När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Sv: När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

*knapplån*

Nu fler frågor ;)

Jag avmaskade ju mitt importerade stoföl med ivomec i söndags och ut kom allt som allt ca 40 spolmaskar, kanske 20 styngflugelarver och en miljard av något som tros vara springmask. Pratade med veterinären på Vidilab som tyckte jag skulle ge en dos banminth också för att få ut den sista spolmasken eftersom det lät som inte allt kommit ut. Jag gav henne denna dos igår. Ännu har det inte kommit ut något mer, men vi får väl se om det gör det.

Veterinären tyckte jag kunde släppa henne med de andra hästarna några dagar efter avmaskningen med banminth och sen ta träckprov senare i höst.

Hur låter det för er maskkunniga? De andra hästarna hon är tänkt att gå med är dräktiga ston, jag är livrädd att deras föl också ska få spring och spolmask eller nåt äckligt. De går nu i vinterhagen och fölet från danmark går i egen hage med ett sto som sällskap, har gjort det sen igår, och jag har varit efter med mockgrepen hela tiden. Tycker ni jag kan släppa ut henne med de andra om några dagar eller är risken för stor att hon smittar? Denna lilla hage hon går i nu (sen igår, hon har stått inne tills igår) kommer inte betas av de andra, och gräset i den ska brännas (ja ja, jag är väl överdriven men jag mår bättre om jag gör det ;) )

Hon är för övrigt mycket piggare nu, springer glatt runt med krökt nacke och sprätter med benen så det märks i hela taget att hon mår mycket bättre. :)

Vore jätteglad för era funderingar :)

I mina öron låter det faktiskt lite konstigt. Eftersom du inte visste hur mycket spolmask hon hade innan så går det ju liksom inte att gå på hur många man ser kommer ut...

Min åsikt är fortfarande att man skulle tagit träckprov 10-14 dagar efter avmaskningen och avgöra efter det.

Tack!!!

Ja jag trodde jag skulle få det svaret också... Men veterinären tyckte jag skulle ta provet lite senare?

Hur tror du risken är om hon får gå ut med de andra hästarna? Jag vill ju inte ha mask där, men samtidigt tycker jag synd om henne som står ensam med en surtant i en liten ruta...

Har du avmaskat en gång till så är det ju ingen fara att släppa ut henne igen.

Tusen tack! :bow: Då lutar det åt at hon får gå ut så fort maskmedlet verkat sina dagar...imorgon alltså.

Sen tar jag ett träckprov lite längre fram och hoppas hoppas hoppas hon är "ren"

avmaskningskunniga!

i morse såg jag en röd larv, mask, antagligen blodmask, stämmer på beskrivningen av den, i avföringen på ett av mina föl.
Fölen är avmaskade var 4e v under sommaren med banminth, , mammorna är avmaskade med Ivomec när fölen föddes, har aldrig sett maskar i avföringen innan, de är fina i hullet och blanka.
Kan jag då anta att alla har blodmask, och avmaska alla efter det? Är det dubbel dos som gäller?
De har gått på maskfritt bete i somras, men stona har tidigare gått på bete i hagar där det år efter år gått hästar utan att man gjort vid något.

Sv: avmaskningskunniga!

Jag hade Först tagit ett träckprov!
Billigt o enkel me "kolla masken" som säljs på apotek/vet och en del ridsportbutiker...

räcker det med fölen, eller ska man ta alla då, förstår om det är bäst, men det är 10 st, fölen delar box , en stor box, verkade bra vid avvänjningen men inte så praktiskt nu, att veta vems som är vems av avföringen, men har en det bode väl alla ha det i den boxen iaf:confused: det här med avmaskning är inte min starka sida,har alltid följt rekomendationerna innan, men så ska man ju inte göra längre, har aldrig märkt av problem eller sett maskar förrän nu heller.

Kan du inte ta ut fölen en och en. De blir väl lite nervösa och skiter :)

Med 10 st får du rabatt om du har samma fakturerings och svarsadress för hela bunten, kolla på Vidilab så hittar du.

Enda gången man "dubbeldoserar" är för att få bort bandmask med pyrantel (dubbel dos jämfört med vad som behövs för att ta blodmask).

Förresten kan det ju vara så att det är en mask utifrån, behöver inte vara från fölet heller. Träckprov skulle jag ta iaf.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur