När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

Ungefär så har vi lasttränat våran häst. Det har funkat jättebra att få in henne i transporten:D MEN hon stannar inte kvar:mad: Hon kastar sig inte ut, men så fort alla hovarna är inne i transporten börjar hon bestämt att backa ut :devil: Vi hinner inte sätta upp bommen. Jag är rädd att hon skadar sig på den om vi skulle försöka - hon är snabb:crazy:

Jag har en häst som är väldigt lättlastad.

Men så började det strula, jag blev stressad vid lastning, transporten blev fel och jag var i tidsnöd så istället för att lasta ut och lasta på igen åkte vi bara iväg. När vi skulle hem, klev hästen inte på, vi fick hjälp med godis,(som vi fick av andra för jag hade inte ens med en hink...:o ) lock och plock och hjälpsamma människor...tillslut mer eller mindre lyftes hästen in i transporten. Det hade tagit 1,5 timme!!! Utan att hästen hade varit rädd eller något annat. Bara inte ville gå in.

Jag fick hjälp och då blev det hårdare bandage. Dock av en som verkligen känner hästen. Som är väldigt duktig på att läsa alla hästar.
Vi körde Mitras metod och den fungerade klockrent. Jag skulle inte rekomendera den om man inte verkligen känner hästen och kan läsa hästen.

Det här var en häst som varit och nu är lättlastad i hela sitt liv och den var och är inte rädd.

För oss fungerade den hur bra som helst. Nu är jag mycket mer fokuserad när jag lastar den häst hästen, (lite som vid hoppning, över under eller igenom,)
Och det finns en gottehink i transporten nu...:angel:

KL

Idag har vi varit iväg på träning.
Var beredd på att få hålla på en stund för att få in han i släpet. Till min stora häpnad bråkade han bara någon gång och knallade sedan rätt in. Hurra tänkte jag!
Jag gjorde inget direkt annorlunda mot så vi brukar.. Kanske att han kände att jag lite var i sinnesstämningen "nu är det du som slutar bråka".
När vi skulle hem gjorde vi likadant, jag kopplar på linor, lägger på marken. Hon som håller grimskaftet går fram och gör halt framför lemmen så att jag ska hinna få ordning på linorna. Redan då såg jag på honom att han var på g in i transporten. Och sedan så gick han rakt på utan att bråka en enda gång.
Jag såg ut ungefär såhär: :eek:
Men det känns självklart väldigt bra :D

Ska nog ändå försöka träna i helgen, vill kunna lasta själv igen!! :angel:

Vår lille testar också, helst någon gång varje dag. Ibland vid transporten, men för det mesta räcker det med att jag hängt dit linan på sidan, då ger han upp direkt, för han vet att det inte är nån idé. Vi kör övningar lite då och då med honom, då han är en testis helt enkelt. Den stora hästen har jag aldrig haft några problem med...kanske för att han inte är nån envis liten :devil: argsint ponny med egna ideér...

du jag har lastat många hästar, och jag vet vad jag pratar om! frågan är om du vet vad du pratar om? TS säger ju själv att hästen inte är rädd utan bara har bestämt sig för att inte gå in längre..och problemet blir ju bara värre hela tiden,då måste man ju säga till hästen att man inte accepterar det, och säga till på skarpen! om din häst stannar på ett hinder,eller börjar krångla ute i skogen,hoppar du då av och börjar gulla och säga komsi lilla hästen och tror att det ska hjälpa? det är precis samma sak vid lastning som med allt annat, man måste sätta hästen på plats!
Eller så söker man orsaken till att hästen inte vill sammarbeta och löser det...
Att sätta på plats när man vet att hästen varit med om något traumatiskt gör ju inte att det bir lättare att lasta gången efter även o man får in hästen i transporten genom att slå till den.
Tålamod och att få hästen att se transporten som något trevligt är nyckeln till lättlastade hästar.
Men det tar ju tid och tålamod och tålamod är en konst och som man brukar säga:Där konsten slutar tar våldet vid...
Tålamod och daltande är två skilda saker om man börjar berömma och gulla med en rädd/ångestfylld häst så kan man snarare förvärra problemet.
Tålamod, lugn och timeing är som alltid ledorden i hästhantering.

Vad bra, men se nu till att inte få bakslag o lid inte av hybris- Hmm det går nog utan linor:angel: o så- Nehä:crazy:

Ungefär så har vi lasttränat våran häst. Det har funkat jättebra att få in henne i transporten:D MEN hon stannar inte kvar:mad: Hon kastar sig inte ut, men så fort alla hovarna är inne i transporten börjar hon bestämt att backa ut :devil: Vi hinner inte sätta upp bommen.

Ni som är duktiga på dethär med lastning - snälla tips - hur ska vi gå vidare?

Ungefär så har vi lasttränat våran häst. Det har funkat jättebra att få in henne i transporten:D MEN hon stannar inte kvar:mad: Hon kastar sig inte ut, men så fort alla hovarna är inne i transporten börjar hon bestämt att backa ut :devil: Vi hinner inte sätta upp bommen.

Ni som är duktiga på det här med lastning - snälla tips - hur ska vi gå vidare?

Jag har märkt att har man skötardörren öppen så står de mycket lugnare, de ser att det finns en väg fram och att det går bra att stå kvar. Har vissa hästar som inte går in om man inte öppnar dörren, men är dörren öppen så går de in direkt.

Skulle det inte funka så försök att när hon ska ta det sista steget att ge henne något gott så att hon strävar framåt och skulle hon ta ett steg bak så ta bort det direkt och ge henne inte något förren hon är på exakt samma ställe igen. Ofta brukar de bli focuserade på det goda, lite kraftfoder, morot eller äpple m.m så de glömmer att de ska backa.

Lycka till och berätta om det funkade eller inte.

Glömde skriva att vi har skötardörren öppen när vi lastar henne.
Jag ska ladda med morötter - bra tips =)

Tycker ni att vi ska igen med bommen snabbt eller att hon självmant ska stå kvar en stund först?
Vill gärna att det blir riktigt bra nu från början.

Jag har en vän med liknande problem.. Hennes häst går snällt in och står lugnt och stilla tills någon rör sig bakom.
Så fort han ser en rörelse bakom, när de tex ska sätta på bommen - då kastar han sig snabbt som fan ut igen.. :crazy:

Vill din ut direkt igen?
Då skulle nog jag låta det vara öppet bak och bara stå och gulla inne i transporten. När hon fixar att stå kvar där inne med öppet bak i några minuter så kan hon få gå ut :laugh:
Och nästa gång kan ni prova att stänga bakom henne och sen stå och gulla lite innan hon får gå ut.
Det kanske kan ta ett tag, sätt upp små delmål och var noga med att hon får en mysig upplevelse!

Hoppas det löser sig för er!

Tycker ni att vi ska igen med bommen snabbt eller att hon självmant ska stå kvar en stund först?

Jag skulle testa med att snabbt få på bommen men inte ta upp rampen, och att om hon blir för jävlig av att känna trycket på rumpan ta bort bommen, MEN inte förren hon går fram så att hon inte tror att bara för att man trycker på bommen så försvinner den. Sen när hon står lugnt ta upp rampen.

Och när ni tar ner rampen så ta inte bort bommen förren hon står still, alltså inget rusande fram för att ta bort bommen, för då kan hon lära sig att börja slänga sig bak redan när man börjar ta ner luckan.

Om hon vill gå bak så går det bra att sätta en hand i baken på henne samtidigt säger FRAMÅT så att de lär sig att när man säger FRAMÅT så är det fram och det har man nytta av hela tiden även på hästryggen ;)

Och givetvis stå ALDRIG rakt bakom hästen ;) men det vet ni säkert redan om. Och det gäller även när man tar ner rampen gäller även när man lossar hakarna, vet en som stod rakt bakom och hästen kom som skjuten ut en kanon och hon fick både ramp o häst över sig. Resultat 5 brutna revben och blåslagen över hela kroppen m.m :crazy:

Jag skulle ha jobbat med det och väntat tills dess att den står kvar själv.
Lasta igen och igen....
Jag skulle nog backträna denna häst också...tror jag, svårt att säga innan man sett det i verkligheten. Man vill lära hästen att det kanske inte alltid är så att vi vill att hon ska gå in och stanna där.

Jag gör alltid "krångligheter" med min pålle i förebyggande syfte och det ska jag göra med "lillan" också. Ibland lastar jag utan att åka, då får han stå därinne och äta en stund. Ibland lastar jag halvvägs och backar ut igen innan jag lastar och åker iväg på riktigt....det skulle ju faktiskt kunna behövas någon gång. När jag lastar av honom så kräver jag ibland att han stannar halvvägs ute eftersom det också kan behövas. Som sagt, jag "krånglar" ofta med något för då är han van vid det den dagen det händer något. Häromsistens så glömde jag att koppla lös honom innan jag bad om back (Han går ut själv) så han stod lugnt kvar och jag undrade vad han sysslade med. Jag gick fram och såg då att han fortfarande satt fast. Inga probelm han gick lugnt ut när allt var klart :-)

// M

Ja, hon vill snabbt ut igen.
Men jag är förvånad över hur snabbt det gick att få in henne i transporten första gången. Vi gjorde som sagt "framåt och backa-övningen" som någon beskrev tidigare.

TACK för alla bra tips!
Till helgen när vi har tid så får vi fortsätta träningen.
Tålamod, tålamod och tålamod.....:D
Det som krånglar till det med bommen (inte rampen än) är att vi flyttar mellanväggen åt sidan, sedan tar det ju lite längre tid att få på bommen bakom henne.

Kanske återkommer jag på tråden på måndag och ber om fler bra tips;)

Tacket var förstås menat till alla er som svarat!

Om man inte drar i grimman samtidigt som man vinschar;) in hästen med linorna blir det ingen stress. Det är draget i huvudet som triggar flyktbetéendet.

Japp, så är det! Men tycker mig ha upplevt att mga hästar förknippar linorna med drag och flykt. Förmodligen en sak de har med sig i ryggsäcken...

Ofta räcker det med att man håller ett rejält tryck mot rumpan så väljer de att inte backa. Har du provat att ha något "gott" som hon får när hon är helt inne i transporten (så att det är lockande att stanna)??:) Jag skulle sätta fast bommen direkt, så att hon känner och lär sig att stå kvar!
Ett tips till alla som har transport är att "provåka" inne i den och lyssna hur det låter. Jag gjorde det i vår och herrejäklar vad det skramlade och levde illa... Så jag la en dag på att ljudisolera, dvs limmade fast skummgummi där det fast utrymme till skrammel. Vår transport blev sedan mkt trevligare att vistas i! Det gör definitivt resorna lugnare för våra hästar!

Senast ändrad av en moderator:

Ofta räcker det med att man håller ett rejält tryck mot rumpan så väljer de att inte backa. Har du provat att ha något "gott" som hon får när hon är helt inne i transporten (så att det är lockande att stanna)??:) Jag skulle sätta fast bommen direkt, så att hon känner och lär sig att stå kvar!
Ett tips till alla som har transport är att "provåka" inne i den och lyssna hur det låter. Jag gjorde det i vår och herrejäklar vad det skramlade och levde illa... Så jag la en dag på att ljudisolera, dvs limmade fast skummgummi där det fast utrymme till skrammel. Vår transport blev sedan mkt trevligare att vistas i! Det gör definitivt resorna lugnare för våra hästar!

Jag har åkt många gånger inne i vår transport så jag vet hur den låter ;)

Nu har vi ju inte kommit så långt som att åka transport än, men fick tipset om öronproppar till hästen när den ska ut och åka. Inte bara för skrammel från transporten utan även för ljudet från övrig trafik.

Det trodde jag att det var allmänt vedertaget:confused:- att ha så ljust fram som möjligt. Ingen mörk låda:eek:
Det sista man stänger innan färd- är framdörren.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 123
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar