Hästtransport till häst som hatar att åka..?

Självklart superviktigt att köra lugnt speciellt i svängar och ojämn väg. Tror jag gör det bästa jag kan.
Men tror ändå att transporten gör skillnad för upplevelsen. Många är ju tunna skal och ljudnivån är jättehög. Som att köra med rutorna nedvevade i bilen….speciellt eftersom ventilationen ofta består i att öppna fönster.
Undrar även om alla boogiekärror har individuellt fjädrande däck…?
Ingen som har några erfarenheter gällande om 1,5 hästars V.S 2 hästars ger bättre komfort/känsla för hästen?
Så tips på bästa kärran uppskattas!
Jag tänker att hästarna åker bra i en stabil 1,5-hästars transport, men vissa hästar kan tycka att det är svårt med lastningen eftersom ramp osv är smalare. Det är nog dock en träningsfråga. Om hästen generellt är ok med halvtrånga utrymmen bör den kunna lära sig gå på en 1,5-hästars.

Ang ifor - säker på att man kan ha helbom i deras 2-hästars transporter? De har ju en stång i mitten av släpet som mittenväggen sitter fast i.

Jag tänker att hästarna åker bra i en stabil 1,5-hästars transport, men vissa hästar kan tycka att det är svårt med lastningen eftersom ramp osv är smalare. Det är nog dock en träningsfråga. Om hästen generellt är ok med halvtrånga utrymmen bör den kunna lära sig gå på en 1,5-hästars.

Ang ifor - säker på att man kan ha helbom i deras 2-hästars transporter? De har ju en stång i mitten av släpet som mittenväggen sitter fast i.
Inte säker på detta med helbom…kanske nån här som vet?

Inte säker på detta med helbom…kanske nån här som vet?
Alltså man kan ju säkert sätta in helbom, men om du tar bort mellanväggen så behöver du också byta ut den främre bommen.
Jag tycker ifor är toppenbra släp men skulle kolla detta noga med återförsäljare innan så det inte blir tokigt för dig😊

I en sådan här sak är det första att fråga och verkligen lyssna på hästen varför den inte vill åka, det kan vara allt från transporten och körsättet till att den inte vill åka iväg dit man brukar att åka. Själva lastningen, som många tränar och fokuserar på, brukar enligt min erfarenhet vara det som ställer till minst problem, en häst som gått upp i transporten en gång vet vad det handlar om.

Funderar på ifor Williams…med fronturlastning, går att köpa helbommar om jag förstått rätt.
Ska kika på grannens.

Japp, det gör det. Jag har en ifor med fronturlastning. Köpte till helbommar när jag köpte trailern. Man får plocka ur mittenstolpen och mellanväggen, men det är inget krångligt. Jag kör min ena häst utan mellanvägg, och min andra med mellanvägg.

/Lizzie

Jag skulle satsa på ett begagnat Umesläp typ B60 (då får du fin sadelkammare också). Du får ett fint begagnat för under 100.000 och det kommer att behålla värdet. Umrsläorn är väl isolerade och har äkta boggie. Möjlighet till helbom om man önskar.

Baklänges transport eller diagonallastad, hästarna står så mycket bättre.
+ på den! Har en klaustrofobisk häst som i sin ungdom var över bommen några gånger... På senare år har ekonomin funnits till en oblic 2, nu åker han som en kung baklänges och utan mellanvägg så han har mycket gott om plats. Han kliver lugnt på (om det INTE finns tryck bakifrån!) och gör sig ingen brådska när han ska ut. Ibland kan han stå flera minuter lös med öppna dörrar innan han i nästan slowmotion kliver ut.

+ på den! Har en klaustrofobisk häst som i sin ungdom var över bommen några gånger... På senare år har ekonomin funnits till en oblic 2, nu åker han som en kung baklänges och utan mellanvägg så han har mycket gott om plats. Han kliver lugnt på (om det INTE finns tryck bakifrån!) och gör sig ingen brådska när han ska ut. Ibland kan han stå flera minuter lös med öppna dörrar innan han i nästan slowmotion kliver ut.
Tycker det är märkligt att de inte slagit igenom mer då de allra flesta hästarna föredrar det och många gånger finns de diagonallastade som step up med vilket också brukar underlätta.

Jag har en 2-hästars Ifor Williams. Stolpen i mitten är superenkel att ta bort. Bara att dra ur en sprint. Kör min ena häst utan mellanvägg och har en helbom fram och en bak.

/Lizzie

Kompis häst fick ett Ume b50 (baklänges) då den var besvärlig att åka med, gick in men sparkade nåt otroligt.
Trivdes och åkte otroligt bra i det!

Jag har inte kommit till skott men sneglar på fautras med sin komfort och fronturlastning. (Och stängasjälvfunktion som jag skulle behöva)

Förmodligen inte hela lösningen på TS problem men bomull i öronen och ljudisolerande huva, gör så mycket för komforten för hästarna, även för de som åker bra. Det skramlar rätt bra i många släp, även "rejäla" sådana.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
641
Senast: Amha
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 905
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 536
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 728
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka