När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Sv: Avmaskning

De maskar du ser på träckprovet (om du inte beställer speciellt för bandmask) kommer du åt med ivermectin, så ska du ändå avmaska med det så är ju träckprovet mer till för att få "statistik" på di häst.

Har du tagit träckprov tidigare? Vad har du avmaskat med tidigare i år?

Sv: Avmaskning

I år är hon inte avmaskad alls eftersom träckprov inte påvisade såna mängder mask att det behövdes. Förra hösten minns jag tyvärr inte vad det var vi avmaskade med, stallägaren fixade det.

Röda larver?

Har precis köpt och hämtat hem ett föl från utlandet, historian är lång, men maskhistorian görs jättekort här...

Jag har avmaskat den nu vid hemkomst med ivermectin, haft den inne på box hela tiden och det väller ut mask, vissa känner jag igen - små blodmaskar i miljoner och gigantiska spolmaskar. Men nu efter två dagar har spolmasken avtagit och ut kommer nåt som jag aldrig sett förut, de ser ut som röda små larver? En cm långa ungefär, lika röda som denna gubbe --> :devil: och påminner till formen om likmask?! Lite räfflade, och grövre än spolmasken. :crazy: Så vidriga!!

Som mest har det kommit ut runt 40 spolmaskar under loppet av ett dygn, borde hon inte ha många fler? De längsta var runt 10-15 cm, och i de två sista högarna nu på morgonen fanns inga spolmaskar alls. De små maskarna är huvudsakligen vita till färgen, har hört att blodmask inte måste vara röd? De är max en cm och trådtunna och vissa krälade helvilt när de kom ut :crazy: Andra låg döda. Det var smockfullt av dem igår, men idag hittar jag inte så många.

Jag vill gärna höra vad ni maskkunniga bukefalister säger :) Veterinär är inkopplad, men ju mer jag får veta om detta desto bättre förutsättningar hoppas jag kunna ge denna lilla häst :)

Eftersom jag INTE vill ha ut denna sk*t i mina hagar får hon stå inne så länge. När tror ni hon är "ren" ?

Hon är väldigt tunn över revbenen, översidan av halsen och bukig. Var trött igår, men har ätit/druckit bra och ögonen är piggare idag men kniper fortfarande lite med rumpan, igår knep hon ganska mycket. Hon är endast sex månader gammal.

Tacksam för svar! :)

Sv: Röda larver?

Tillägg, hon kom hem i söndags, det var då jag maskade henne. Måndagen kom det ut små blodmaskar (de där små vita, med viss nyans av rött på vissa) och spolmask, idag tisdag kommer de där röda larverna - ca 5-10 i varje hög.

Oj då, stackars liten.

Blodmasken har du ju identifierat, och spolmasken. De väldigt smala vita som "viftar" skulle kunna vara springmask, det låter som det. Har jag inte träffat på i Sverige förrut faktiskt! De tjocka räfflade är styngflugelarver.

Det finns spolmaskstammar som är resistenta mot ivermectin, så jag skulle göra träckprov om 10-14 dar för att kolla att allt är borta.

Åh tusen tack Madick! :)

Ja jag skall göra träckprov, och sen funderar jag också på hur man borde göra nu, jag är rädd för att ivermectinet inte ska ha tagit alla spolmaskar, eftersom det kommit ut max 40 stycken - de borde väl ha många fler? Kan man använda ett pyrantelmedel också snart eller ska jag ta träckprovet först?

Är blodmasken alltid röd? Det ligger massvis av små vita döda också. De är nog mer mellan 0.5-1 cm långa och tunna. Ser nästan ut som spolmaskar i miniatyr typ?

Man mår illa när man ser alla dessa maskar, hennes skick och jag tycker så synd om henne, men är själaglad att hon äter och dricker bra och är gladare idag...

När vågar man släppa ut henne? Hon verkar än så länge inte så brydd av att stå inne, är mest trött av allt, resan, flytten, masken och så den nya "kompisen" bredvid som bara ser sur ut...

De små vita döda är fortfarande gissningsvis springmask. Samla ihop och skicka in till Vidilab så kan de artbestämma åt dig!

Ingen mer avmaskning förrän du kollat med träckprov om 10-14 dagar.

Om hon hade väldigt mycket spolmask är det bra om inte alla togs samtidigt. De kan få en hemsk förstoppning av alla döda maskar som ska ut samtidigt.

Vad gäller hage kanske du har nån mindre hage som är lättmockad för de första veckorna innan du tar nya provet?

Maskangripen unghäst?

Läste här om en import som var mkt angripen av allehanda maskar och är i samma sits förutom att här ser man inga varken levande eller död maskar komma ut!

Jag har tagit träckprov och blodprover på honom efter att en veterinär misstänkt att han antingen har varit eller fortfarande är svårt angripen av nackbandmask. Han har stora kratrar i på ena sidan av halsen samt i mankammen. Hästen importerade som ettåring nu i våras och avmaskades kort efter ankomst eftersom han var i ett eländigt skick, avmagrad och långhårig.
Veterinären säger att eftersom han är regelbundet avmaskad med rätt preparat så är det enda jag nu kan göra för att säkerställa att det verkligen är spår av maskangrepp han har i halsen biopsi tagningar. Jag undrar om någon har sett liknande spår efter maskangrepp? Om de försvinner eller minskar? Om man kan anta att han inte längre är infekterad eftersom inget kommer ut?

Han har inga andra symptom och är nu fin i hull och hårrem varför jag avvaktar med biopsin ett tag till.

Åh tusen tack för svaret, ska göra precis så, ska skicka träckprov om 10 dagar :) Denna gång till vidilab, skickade ju till SLU uppsala förra gången och fick som svar att ja, hästen hade mask men inte hur mycket - och som jag fick pröjsa för det :eek:

Har tyvärr ingen liten och lättmockad hage - så jag får helt enkelt bygga en! :idea: Den minsta hagen jag har nu är på 2 hektar och innehåller massor av gräs :crazy:

*nu ska jag ut och bygga hage*

:)

Sv: Maskangripen unghäst?

Vad visade träck och blodprov? Har han ingen mask på träckprov så kommer det ju inte ut mask.

Jag har sett maskar komma ut på EN häst, en kraftigt maskangripen åring (men där kom det ut ungefär lika vidrigt som på Neywaz föl, fast jag artbestämde inte lika noga *s*). Annars har jag aldrig sett, ens när unghästen haft 1200 EPG blodmask på träckprov har det synts några maskar i träcken.

Uscha då, hoppas det löser sig. Det var nog min häst du läste om :crazy:

Alex: :D Jag tycker både det är helt vidrigt samtidigt som jag vill artbestämma dem för att se vad det är och att kunna hantera dem så bra som möjligt så jag inte riskerar att få det på nån annan häst *urk*

Uscha då, hoppas det löser sig. Det var nog min häst du läste om :crazy:

Alex: :D Jag tycker både det är helt vidrigt samtidigt som jag vill artbestämma dem för att se vad det är och att kunna hantera dem så bra som möjligt så jag inte riskerar att få det på nån annan häst *urk*

Jo, IDAG hade jag nog gjort som du. Idag hade jag tagit träckprov innan med för att kunna följa upp. Man såg ju att det var kraftigt maskangrepp bara av att titta på hästen, men med kunskapen jag har idag hade jag gjort lite annorlunda. Och antagligen stått och artbestämt. Då tyckte jag mest det var VIDRIGT ;) Tack och lov fick jag inte nåt skit i hagarna, hon gick i hage som vanligt from dagen efter avmaskningen.

gastro3.jpg

Så ser de ut.

Dessa ser lite ljusare ut än de som kom ur Elvira i våras, så färgen kan säkert variera något.

Döda nackbandmaskar kan ge förkalkningar. Har inget minne av att jag läst att de ska vara skadliga på något sätt.

Förkalkningar=att de inte kan försvinna eller förminskas?

Nu är det viktigaste att hästen mår väl förstås men det är helt klart ett sk skönhetsfel om det kvarstår i nuvarande skick.

Hur vanligt är det här med nackbandmask egentligen? Är anledningen obefintlig eller felaktig avmaskning alt nedsatt immunförsvar på hästen av andra anledningar? Om man kan generalisera lite i frågan.

Kan får smitta hästar/markerna med den här parasiten?

Enl veterinären så behövde jag inte vara rädd att de andra smittades av honom eftersom de är avmaskade enl schema och alla utom en är dessutom vuxna hästar och då var risken ännu mindre tydligen.

Träck o blodprov visade inte något onormalt.

Hästen kommer från England, har du någon aning om hur synen är där på avmaskning eller hur seriösa uppfödare i allmänhet avmaskar där? Det kan kanske skilja en hel del melan länderna.

Nackbandmasken smittar genom nåt knott har jag för mig. Har faktiskt bara varit med om en enda häst som haft det, den var dålig länge och ingen visste vad det var (kliade manen frenetiskt i många år). Sen kom Ivomec och den avmaskades, och blev bra direkt! Lång svallande man sina sista år i livet. Ingen annan häst i stallet smittades under alla år.

Precis sådär ser de maskar/larver ut som kommer ut ur min häst - men hennes är lika röda som :devil: gubben.... :crazy:

Är det också styngfluga?

Senast ändrad:

Låter betryggande, att de blir av med masken i a f. Vi får väl odla en lång härlig man på honom helt enkelt! Tack för svaren så här långt:bow:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur