När hästen sätter bråk i system

Sv: När hästen sätter bråk i system

Jo kanske..
Men förra gången jag tränade så flera gånger in utan att åka, då gick han på utan problem men var ändå förjävlig nästa gång vi skulle åka..
Men jag kan ju kanske prova över en helg..

det blir inte alls värre,det blir mkt bättre! hästen är ju inte rädd,bara istadig!

Hörru du!
Hur många hästar har du lastat!

Den här hästen har varit lättlastad men ngt har hänt.

Ha aldrig spö!
Det blir bara värre.

Linor!
Led honom på samma sätt som i alla andra fall.

Men ärligt talat så ser inte jag skillanden mellan när jag använder spö för att få fram honom när han bråkar vid ridning mot att jag skulle använda spö för att få fram honom nu?
Vad är skillnanden?

Självklart leder vi precis som i alla andra fall.
Och linorna verkar liksom inte ge någon positiv effekt..
Visst, jag får in honom till slut men jag vill liksom slippa krångel.

Nu låter det kanske som om jag är tjurig och avfärdar alla råd men jag är lite smått frustrerad över detta. Det ställer till stora bekymmer för mig..

Senast ändrad:

För att få bukt på detta snabbt bör du prova släpet- om det är samma du lånar hela tiden:confused:
Inte prova först om det går utan linor, utan kör så ett tag.

Spöt kan öka på hans olustkänslor o han blir än mer "dum".
Det går att slpå in hästen EN gång- sen går det inte mer. Hästen tänker bara bakåt- vilket du inte vill.

Du får ta det här ett tag. om du bara är "calm and assurtive":grin: så har du allt att vinna

du jag har lastat många hästar, och jag vet vad jag pratar om! frågan är om du vet vad du pratar om? TS säger ju själv att hästen inte är rädd utan bara har bestämt sig för att inte gå in längre..och problemet blir ju bara värre hela tiden,då måste man ju säga till hästen att man inte accepterar det, och säga till på skarpen! om din häst stannar på ett hinder,eller börjar krångla ute i skogen,hoppar du då av och börjar gulla och säga komsi lilla hästen och tror att det ska hjälpa? det är precis samma sak vid lastning som med allt annat, man måste sätta hästen på plats!

Nej jag lånar olika. Och det är nya och fina släp som det inte borde vara några bekymmer med..
Men han har liksom åkt i alla möjliga släp genom åren och aldrig reagerat negativt..

Jag ska fundera vidare..
I vanliga fall skulle jag nog inte ens överväga att ta till tex spö vid lastning men jag har en känsla av att det kan bli svårlöst om han får fortsätta bråka.
Men du kanske har helt rätt i det du säger..

Vill gärna ha fler synpunkter sålänge!

Jag måste bara flika in en fråga (eller ja två...).
Hur lätt är din häst att rygga från marken? Kan du rygga hästen bara med hjälp av ditt kroppspråk och utan beröring från marken?

//Sara

Om jag svarar nej, kommer du säga att jag måste träna NH för att bli hästens ledare?

(Förlåt men jag var bara tvungen :p)

Nej jag har aldrig bekymrat mig över att lära honom att han ska rygga utan beröring. Jag ryggar genom en hand på bringan.

Jag håller med axel. Att slå in hästen kommer inte ge någpn positiv effekt eller upplevelse för den. Förmodligen har något hänt i transporten, den har upplevt obehag. Hästar "jävlas" inte. De tänker inte så.

Ta linor direkt, gå bestämt in i transporten, titta inte på hästen utan rakt fram och gå bara. Det kanske kan hjälpa att öppna dörren fram, eller om det är fronturlastning, öppna hela den lemmen. Och när hästen väl går in, beröm såklart.

Jo kanske..
Men förra gången jag tränade så flera gånger in utan att åka, då gick han på utan problem men var ändå förjävlig nästa gång vi skulle åka..
Men jag kan ju kanske prova över en helg..

ja det tycker jag absolut att du ska göra. Det kommer gå över någon gång bara att det kommer troligtvis ta tid. Se till att ha ridit hästen innan du börjar lastträna då har lite energi redan försvunnit där. Se till att du bestämmer varje steg han tar börjar han backa fortsätt backa honom, försök att vara steget före och som jag sa innan låt det vara jobbigt om han inte går på, backa honom flytta honom åt sidan osv.

Jag håller inte med om att de ska backas- för att de ska vilja gå framåt- även om jag själv har gjort så... för länge sedan;)

Den SKA gå Framåt!
Vill den inte- vänd bort från trailern -beröm när den följer med o gå på igen.
MEN i det här fallet ska linorna tas med på försök 1.
Det gäller dock att man har kunnigt "linfolk"

Japp, en femtonårskurs borde funka...;)

Nej, skämt o sido. tänkte däremot rekomendera en väldigt bra övning för dig att "äga ryggningen" som hästen i nuägen har som sin räddning ut ur obehaget. Men det luktar kanske NH om det så det är kanske bäst att jag avstår... :D

//Sara

Jag tror inte heller att hästar jävlas.
Men jag tror mycket väl att hästar kan bestämma sig för att de minsann inte ska.

Min häst gör det iallafall. Det har jag märkt vid MÅNGA tillfällen.

Men jag måste fråga igen, vad är skillanden mellan att gå på med spö för att driva fram vid lastning mot att använda spö för att driva fram när hästen får för sig att den inte ska gå förbi den där stenen i skogen?

förklara gärna :idea:
men om jga tycker det verkar allt för flum så kanske jag ignorerar just det rådet ;)

Din häst har upplevt ett obehag med att åka transport, kopplat ihop 1 och 1 och vill nu inte gå in. Den står ju inte i stallet/hagen och tänker "Undrar vad jag ska hitta på idag? Jag kan ju bestämma mig för att vägra gå i i transporten, för att retas lite med matte!" Hästar bestämmer sig inte bara för att "jag ska inte", det finns alltid en anledning.

Skillnaden tycker jag är att du sitter på hästen. Du förstärker din skänkel med spöet. Vid lastning blir det ofta (nu pratar jag om vad jag har sett på tävlingsplatser osv) att hästen får stryk med spöet, i frustration hos de som lastar och inte som en förstärkning av en framåtdrivning.

Jag skulle vilja dra det så långt till att anledningen att hästen inte går in i transporten är irrelevant. (men nej tror inte heller att hästar kan jävlas)

I dagsläget så vill du att hästen ska gå frammåt och den svarar genom att backa/kasta sig undan. Träna ca 20 minuter med hästen från marken att du står bredvid hästen vid hals/bog ungefär. Hästen ska rygga när du backar, stanna när du stannar och gå frammåt när du går frammåt. När detta fungerar utan ryck i grimma osv så börja att "rikta in" dig på transporten. Två steg mot transporten sedan fyra fem steg ryggning. Därefter stå stilla. Krånglar hästen så är det mera ryggning som gäller. Detta för att du ska "äga" ryggningen så att hästen inte kan ta till detta alternativ som "problemlösning".
Jobba vidare med något steg fram och många bakåt. Hela tiden lugnt och sansat och så fort hästen har ryggat ska den få en paus.
Fortsätt lite närmare hela tiden och tillslut kommer du att ha en häst bredvid dig som ber om att få springa in i transporten.

Det är dock viktigt att om hästen tvekar så är det ryggning som gäller och inte "äh, jag provar och ser om det går att dra lite..."

Kan bara säga att det skadar ju inte att prova denna metod. Ingen stress varken för dig eller för hästen utan det enda det kostar är en lånad transport och en halvtimmes träning.

//Sara

Men jag har väl aldrig sagt att jag tror att hästen tänker så?

Jag har bara sagt att han har satt det här i system. Han är inte längre rädd/nervös/orolig eller vad som. Som jag skrev tidigare så är det här beteendet typiskt för honom, han "tar över" på samma sätt i andra situationer om han får chansen.

Bara för att du har sett på tävling hur folk våldsamt piskar in sina hästar i transporten betyder väl inte det att jag har tänkt att göra så?
Jag är inte dum och jag tänker inte misshandla hästen.
Den som leder ger framåtdrivande hjälp, reagerar han bakåt så står jag där för att förstärka lugnt och sansat.
Tanken är ju inte att piska piska piska tills man tvingat in honom, tanken är att få bort bakåttänket.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 123
Senast: Ponsa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 568
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar