När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

Då får jag ta tillbaka mina antaganden:o sorry.
Det är lugnt. Man kan inte alltid ha rätt.
Men nej!
Jag gillar inte VV eller de som åker smalt med stora hästar.:cool:

Det är helt okej med. Jag gillar inte den trailer jag fick hyra inför 3-årstestet med min pålle. Kommer ine ihåg vad det var för märke. Syster skulle med VV på en tävling med araben. När vi kom fram till testet hade min pålle (då hingst) lyckats pilla loss sprinten till frontbommen som stog och slängde på hans ben. Pålle stog och tuggade på stålvajern som sprinten hängde i. Inte samma lösning som på VV eller Star som jag tycker har mycket bättre lösning.

Som en parantes till allt detta: Igår när jag skulle natta hästarna låg min vallack och sussade i boxen. Jag kröp in till honom och då la han upp huvudet i min famn och fortsatte sova. Så vart vi sittande en stund.

:bow::bow::bow:

Samtidigt kan jag hålla med axel till viss del om man spinner vidare på det för det finns hästar som är rent klaustrofobiska. Att köra dessa smalt kan bli farligt. Grejen är att man ofta inte upptäcker det förns det är försent, så att säga.
min tränare var o tävlade sin gamla häst som alltid åkt Bren.... men nu hade köpt ett Ume( innan de nya modellerna kom).

Den fick friliret på Valhallavägen o de fick begära poliseskort. Lastade ur 2 ggr, men.... Bytte tillbaka till det andra märket som var bredare- lugn häst igen.

Men jag tror mycket väl att hästar kan bestämma sig för att de minsann inte ska.

Det tror jag också att hästen kan. Men att man då ska ställa sig frågan "varför har hästen bestämt sig för att det inte ska?"

Är det för att säga emot dig så sitter nog problemen lite djupare än bara i lastningen.

För ett svar på frågan, det finns det.

(Jag har inte läst hela tråden nu, så jag kan vara ute och cykla här.)

min tränare var o tävlade sin gamla häst som alltid åkt Bren.... men nu hade köpt ett Ume( innan de nya modellerna kom).

Den fick friliret på Valhallavägen o de fick begära poliseskort. Lastade ur 2 ggr, men.... Bytte tillbaka till det andra märket som var bredare- lugn häst igen.

Som sagt, en del behöver åka brett. Vet om andra som varit oroliga och slutligen lagt sig ner när de åkt brett för de kan inte hålla balansen. Stått hur lugnt och fint som helst när de åkt smalt.

Då har vi tränat lite igen.
Hon gick in och tog sig tid att smaka moroten efter några försök!
Efter det stannade hon kvar tills vi bad henne att backa ut:banana:
Nu har vi lastat utan att ställa transporten vid en vägg, utan linor eller annat. Lugnt o fint både in och ut.

Känns som att vi är redo att stänga rampen o köra en liten sväng:D
Några tips inför detta?

Då har vi tränat lite igen.
Hon gick in och tog sig tid att smaka moroten efter några försök!
Efter det stannade hon kvar tills vi bad henne att backa ut:banana:
Nu har vi lastat utan att ställa transporten vid en vägg, utan linor eller annat. Lugnt o fint både in och ut.

Känns som att vi är redo att stänga rampen o köra en liten sväng:D
Några tips inför detta?

Eftersom morot funkade perfekt för att få henne att glömma att gå bak. Så gör exakt det samma och efter att ni har lagt på bommen så tar ni lugnt upp rampen. Ger henne morot och kör en runda. Är du rädd för att hon ska bråka och bli nervös så stå kvar i släpet.

OBS stå aldrig framför hästen utan stå i den spiltan som finns kvar. Du är säker på andra sidan och kan lugna hästan lika bra. Brukar ofta åka med mina unghästar tills de är lugna. Går bra att klappa och prata med dom och ge morot m.m så att de förstår att det är inget konstigt.

:rofl: en häst fick jag sjunga för och jag har nog världens sämsta sångröst och falsk är den oxå. Men hästen blev lugn :D

Även om det både hoppar och knycker och låter i släpet så stå bara helt lugn och klappa hästen och få den lugn så fattar dom att det är inget farligt. Jag brukar även prata med dom nästan hela tiden för det är det jag gör annars oxå när jag sköter om dom.

OBS glöm inte mobilen så du snabbt kan ringa till föraren om det skulle gå åt helvete.

Senast ändrad:

Tack Mitra för bra tips:)
Om hon går in och stannar lika fint till helgen, så ska jag testa att åka med henne en tur. Tycker att det kan vara klokt att kolla hur hon beter sig. Jag måste bara hitta en förare till ekipaget.

Om hon går in och stannar lika fint till helgen, så ska jag testa att åka med henne en tur. Tycker att det kan vara klokt att kolla hur hon beter sig. Jag måste bara hitta en förare till ekipaget.

Finns det någon annan som känner hästen lika bra som du. Så kan den åka bak och du köra.

Nu har jag snackat med en hästvan kompis som jag litar på o hon ställer upp.
Jag vill gärna åka med. Mycket för att jag är nyfiken på hur hon beter sig;)Det ser man ju aldrig om man inte har kamera i släpet.
Så fortsättning följer.....

Tänk på att det är bra om ni åker en stund så att häsen hinner komma till ro och ställa sig bra. :)
Åker man för kort bit så kommer hästen bara att komma ihåg hur "oroligt" det var. Många kan få problem med lastning osv. för att de alltid bara åker korta bitar där hästen inte hinner komma "på sin plats".

Förresten....
Är det någon mer än jag som alltid låter hästen stå kvar en stund när man kommit fram eller hem?
Även med luckan/rampen nedfälld....
Detta för att hästen inte ska få för sig att så fort man är framme eller rampen nere så ska man gå ut.

// M

Tänk på att det är bra om ni åker en stund så att häsen hinner komma till ro och ställa sig bra. :)
Åker man för kort bit så kommer hästen bara att komma ihåg hur "oroligt" det var. Många kan få problem med lastning osv. för att de alltid bara åker korta bitar där hästen inte hinner komma "på sin plats".

Förresten....
Är det någon mer än jag som alltid låter hästen stå kvar en stund när man kommit fram eller hem?
Även med luckan/rampen nedfälld....
Detta för att hästen inte ska få för sig att så fort man är framme eller rampen nere så ska man gå ut.

// M

Om du menar med en stund, den tid det tar att lungt ta ner rampen och gå fram och ta ner bommen. Tar aldrig av bommen förren hästen står lugnt. Bråkar den så får den stå en stund till. Är den snäll så tar jag av bommen direkt och går in med hästen.

Och måste hålla med om att rundan får inte bli för kort. Utan hästen ska ha lugnat sig och börjat slappna av innan rundan är slut.

Om du menar med en stund, den tid det tar att lungt ta ner rampen och gå fram och ta ner bommen. Tar aldrig av bommen förren hästen står lugnt. Bråkar den så får den stå en stund till. Är den snäll så tar jag av bommen direkt och går in med hästen.

Och måste hålla med om att rundan får inte bli för kort. Utan hästen ska ha lugnat sig och börjat slappna av innan rundan är slut.

Jag menar så lång stund som man har tid med just då....
Gärna jättelång stund de gånger det går.
När jag kommer till tävling så gör jag allt innan jag lastar av hästen.
Startanmäler, kollar läget osv. sist får hästen komma ut och bli tillfixad innan det är dags att rida fram.

Ska jag träna gäller ungefär samma....
Hästen kommer ut sist. Jag kollar hur de ligger till tidsmässigt och passar på att betala osv. innan jag lastar ut. Pållen dör inte av att stå kvar därinne en stund. :)
// M

Jag menar så lång stund som man har tid med just då....
Gärna jättelång stund de gånger det går.
När jag kommer till tävling så gör jag allt innan jag lastar av hästen.
Startanmäler, kollar läget osv. sist får hästen komma ut och bli tillfixad innan det är dags att rida fram.

Ska jag träna gäller ungefär samma....
Hästen kommer ut sist. Jag kollar hur de ligger till tidsmässigt och passar på att betala osv. innan jag lastar ut. Pållen dör inte av att stå kvar därinne en stund. :)
// M

Ja så gör jag oxå men med rampen uppe. Trodde du menade efter att man hade tagit ner rampen. Skulle aldrig våga lämna hästen ensam och rampen nere. Hästar mår bra av att lugnt kunna stå kvar i släpet även om man inte kör.

Ja så gör jag oxå men med rampen uppe. Trodde du menade efter att man hade tagit ner rampen. Skulle aldrig våga lämna hästen ensam och rampen nere. Hästar mår bra av att lugnt kunna stå kvar i släpet även om man inte kör.

Nä om jag fällt ner rampen så håller jag mig i närheten men han ska kunna stå kvar även där så att jag inte riskerar att få problem med att han slänger sig ut. Jag tänker att det ska ta olika lång tid från det att rampen fälls ner och bommen tas bort varje gång för att de inte ska kunna skaffa sig ovanor. :)

// M

Nä om jag fällt ner rampen så håller jag mig i närheten men han ska kunna stå kvar även där så att jag inte riskerar att få problem med att han slänger sig ut. Jag tänker att det ska ta olika lång tid från det att rampen fälls ner och bommen tas bort varje gång för att de inte ska kunna skaffa sig ovanor. :)

// M

Har träffat på många på träning/tävling som har fällt ner rampen och sen går dom. Det skulle jag inte våga, tänk om hästen blev rädd eller liknade och slängde sig bak och gick över eller kom loss?

Har träffat på många på träning/tävling som har fällt ner rampen och sen går dom. Det skulle jag inte våga, tänk om hästen blev rädd eller liknade och slängde sig bak och gick över eller kom loss?

Nä det skulle jag inte våga.
Men jag öppnar faktiskt framdörren och fäller ner övre luckan bak.
Det ska han klara anser jag.
Men så är han helt cool också...
Jag skulle säkert inte göra det med en orolig häst som vill ut.

// M

// M
Att träna på att kunna stå kvar- skulle jag ta i nästa steg- när den är avrastad. Typ mellan 2 klasser.

Eftersom morot funkade perfekt för att få henne att glömma att gå bak. Så gör exakt det samma och efter att ni har lagt på bommen så tar ni lugnt upp rampen. Ger henne morot och kör en runda. Är du rädd för att hon ska bråka och bli nervös så stå kvar i släpet.

OBS stå aldrig framför hästen utan stå i den spiltan som finns kvar. Du är säker på andra sidan och kan lugna hästan lika bra. Brukar ofta åka med mina unghästar tills de är lugna. Går bra att klappa och prata med dom och ge morot m.m så att de förstår att det är inget konstigt.

:rofl: en häst fick jag sjunga för och jag har nog världens sämsta sångröst och falsk är den oxå. Men hästen blev lugn :D

Även om det både hoppar och knycker och låter i släpet så stå bara helt lugn och klappa hästen och få den lugn så fattar dom att det är inget farligt. Jag brukar även prata med dom nästan hela tiden för det är det jag gör annars oxå när jag sköter om dom.

OBS glöm inte mobilen så du snabbt kan ringa till föraren om det skulle gå åt helvete.

Det gick inte alls:mad:
Vi hann inte få på bommen! Så fort hon hörde/såg att någon rörde sig och tog i bommen för att läga på den så for hon ut - snabbt och bestämt:eek:

Och jag som trodde vi skulle ta en liten tur idag.....

Efter några misslyckade försök med bommen backade vi i träningen och tränade samma som sist. Målet blev att hon skulle stanna en stund och backa ut på kommando. Det tog en stund att få henne att stanna upp innan hon for ut.
Känns inte kul alls nu!

Det gick inte alls:mad:
Vi hann inte få på bommen! Så fort hon hörde/såg att någon rörde sig och tog i bommen för att läga på den så for hon ut - snabbt och bestämt:eek:

Och jag som trodde vi skulle ta en liten tur idag.....

Efter några misslyckade försök med bommen backade vi i träningen och tränade samma som sist. Målet blev att hon skulle stanna en stund och backa ut på kommando. Det tog en stund att få henne att stanna upp innan hon for ut.
Känns inte kul alls nu!

Ge inte upp det kommer alltid bakslag och man får backa en bit. Tänk på att hon har kunnat backa som en blixt många gånger men bara en gång stått som hon skulle. Och från den positiva sida så stod hon still innan hon backade ut innan ni slutade träningen för den här gången :)

Men när hon står still går det att lägga grimsaftet runt bommen så att när hon backar så finns det ett motstånd. OBS inte binda utan ett varv runt som lika lätt kan gå upp om något händer. Men som ger dig lite extra styrka att hålla emot. Ha ett till grimskaft i griman som du håller normalt i så att du kan släppa det andra utan att hon kommer lös.

Tack för uppmuntran:) det behövs!

Tror du inte att hon bara kommer att öka hastighetern ut om hon känner motståndet i grimman?
Många hästar får ju panik om dom känner att dom sitter fast.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar