Röda larver?
Har precis köpt och hämtat hem ett föl från utlandet, historian är lång, men maskhistorian görs jättekort här...
Jag har avmaskat den nu vid hemkomst med ivermectin, haft den inne på box hela tiden och det väller ut mask, vissa känner jag igen - små blodmaskar i miljoner och gigantiska spolmaskar. Men nu efter två dagar har spolmasken avtagit och ut kommer nåt som jag aldrig sett förut, de ser ut som röda små larver? En cm långa ungefär, lika röda som denna gubbe -->
och påminner till formen om likmask?! Lite räfflade, och grövre än spolmasken.
Så vidriga!!
Som mest har det kommit ut runt 40 spolmaskar under loppet av ett dygn, borde hon inte ha många fler? De längsta var runt 10-15 cm, och i de två sista högarna nu på morgonen fanns inga spolmaskar alls. De små maskarna är huvudsakligen vita till färgen, har hört att blodmask inte måste vara röd? De är max en cm och trådtunna och vissa krälade helvilt när de kom ut
Andra låg döda. Det var smockfullt av dem igår, men idag hittar jag inte så många.
Jag vill gärna höra vad ni maskkunniga bukefalister säger
Veterinär är inkopplad, men ju mer jag får veta om detta desto bättre förutsättningar hoppas jag kunna ge denna lilla häst
Eftersom jag INTE vill ha ut denna sk*t i mina hagar får hon stå inne så länge. När tror ni hon är "ren" ?
Hon är väldigt tunn över revbenen, översidan av halsen och bukig. Var trött igår, men har ätit/druckit bra och ögonen är piggare idag men kniper fortfarande lite med rumpan, igår knep hon ganska mycket. Hon är endast sex månader gammal.
Tacksam för svar!