När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

Tack för uppmuntran:) det behövs!

Tror du inte att hon bara kommer att öka hastighetern ut om hon känner motståndet i grimman?
Många hästar får ju panik om dom känner att dom sitter fast.

Bara att testa ibland är det just att de märker att det inte funkar som fixar biffen. Och genom att du har två grimskaft så gör det inget om du släpper det första om hon skulle få panik. Det brukar vara kanon om medhjälparen står på rampen på den sida som den tomma spiltan är och sätter en hand i rumpan på henne samtidgt som hon försöker att backa och att ni både säger FRAMÅT så att hon fattar att det är fram som man ska.

Om det är rörelsen bakom som skrämmer henne så testa med att ta en sopkvast och rör fram och tillbaka bakom henne så att hon se en rörelse men ingen av er kommer till skada.

Sv: När hästen sätter bråk i system

Ge inte upp det kommer alltid bakslag och man får backa en bit. Tänk på att hon har kunnat backa som en blixt många gånger men bara en gång stått som hon skulle. Och från den positiva sida så stod hon still innan hon backade ut innan ni slutade träningen för den här gången :)

Men när hon står still går det att lägga grimsaftet runt bommen så att när hon backar så finns det ett motstånd. OBS inte binda utan ett varv runt som lika lätt kan gå upp om något händer. Men som ger dig lite extra styrka att hålla emot. Ha ett till grimskaft i griman som du håller normalt i så att du kan släppa det andra utan att hon kommer lös.
Vad gör en häst som har bestämt sig för att backa o då hålls kvar- i grimman?
Jo. Kastar upp huvudet o slänger sig. du kan aldrig försöka att hålla kvar den i grimman. Lär den istället- stanna, smacka eller bara gör om.

hästar som har lär sig som Lillaruts- får man vänta ett tag med att stänga för o ge den mat där.
Sen måste man vara lite snabb med smarta hästar- inget fummel.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 121
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar