När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

*kl*

Om det bara handlar om att han inte vill så ser jag inget fel i att när han backar ge honom ett rapp med pisken samtidigt som man säger FRAMÅT. Aldrig ett rapp när han står still utan då väntar man bara ut hästen. Använd linor så att enda vägen är fram. Släpp efter på grimskafter så att du inte har ett drag i grimman hela tiden. Skulle han gå bak håll emot med linor och grimskaft.

Finns det något godis eller kraftfoder som han gillar så ge honom lite när han står still, OBS ge inte hela tiden!! locka med maten och släpp efter på grimskaftet så att han söker sig framåt. I samma ögonblick som han slänger sig bak ge honom ett rapp över baken samtidgt som ni säger FRAMÅT när han går fram eller står still, släpp efter med grimsaftet och börja om igen.

Med den här typen av hästar så finns det bara tid och tålamod som hjälper och det viktigaste av allt att hindra som från att gå bakåt och komma undan. De ska förstå att enda vägen är bort är framåt.

Skulle det vara så att hästen bråkar ännu mer med piskan så bara släpp den och håll emot med linorna, det viktigaste är att den inte kommer undan. Och att den tänker framåt.

Du verkar ha samma tankar som jag. :)

Det finns ju flera vägar till Rom så att säga, man får väl helt enkelt prova sig fram bland de tillvägagångsätten man känner är lämpliga :idea:

Du verkar ha samma tankar som jag. :)

Det finns ju flera vägar till Rom så att säga, man får väl helt enkelt prova sig fram bland de tillvägagångsätten man känner är lämpliga :idea:

:D efter ex antal hästar med humör och egen vilja så har man lärt sig att mesa med är det sämsta man kan göra utan det gäller att vara bestämd men inte för hård.

Utan helt enkelt precis som vid ridning säga stopp nu är det jag som bestämmer och du ska stå här tills du har förstått. Du ska inte komma undan genom att backa, hoppa till sidan m.m utan du ska stå still eller gå fram. Men utan att jag sliter och drar i grimskaftet utan du ska vilja det själv. Och då funkar metoden som jag skrev om bra.

Det var exakt så jag också tänkte.
Detta är en ranghög häst och normalt sett så vet han att jag är bossen, men i vissa situationer märker han att han kanske kan slinka undan.. Då gäller det att vara precis som du säger, vänlig men bestämd.
Skönt att en del förstår att man inte behöver vara djurplågare för att man kräver lydnad av hästen :D

Det var exakt så jag också tänkte.
Detta är en ranghög häst och normalt sett så vet han att jag är bossen, men i vissa situationer märker han att han kanske kan slinka undan.. Då gäller det att vara precis som du säger, vänlig men bestämd.
Skönt att en del förstår att man inte behöver vara djurplågare för att man kräver lydnad av hästen :D

Jag är ingen djurplågare, skulle aldrig få för mig att piska upp en häst för det hjälper inte. Men det är skillnad på piska och piska. Ett eller två rapp så att den förstå att nu är det stopp det är framåt som gäller är inte fel. Skulle hästen reagera starkt på det så släpper man ju bara piskan så är det över.

Att börja mesa med en ranghög häst är att be om problem. Och det är stor skillnad på en häst som är rädd och en häst som inte vill. Man ser direkt på sin häst om det är det ena eller andra

Man kan peta på hästen- för att den inte går framåt. MEN den ska då inte vara riktad mot släpet. Den ska inte få pisk för att den inte går in, utan för att den inte går!

Man kan peta på hästen- för att den inte går framåt. MEN den ska då inte vara riktad mot släpet. Den ska inte få pisk för att den inte går in, utan för att den inte går!

Om du har läst vad jag har skrivet så skriver jag att du ger ett rapp OM den backar, står den still så väntar du ut hästen. Och JA hästen ska stå riktad mot släpet eftersom det är släpet den backar ifrån. Står den still så låter man den vara.

Om du riden ger du hästen ett rapp när den vägrar vid ett hinder eller vänder du den först och sen ger du den ett rapp?

Man måste ge rappet när den gör något inte vänta och sen ge den ett rapp. Dår förstår hästen inte varför den fick ett rapp.

Tycker att du tänker opsykologiskt.

Jag utgår från att hästen litar på mig o följer med mig överallt.
Var ligger problemet?
Jo att den inte följer med!
Strunta då i att rikta den mot släpet. A o O är att den inte fryser fast eller backar- för att den inte vill vara med längre.

Det går inte att spöa en häst över ett hinder heller. Den måste vilja vara till lags- vilket dessa underbara djur gör- om de behandlas rättvist o med empati.!

Jag kan ta ett exempel.
Hade varit o tävlat för 20 år sen o skulle åka hem.
hästen var motvillig så jag vänder o tar ett varv till o petar på med spöt- den gick inte in.

kom då på :idea: jäklar!
Jag berömde inte att den svarade:crazy:
Upprepade o klappade o hästen gick in- så funkar dem.

Detta funkar. Jag har ensam tagit över hästar på kliniker o tävlingsplatser o alla har gått in med denna metod- såvida att de inte har varit spöförstörda o reser sig mm. Prova:banana:

Senast ändrad:

Har inte läst hela tråden, bara början och slut. Min häst var också dryg att få in i transporten. Inte rädd han ville bara inte.

När min kunskap och ideér tog slut så tog jag hjälp av en tjej som jobbar med hästar. Fick bra tips av henne och nu funkar det perfekt.

Det som funkar bäst för mig är att lasta honom med ett grimmskaft med kedja på. Tar de över nosen och sedan upp mot nacken och fäster i en ring där. När han har de trycket så funkar det på en gång för oss.
Det går inte att lasta honom själv för han vet att jag kan inte vara fram och bak på samma gång.

Ofta blir de "dumma"- som ett resultat av rädsla.
Då gäller det att vara lite smartare än att bara tänka- slå den dumma hästen.
Lite större hjärna än Neanderhalaren har vi:bow:

:grin: nu handlar det inte om en häst som är lätt går att få in, utan vad gör man om det inte hjälper?

Jag har lastat extremt många olika hästar, allt från att de får rakt in till att de stanna, man ger dom en klapp på halsen och lockar lite så är det klart.

Men har lärt mig att när det gäller att de helt enkelt inte vill utan testar gränserna så funkar den här metoden bäst.

Som ex har jag ett arabsto som gick att lasta som en dans tills hon hade varit på djursjukhuset där hon efter en sövning blev livrädd för gummimattor och vägrade ens gå nära släpet när vi skulle hem. Vi fick vara 4 st som tvingade in henne i släpet efter sedering. Det fanns inte tid att låta henne bråka för det var i ett bakben hon var opererad i och det var stor risk att det skulle gå upp.

Hon var skräckslagen och då får man gör på ett annat vis. Det var bara att börja om från början och lastträna henne. Tålamod är en dygd ;) brukade räkna allt mellan 2 timmar till 10 min för att lasta henne. Idag många år senare är jag den ende som kan lasta henne för hon litar på mig. MEN aldrig att jag undertiden som jag väntade ut henne lät henne gå bakåt, utan det var antingen stå still eller gå fram. Det kunde ta 10 min för att hon skulle flytta ett ben fram. Och undertiden klappade man och kelade med henne. Godis fick hon bara om hon gick fram, gick hon bak så fick hon inte godis förren hon var på samma ställe som innan hon backade. Och ibörjan fick vi även lyfta ett ben och sätta det längre fram.

Idag går hon rakt in om jag håller i grimskaftet.

Varför skulle den bli rädd för gummimattor- sa hon så:confused: Troligtvis var det ngt annat.
Man kanske måste tänka sig för att hästen har vaknat ordentligt innan man lastar. Körde min stora häst efter OP ensam o satt i Sthlms bilköer bl.a:crazy:

Att hålla på att lyfta ben o så:rofl: det kan hästen göra själv.

Alla mina hästar har gått in själva. Ibland får de t o m hejdas lite. Vill ha det så iom att jag åker själv o tränar o tävla-de.

Varför skulle den bli rädd för gummimattor- sa hon så:confused: Troligtvis var det ngt annat.
Man kanske måste tänka sig för att hästen har vaknat ordentligt innan man lastar. Körde min stora häst efter OP ensam o satt i Sthlms bilköer bl.a:crazy:

Att hålla på att lyfta ben o så:rofl: det kan hästen göra själv.

Alla mina hästar har gått in själva. Ibland får de t o m hejdas lite. Vill ha det så iom att jag åker själv o tränar o tävla-de.

:idea: givetvis sa hästen att den var rädd för gummimattor :cool:

Och det var några dagar efter o.p som vi hämtade henne så sederingen var det lugnande medel som de gav henne när hon började bråka för att det skulle gå att lasta henne.

Nä vi upptäckte efter hand att det var gummimattor som hon var rädd för, ringde upp till djursjukhuset och fick reda på att i det rum de slängde omkull hästen när den sövdes var klädd med gummimattor. Alltså i hennes hjärna var gummimattan farlig för där blir man attakerad.

Och visst kan hästen lyfta på benet själv MEN om det är enda sätter för att få henne att ta ett pytte steg upp på landgången så gör man det, speciellt efter 30 min :grin: och vägen tillbaka till att bli den lättlastade häst hon en gång var har varit lång.

(hon gick inte på gummimattor som fanns på vanlig golv heller)

Min häst såg nog inga gummimattor vid "kastningen".

Hon hade en enorm hjälm på sig som täckte hela huvudet:rofl:

Min häst såg nog inga gummimattor vid "kastningen".

Hon hade en enorm hjälm på sig som täckte hela huvudet:rofl:

:rofl:
Du är ju rolig du :D

Men vet du vad, jag tror att du och Mitra egentligen är ute efter samma sak - när det gäller pisken och att man måste få hästen att gå fram.
Ingen menar att man ska slå in hästen, bara att man kan behöva hjälpmedel för att driva fram :idea:

Ja men fokuset ska inte ligga på att den ska gå in, utan bara röra på sig- med mig!
Skulle ha tagit en bild på hjälmen. Den var nästan 1 dm tjock med hål för ögonen:rofl:

Är det så att han har sluppigt att kliva in i transporten när han inte vela nångång?
om inte så skulle jag börja fundera på om din häst kanske har ont?
men därimot om du vet att det bara är dumheter så låter det som ni har lite attitydproblem mellan er två. det är absolut inte fel att bli arg, hellre en gång på skarpen än flera små, på vissa hästar funkar det med bara ett nej. men andra kan bara bli mer och mer taggad till en diskution.
kör mycket ledarövningar, longera mycket om du har tillgång till det. longera innan ni ska lastträna, gör honom trött innan så att han inte orkar kämpa emot och när han väl går in i tranporten så beröm honom överdrivet mycket. det är ju faktiskt berömmen dom lär sig av :)
Träna mycket showmanship, gör snabba svängar och se till att hans bog flyttas ifrån dig och han ska gå framåt på dina komandon i longering och han ska backa när du går emot honom :)

Jag har lastat hästar på mga olika sätt, gjort misstag. Så jag tror inte att jag vet bäst :p Men genom dom misstagen så har jag hittat en lämplig väg att lasta som funkar på unghästar och vuxna som inte "springer in i transporten". För det första så upplever jag att mga hästar finner linor som stressande, de påkallar flyktbeteendet och skapar en känsla av att inte kunna påverka hos hästen. Nej, vi börjar med att avsätta tid för träning i massor! Vi leder hästen fram till lemmen och låter den lukta en liten stund. Sedan så går vi in (viktigt att man själv är tydlig). Så fort hästen tänker framåt så backar vi, lugnt och sansat en 5-10 steg. Sedan går vi på igen. Så fort hästen kommit en bit längre upp på lemmen och tänker framåt så backar vi. Detta skapar en avdramatisering hos hästen där den inte alls får känslan av att "jag känner mig tvingad att göra detta så det måste vara läskigt och ngt lurt". Om hästen trampar i Karlssons klister på lemmen så håller jag bara en stadig motgrepp så att det spänner i grimman. Det MINSTA LILLA som hästen tänker framåt så ger jag eftergift. Backar hästen så håller jag inte emot utan följer med bakåt, dock med spänt grimskaft. Ofta brukar hästen svara på eftergiften och själv välja att bjuda framåt. Vi använder aldrig några hårda ord och vi är noga med att inte göra någon stor grej av det hela. Spö finns inte ens med i närheten (ngn använder ordet rapp här och det är främmande för mig). Vi är noga med att inte mesa och skulle det behövas lite skjuts framåt så greppar vi armkrok runt rumpan på hästen och puttar. De första gångerna så har vi bara en mysstund inne i transporten med lite god mat och kli. Sedan börjar vi att köra korta rundor där det bara går i styrfart, för att sedan utöka. Detta sätt har funkat bra för oss och vi har vant mga 1-åringar att åka transport på ett lugnt och tryggt sätt.

Om man inte drar i grimman samtidigt som man vinschar;) in hästen med linorna blir det ingen stress. Det är draget i huvudet som triggar flyktbetéendet.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 122
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar