När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Sv: Maskangripen unghäst?

Vår första häst fick en mystisk reaktion någon vecka efter en Ivomecdos en gång. Han fick som svullna "öar" spridda över hela halsen, och veterinär konstaterade nackbandmask.

Ingen av "travgubbarna" i stallet hade varken hört talas om parasiten eller sett reaktionen tidigare. Så det är nog inte så vanligt att den märks av alls, även om hästarna ofta kan ha den i sig.

Läste nånstans att upp till 75% av hästarna har nackbandmask?!?!? Men många avmaskar ju med ivermectin nuförtiden minst en gång per år, så den har kanske blivit mindre vanlig.

Jo, det kollade jag upp då (det måste vara nästan 10 år sedan), och ca 75% sades det då också.

Saken är bara den att den i princip aldrig upptäcks, eftersom få hästar har den i såpass stor mängd att de får en reaktion efter avmaskning.
Så fattade jag att det var/är åtminstone.:)

Hästen kommer från England, har du någon aning om hur synen är där på avmaskning eller hur seriösa uppfödare i allmänhet avmaskar där? Det kan kanske skilja en hel del melan länderna.

jag läser ganska mkt engelsk hästpress, och det har iofs senaste åren bärjat rekommenderas 'egg count' (träckprov), men annars är de tyvärr så att de avmaskar på slentrian, och lite hipp som happ från preparatgrupperna. Ofta avmaskar de året om med iom att de inte har samma vinter som oss utan kan ha hästarna ute på gräs större del av året.

Vissa avmaskningsråd som finns i reklamen för preparaten är helt felaktiga med tyvärr =/ Ochd e säljer hårt på reklam, då avmaskningsmedel går att köpa fritt i England, så det gäller att sälja sitt märke med annonser, och det finns inte alltid/oftast inte kunnig personal på försäljningsställena..

Det blev förresten insändarstorm och ramaskri när det var på G att avmaskningsmedel bara skulle kunna köpa på recept eller av veterinär, för kunde man inte köpa dem i lokala ridsportsaffären så skulle folk minsann inte avmaska..

Det skrivs dock MYCKET om avmaskning och sånt, så förhoppningsvis är en ändring på G. Det talas dock inte lika mkt om resistensrisken som här i Sverige

Man får sig en tankeställare i a f, när det gäller att importera hästar, att det kan skilja en hel del även mellan länder man kanske tycker har ungefär samma hästhållning som här.

Jag har aldrig sett något som liknar det här förut. Man avmaskar ju oftast efter de rekommendationer som finns och även om man läst att de flesta hästar har någon form av parasit så är det inte så ofta man verkligen ser tecken på det. Man blir ledsen över att de har låtit honom bli så angripen av mask att han ska se ut så här resten av livet. Inte för att han blir mindre värd i mina ögon, man undrar bara hur han har mått egentligen stackarn.:(

Sv: Röda larver?

*KL*

Eftersom det här är en sammanslagen masktråd, ställer jag min fråga här i stället.

Tänker ta träckprov till våren men har aldrig gjort förut så jag har lite frågor.
Om provet visar på att jag inte behöver avmaska, behöver jag inte avmaska på hela året då?
Om det inte blir styngflugor förståss för då ger jag väl en dos efter första frosten som vanligt.

Måste jag ta nytt prov på hösten eller räcker det med ett på våren?
Det gäller tre vuxna, friska hästar som går ihop i stora hagar (byter hage med jämna mellanrum på sommaren, det blir aldrig så nedbetat att dom äter kring bajshögarna).

Om provet visar såpass mkt ägg att jag måste avmaska, så vet jag ju att jag kör på medlets vanliga intervaller.
Tar jag då träckprov på hösten om jag har avmaskat kontinuerligt under sommaren?

Lite luddigt kanske :p

Senast ändrad av en moderator:
Sv: När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Om det är så lite att du inte behöver avmaska så skulle jag iaf första året ta ett prov på hösten också.

Finns det så man måste avmaska så följer man medlets intervall, och kolla även upp varför hästarna har den smitta de har. Är det oregelbunden avmaskning tidigare, högt parasittryck i hagen eller vad, och så försöker man korrigera det som går. Iom avmaskningen så släpps inga nya maskar ut på markerna och parasittrycket sjunker.

Igår var jag till hästtandläkaren med en häst, inte min så jag vet inte hur den är avmaskad. I alla fall så hade hästen några maskar i munnen. De var ganska små o röda. De var precis vid tänderna. Det var så jäkla äckligt! Tandläkaren hade en kamera som hon filmade med inne i munnen på hästen så vi fick se på en dataskärm. Har du något att säga om det här? Har läst mycket om mask här men faktiskt inget om mask i munnen.

I munnen???? Fick du några i en burk så kan du skicka till Vidilab så artbestämmer de.

Ja när vi ändå är igång så kan väl jag få fråga:
Vi har styngflugor (stingflugor?)...som fortfarande flyger runt i godan ro eftersom det knappt har blivit höst ännu.

Ska man verkligen avmaska mot dessa redan nu då? Jag menar ...blir inte hästarna smittade igen då?
Det brukar ju normalt vara frost den här årstiden...är det därför man blir rekommenderad att avm. mot styngflugelarver i okt?

Bara lite frågvis eftersom vi köpt avm.-medel med ivermectin nu.

// M

Nä, vänta tills det varit en rejäl frostnatt så ni är säkra på att krypen är borta.

Har hört samma sak av en annan hästtandläkare. Håller med Madick: Skicka in dem för artbestämning!

Ja, de var faktiskt i munnen. Tandläkaren som även är veterinär sa att det troligtvis var små blodmaskar. Hon sa oxå att de hade sett en hel del mask de senaste veckorna. Jäkligt äckligt var det. Är det någon som vet hur de hamnar i munnen?

Jag avmaskar alltid så här; Dubbel banhmint 3 dagar före betesutsläpp,sedan enkel banhmint efter 6 veckor. Sedan Ivomeck i slutet /början september/oktober .Har gjort så i flera år och även tagit täckprov emmellanåt och detta fungerar utmärkt!
Sedan finns billigare medel av båda sorter som fungerar precis likabra!

Jag avmaskar alltid så här; Dubbel banhmint 3 dagar före betesutsläpp,sedan enkel banhmint efter 6 veckor. Sedan Ivomeck i slutet /början september/oktober .Har gjort så i flera år och även tagit täckprov emmellanåt och detta fungerar utmärkt!
Sedan finns billigare medel av båda sorter som fungerar precis likabra!

Varför i hela friden avmaskar du sådär? måhända att det fungerar, men då skulle det med all säkerhet fungera lika bra med träckprov följt av korrekt avmaskning efter behov?

Istället för att jobba på att skapa resistenta maskar?

Det där följer ju inga rekommendationer alls...:confused:

Visst, det är klart att hästarna blir maskfria när de avmaskas, men det finns ett problem med resitens mot de få medel som finns, därför måste vi börja avmaska med förnuft.
Dvs, bara avmaska när det verkligen behövs, inte så rutinmässigt som man "alltid gjort".

Du tar ju träckprov, varför inte utnyttja det till att låta bli att avmaska?:idea:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka