När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

denna hästen har ju inte varit med om något traumatiskt, den är bara istadig och har bestämt sig för att inte gå in i släpet.

denna hästen har ju inte varit med om något traumatiskt, den är bara istadig och har bestämt sig för att inte gå in i släpet.

Vad vet du om det?
För känsliga hästar kan ngt så enkelt som glapp i lampan ge ett obehag.
En ngt tvär inbromsning likaså......

ge honom ett rapp på baken varje gång han krånglar,så ska du se att han snart kommer lastas utan problem. min tjej försökte också testa om det gick att komma undan, och det tog 2 dagar sen var det inga problem längre. nu lastar hon sig själv! :love:

"Där kunskapen tar slut så tar våldet vid"

Att lasta i ngt som är lika stort som en buss, brukar sällan vålla problem:grin:

Ska vi slå vad?

Varit fyra personer för att få på hästar på buss. Har sett fler än det som behövts för att få utbildade hästar på buss. Så nog kan de trilskas där med.

Om han ställde upp ett vanligt släp, och lastade hästen smalt och stängde bakbom och läm. Och om hästen var riktigt svårlastad. DÅ skulle jag bli impad.

Men det här, att få hästen att gå upp rampen till en lastbil stor som en lada... Ingen "hästguru" värd namnet skulle väl kunna misslyckas med det? Jag skulle kunna träna hästen att göra det utan större problem, (skulle jag dessutom tjäna pengar på det är det ju bara att tacka och ta emot!)

Ingen mirakelmetod, alltså!

Norrland

Om han ställde upp ett vanligt släp, och lastade hästen smalt och stängde bakbom och läm. Och om hästen var riktigt svårlastad. DÅ skulle jag bli impad.

Synd att du inte var här när jag gjorde som i videon på en vanlig VV trailer med en häst som är omöjlig och superintelligent. Mellanväggen var ställd åt sidan. Annars stog hästen smalt.

Men som sagt, märren är smart. Nästa gång jag gjorde så så var det ungefär "nä du, jag går inte på den lätta en gång till" så då tog jag in henne själv med en longerlina som ögla runt rumpan. Få se vad jag får hitta på nästa gång. Fast det lär dröja innan det blir en ny resa. Trailern är mos efter att hästen hoppade bommen. Ny trailer kommer.

Sen du hade lastat- flyttade du tillbaka mellanväggen?

Stora hästar ska inte åka så smalt. De kan inte bredda sina bakben o hålla balansen.
Minst 90 cm bredd alt. väggen på sniskan är att rekommendera.

Är du förvånad över att hästen inte vill gå in igen o tycker att den är "dum"?

Sen du hade lastat- flyttade du tillbaka mellanväggen?

Japp.

Stora hästar ska inte åka så smalt. De kan inte bredda sina bakben o hålla balansen.
Minst 90 cm bredd alt. väggen på sniskan är att rekommendera.

När jag gjorde som i videon var hon 1 år, liten och smal. Hon kunde bredda bra. Hon kan fortfarande bredda bra med mellanväggen på plats.

Sedan är det väldigt individuellt. Vissa hästar vill stå smalt och ha stöd av väggarna, andra vill inte det.

Är du förvånad över att hästen inte vill gå in igen o tycker att den är "dum"?

Det är ingen rädd häst. Inte ens vet som var med nu när vi lastade om efter olyckan sa att hästen var rädd. Vet konstaterade att hästen har mycket bestämda åsikter och det stämmer bra. Hon har bestämda åsikter i all hantering. Det som går bra en dag accepteras inte en annan och hänger helt och hållet på vilket humör hon är på.

Hur gammal är den nu då?

Konstigt att alla hästar är sååå speciella.:confused:
Lite självkritik skadar inte.

VV. är väldigt smala släp- som de var på 70-talet.

Hur gammal är den nu då?

Född Juli 06.

Konstigt att alla hästar är sååå speciella.:confused:
Lite självkritik skadar inte.

Alla hästar är individuella vilket gör dem speciella. Denna är smart och orädd, skarp i sinnet, bortskämd och väldigt dominant. Har inte fått lära sig koderna ens vad gäller kommunikation med andra hästar. Visar inget intresse till att fatta och ge sig utan försöker konstant trotsa ledarskapet i gruppen med de övriga samt när hanterad av människa. Om hon inte får som hon vill vänds rumpan till och det hotas. De som hanterat henne tidigare har backat undan. Det gör inte jag. Hotar hon mig hotar jag tillbaka.

Det handlar inte om varianten be snällt en gång, be lite mer bestämt den andra gången och säga till på skarpen den tredje. Be den här hästen att flytta på sig och ett bakben far i luften. Sålänge hon får som hon vill är hon snäll men minsta lilla man begär något annat av henne så blir det en sjuhelsikes massa tjafs.

Normalt beteende för unghästar men normalt är också att de ganska snabbt fattar vad som gäller, inte denna. Sakta sakta trillar poletten ner.

VV. är väldigt smala släp- som de var på 70-talet.

Ja, hon är ju inte större än vad de hästar vi hade på 70 talet var så det passar väl bra då. Det har varit större hästar än henne i transporten. Mycket större hästar. Dryga 1.70. De har alla fått bra plats och åkt bra.

Du har haft hästen sen den var ett:crazy: o den är bortskämd:mad:

Såna hästar placerar man ihop med såna som kan fostra den!

Bara för att stora hästar inte protesterar i VV betyder det inte att de trivs.
Hade du haft dem sen de var unga? Tror inte det:angel:

De var sen tidigare transportvana o väluppfostrade:cool:

It`s not about the trailer... Its about You as a leader!

Nej så lätt är det inte. Varför har då inte Monty ett skitsmalt släp- utan infångare på sidorna.
hästar är individer o ser skillnad på sak o ting.
Självklart är det viktigt vem som håller i grimskaftet, men ej allena.

Du har haft hästen sen den var ett:crazy: o den är bortskämd:mad:

Fel. Min syster har haft den sedan föl. hon ligger på sjukhus och jag har fått flytta hem och ta ansvaret för hstarna så jag har haft hand om den sedan slutet september och den har blivit bättre.

Såna hästar placerar man ihop med såna som kan fostra den!
Håller med.
Bara för att stora hästar inte protesterar i VV betyder det inte att de trivs.
Hade du haft dem sen de var unga? Tror inte det:angel:

Fel igen. Modern till unghästen är född på gården. Hennes moder i sin tur är född på vår tidigare gård och alltid funnits i familjen.
Både mor och mormor och den nuvarande unghästen har åkt i VV.

Min egna vallack är också född här på gården och även den har åkt i VV. Från földagar.

De var sen tidigare transportvana o väluppfostrade:cool:

Som sagt, helt uppåt väggarna tokfel.

Jag lastar min vallack själv. Har gjort sedan han var föl. Har även fött, uppfostrat och ridit in själv. Jag och min syster lastar den gamla araben själva, numera. Inte när han kom hit. Vi lastar modern till galenpannan själva. Även det gamla fullblodet i stallet (araben och fullblodet är de två hästar av fem som inte är födda inom familjen men jag känner uppfödarna till fullblodet från innan hon köptes in) lastas av ensam person.

Även galen pannan lastade jag själv, med viss överlistning, nu den resan hon hoppade över bommen. Efter hoppet behövdes dubbel dos lugnande och fyra personer.

Så nej, det handlar inte om tidigare transportvana och väluppfostrade hästar.

:cool:

It`s not about the trailer... Its about You as a leader!

:bow::bow::bow:

Samtidigt kan jag hålla med axel till viss del om man spinner vidare på det för det finns hästar som är rent klaustrofobiska. Att köra dessa smalt kan bli farligt. Grejen är att man ofta inte upptäcker det förns det är försent, så att säga.

KL
ni som tycker att man inte ska backa hästen varför tycker ni så?
Enligt min erfarenhet är det det enda sättet att få vissa hästar lugna och ge med sig.

Då får jag ta tillbaka mina antaganden:o sorry.

Men nej!
Jag gillar inte VV eller de som åker smalt med stora hästar.:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar