försöker dra in honom i släpet. Då slår backen i.

Ta det lugnt. Sätt upp linorna innan hästen ens sett släpet. Lägg dem på backen.
Låt någon cool person leda hästen i grimskaft och gå före hästen med slack på grimskaftet. Promenera utan tvekan in i släpet. Vid minsta antydan (kan vara ett öra som vinklas bakåt) till tvekan hos hästen höjer linföraren/na linorna - viktigt att timingen är precis. Den som håller i grimskaftet ska bara hålla - inget dragande!!! Helst inte vända sig mot hästen heller utan stå med sidan till den så att den går framåt - annars kan "trycket -energin" från den som håller i grimskaftet mota hästen istället för att bjuda in i släpet.

Om hästen går vidare gör inget mer. Om den stannar lägg om linorna men även här var noga, bjuder hästen framåt så stanna där. Det viktigaste jobbet här har linföraren, så den som känner hästen bäst bör vara med och styra upp och läsa hästen. Och blir det fortsatt stopp här skulle jag ha börjat om - innan man utsätter hästen för att bli "inlyft".

Vad gör ni oftast när ni är ute och åker?

Okej, tack för dina råd!
Vi åker på dressyrträning, varannan vecka.

*kl*

Hur mår DU när ni ska ut och åka? Vilka förväntningar har du på det ni ska göra och på hur hästen "ska" bete sig? Det är här "vardagsåkningen" kommer in i bilden. Oftast går det bra att lasta när man inte MÅSTE någonstans, har tider att passa etc. Försök låna ett släp och åk utan krav.

Jaa, de kvällarna vi åker iväg är ngt stressiga.. Jag går i skolan, sen måste jag snabbt hem, äta, till stallet, mocka, åka iväg, träna.
Men de senaste gångerna har jag stått vid linorna istället, min kompis lastar och hon är lugn.
Jag ser dessutom till att ha god tid på mig till tex lastningen.. Så egentligen är det mest tidigare på kvällen som är stressig, innan jag kommer ut till stallet.

Senast ändrad:

KL

Nu har jag endast skummat igenom tråden och jag hade aldrig kunnat gissa att det är såpass många som använder spö och linor mm för att transportera sina hästar.
Linor tycker jag är okej om de används rätt dvs inte för att dra in hästen, utan när hästen stannar på rampen kan linan läggas runt bakdelen för att hästen skall flytta baken, men en del hästar kan bli rädda av linorna och då tycker jag att de ska undvikas.

Lastproblem sitter inte i kroppen/styrkan, om man däremot ger hästen tid att tänka samt tänker till lite själv bör det inte finnas så stora lastproblem att man behöver använda spö mm.

I boken "Tänk som din häst" av Michael Peace och Lesley Bayley finns bra tips.

Självklart använder jag inga hjälpmedel som gör hästen rädd. Om jag märkte att han var rädd för linorna skulle jag inte använde dem.

Så du menar att vi kommer lösa det här genom vad? Att stå på stallplan och tänka tills hästen bestämmer sig för att gå in i transporten?

Min kommentar är att du har redan i rubriken visat din inställning till din häst och det är där du behöver ändra dig enligt mig. Hästar sätter enligt min åsikt inte bråk i system. Däremot blir de felhanterade och hästägaren är oftast den som orsakar problemen.

Ett grundläggande problem hos många hästägare är att de inte tar sig tillräckligt med tid att hantera sin häst. Stress och hästhantering är en dålig kombination.

:grin: Krocket

Du känner inte mig och vet ingenting om mig eller min häst. Därför kan jag inte se hur du kan dra en sådan slutsats?

Jag tillbringar mycket tid med min häst, vi har en mycket bra och trevlig relation.
Visst, ibland är jag stressad. Men det kan nog hända alla.
Jag tror inte att min häst har börjat bråka vid lastning för att jag någon gång har varit lite stressad när jag var i stallet.

:grin: på dig själv.

I bog/halshöjd, dvs bredvid hästen.
Detta brukar vara en utmärkt metod oavsett vilken anledning hästen inte vill in i transporten. (Men om hästen är rädd för att åka, vilket din inte verkar vara så måste naturligtvis träningen fortsätta när man väl fått in hästen i transporten.)

Säger som jag sa innan, just nu så "äger" din häst ryggningen som utväg. Så fort du har kontroll över den rörelsen så kommer det att bli bättre.
Hästar är programerade att alltid välja det som för dem är den lättaste vägen och om det betyder att man måste rygga hela tiden i 20 minuter eller att traska in i en transport så brukar hästar tycka att ryggningen är jobbigast. Plus att de inte kan använda denna metod som lösning på problemet längre då den som hanterar hästen bestämmer när var och hur man ryggar.

//Sara

Ja jag ska börja träna på detta med ryggning, hinner nog inte få någon ordning till ikväll när vi ska åka på träning men kanske att jag kan träna med transport i helgen.
Baka ihop ditt och manhattans tips :idea:

*KL*

Jag håller med om att ryggning är en bra metod i en del fall men inte alla....men så är det ju med allt.
Det funkar tyvärr inte på rädda hästar, inte de jag har sett i alla fall. Nu är ju inte denna häst rädd så det får mig att tro att det skull funka med backning :)

Jag har inte tänkt NH i det jag gjort....utan bara sunt förnuft. ;)
Typ: Hästen vill inte gå in...hmm....jag vill inte att den ska stå still och "låsa" sig alltså får den lov att backa istället. Backning har jag använt eftersom jag inte velat lära hästen att den får gå åt sidan....det är inte lika jobbigt för den som att backa.

I mitt huvud har det handlat om att jag i första hand INTE velat att den ska gå på transporten utan att jag har velat att den ska göra som jag vill. Jag har alltså börjat övningarna en bit ifrån transporten. Visat hästen vad jag vill och att det är jag som bestämmer och var den kan och ska gå just då. Därför har jag även stoppat hästen sedan.... när den tagit ett steg upp på rampen.... Mitt mål just då var alltså att den skulle ta ett steg upp och sedan var jag nöjd och vi gick därifrån. Sedan har jag ökt på mina krav eftersom under träningen. Det här är det som fungerat bäst för mig. Det kan ta 5 minuter, 30 minuter 2 timmar....men det brukar fungera.

Rent praktiskt så är det jätteviktigt att man tar itu med små delmål och att man är väldigt kvick med att börja backa hästen så fort den inte gör det man har tänkt sig. Hästen ska inte "straffbackas" i full fart utan när jag säger att man måste vara kvick så menar jag att i samma sekund som hästen inte är lyhörd eller gör det man tänkt sig så ska den backas lugnt och stadigt ända tills "ledaren" tycker att det är okej att stanna eller gå framåt igen. Det är helt okej att stå still och titta om det är vad ledaren har tänkt sig annars inte. Varför kommer inte hästen att lära sig att backa jämt då och inte gå på trailern? Jo för att "ledaren" är så snabb att reagera och sedan inte låter hästen sluta backa av sig självt. Alltså "tror" hästen att det var "ledaren" som kom på att nu ska vi backa istället för att gå framåt.

En vän till mig.
(Han är en gammal hästgubbe från Jämtland)
Longerade in tjuriga hästar.
Det handlar nog lite om samma princip. Han bad dem att gå in....när de inte gjorde det så fick de springa ett par varv och sedan bad han dem igen....osv. Han hade inte en enda häst som han inte lyckades med. De gick villigt in av sig själva sedan ;)
Det blir ju ungefär som att de faktiskt får ett val.... Ska jag gå in där eller ska jag hålla på och backa (springa) hästar brukar oftast välja den "lätta" vägen.

// M

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 123
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar